10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    vizjuul

Opeens veel vastlopers, strandballen en programma's die niet meer starten

Beste OMT’ers,

Dit is al de zoveelste keer dat ik jullie hulp inschakel met mijn rotte appel. Ik heb momenteel harde schijf nummer 4 in mijn 1,5 jaar oude MacBook Pro. Na de laatste crash in november had ik mijn MacBook net weer lekker lopen toen zich van de een op de andere dag allemaal problemen voordeden.

Een aantal programma’s (o.a. Safari, iTunes, iPhoto) werken opeens helemaal niet meer. Als ik ze opstart gaat het icoon in de dock spingen en dat blijf het ook. Nadat mijn hele scherm bevriest krijg ik de melding dat het programma geforceerd is afgesloten. Andere programma’s werken wel nog, maar duidelijk langzamer dan voorheen en lopen vaak vast. Tijdens het typen van dit bericht in Chrome is de cursor/browser wel 3 keer blijven hangen.

Hebben jullie een idee? Is mijn HD alweer kapot of is het toch iets anders? Als ik een schijfcontrole uitvoer vind hij een aantal foute schijfpermissies die niet hersteld kunnen worden.

Bijdrager
    Mausy

Het is wel heel toevallig dat er vier HDs achter elkaar op zo’n korte tijd stuk gaan. Je zou bijna gaan denken dat er iets mis is met de MBP en niet zo zeer met de HD. Niet gehinderd door enige kennis van zaken hoor, maar misschien is iets mis op het moederbord of met de stoomvoorziening waardoor de HD regelmatig getrakteerd wordt op een spanningspiekje ofzo en daardoor na verloop van tijd merkbare foutjes ontwikkelt. Het lijkt dan dat er iets mis is met de HD maar de oorzaak zit dan ergens anders. Omdat dit over langere tijd en willekeurig plaatsvind lijkt het me erg moeilijk te diagnostiseren. Hopelijk heb je nog garantie en kun je je MBP ruilen.
    Succes.

Bijdrager
    7836

Vier harddisks versleten in 1,5 jaar? Dat kan geen toeval zijn. Hoe behandel je je Mac? En heb je na vervanging van de harddisk de oude harddisk wel eens gecontroleerd; wellicht was hij helemaal niet defect maar is er dus echt iets anders aan de hand, eletronisch dan wel met de software.

Bijdrager
    vizjuul

Ik behandel mijn Mac zoals een Mac behandeld dient te worden. Met liefde en respect.
    Software sluit ik uit na 4 OS X installaties. Ik denk eerder dat het aan het moederbord ligt.

Maar los van dit, herkend iemand bovenstaande symtomen?

Bijdrager
    macmaus

Vier harddisks in 1,5 jaar tijd is niet normaal, dat heeft weinig met hoe een Mac behandeld wordt te maken.
    Ik zou toch voorstellen hem eens weg te laten brengen naar een geautoriseerde Mac-reparateur (bijv. cardservices.nl). Je betaalt effe wat, maar dan weet je ook definitief of en waar het in je hardware fout gaat. Telkens een nieuwe HD plus alle ergernis en verloren tijd is ook kostbaar.

Bijdrager
    vizjuul

Ik heb mijn Mac al 3 keer bij een geautoriseerde Mac reparateur laten maken. Zij plaatsen er steeds een nieuwe HD in wat natuurlijk ook geen oplossing is.

Maar ik vraag me af of dit probleem ook weer met de HD te maken heeft of dat het een software fout is, of misschien iets anders?

Ik heb trouwens een brief geschreven aan Apple dat een ik een nieuwe Macbook eis. De garantie van 1 jaar is namelijk verlopen en ik blijf deze reparaties niet uit eigen zak betalen.

Bijdrager
    macmaus

Dat is inderdaad stevig balen, benieuwd of Apple iets doet, ze staan niet echt bekend om hun coulance-regeling.

Waarschijnlijk vragen naar de bekende weg, maar om softwareproblemen uit te sluiten: heb je al in de veilige modus opgestart en dan schijfbevoegdheden hersteld, PRAM gezapt, effe kritisch naar je (Microsoft-)fonts gekeken, dubbelklikken op programma’s met Command-Alt-Shift om programma-voorkeuren weg te gooien?

Bijdrager
    vizjuul

Bedankt voor je reactie Macmaus, ik heb je tips stuk voor stuk uitgeprobeerd maar niks helpt.
    Ik wil graag met Apple bellen maar kan vanuit het buitenland geen 0900 nummers bellen. Ook dat nog..

Bijdrager
    macmaus

Heb je al dit nummer geprobeerd?
    Apple Support: 0900 7777 703
    Alternatief nummer: 001 800 275 2273

Bijdrager
    vizjuul

Volgens Skype is dat een ongeldig telefoonnummer. En 0900 nummers zijn niet toegestaan.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.