9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    RW076

Opeens geen mail meer.

Ik heb opeens het probleem dat ik geen mail meer binnen kan halen op mijn iMac (27″ 2019 / Mojave)
    Het is echt van de een op de andere dag, en het is voor zowel mail van mijn apple account als mijn werk account, en zowel via mail als via Outlook. Op beide accounts kan ik wel via de web-versie inloggen (uiteraard met exact dezelfde gegevens), en nu het allergekste; ook via mail op iOS en via Outlook op iPhone.

Ik heb geen software verwijderd of geïnstalleerd op mijn iMac anders dan de laatste MacOS update (maar dat was al weer even geleden, in de zin dat ik daarna nog gewoon gemaild heb).

Ik heb mijn KPN modem al een keer hard gereset, uitgelogd bij iCloud op mijn computer (en her-ingelogd) en kan andere zaken zonder problemen blijven gebruiken (iCal, mijn iCloud Drive en de OneDrive van Office).

Ik word er radeloos van. Leuk hoor mail op je iPad of iPhone, maar als ik even wil gaan zitten voor een mailtje dan doe ik dat toch het liefste achter mijn iMac. Daarnaast is het ook een manier van werken geworden bij mij persoonlijk, zijn de mailboxen leeg, dan heb ik alles gedaan wat ik nog moest doen.

Misschien herkent iemand dit, en heeft hij/zij nog tips.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Wat zegt de verbindingsassistent? Zie je een bliksemschicht of een uitroepteken achter de accountnaam in Apple Mail? Werkt mail versturen wel?

Bijdrager
    RW076

Ik zie idd zo’n bliksemschicht bij mijn iCloud account in mail van Apple.
    De verbidingsassistent verteld het volgende.

‘ Het is niet gelukt om in te loggen op deze IMAP (en SMTP) account.
    Controleer of de gebruikersnaam en het wachtwoord juist zijn’

Toon details en logbestanden genereren geen extra info, controleer opnieuw geeft dezelfde melding.

Zoals gezegd, log ik in op iCloud.com met deze gebruikersnaam en dit wachtwoord dan is er niets aan de hand.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

En ff de stomste vraag maar ik moet ‘m toch stellen: Mac herstart?

Bijdrager
    RW076

<p class=”cite”>Antwoordapparaat op 20 december 2020 om 21:05</p>
    En ff de stomste vraag maar ik moet ‘m toch stellen: Mac herstart?

Goede vraag! En het antwoord is ja, meer dan eens.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Mooi 😉. Account verwijderen en weer toevoegen, is dat een optie? Het is natuurlijk wel bijzonder dat én Apple Mail én Outlook weigeren. Dus de verdenkingen liggen bij een password probleem óf een netwerk issue op je Mac met de email poorten. Geen gastnetwerk toevallig of iets veranderd in de WiFi verbinding? Is bedraad aansluiten een mogelijkheid, of juist WiFi als ie bedraad is aangesloten? Geen VPN, Little Snitch of dat soort zaken in gebruik?

Bijdrager
    RW076

Heb ik gedaan, met als gevolg dat mijn werkmail niet meer geconfigureerd is (je moet dan even via office 365 inloggen op je werk, en daar stopt het, wordt niet geaccepteerd/blijft hangen) of ik nu Mail of Outlook probeer. Ook Mail blijft het er niet mee eens, maar wederom het is ZO raar dat ik wel naar de online pagina van de betreffende mailprogramma’s (iCloud en office 365) kan, en daar gewoon inlog met dezelfde gegevens die binnen de programma’s (Mail en Outlook) worden geweigerd. En zoals eerder gezegd, andere onderdelen van zowel iCloud als Office 365 werken wel gewoon op deze iMac.

Ik gebruik geen VPN (zou ik wel eens moeten overwegen), Little switch of andere programma’s die bij mijn weten iets met poorten doen.
    Ik ga zeker nog een keer met mijn netwerk aan de slag, deze bestaat uit dat KPN ding (niets op ingesteld/veranderd), een Time Capsule, Airport extreme en Airport Express (zodat het gehele huis op de eigen vloeren wifi heeft). Ik zal beginnen met 1 op 1 via WiFi of Bekabeld van KPN en dan langzaam verder.

Rotprobleem. (Schiet mij opeens te binnen dat we een stroomstoring hebben gehad van de week, hierdoor zijn apparaten niet netjes afgesloten misschien dat er dus ergens toch iets is krom opgestart, geen idee)

Bijdrager
    RW076

Ik heb het hele netwerk gereset, vervolgens eerst en alleen dat fantastische ding van KPN.
    Toen alles (mail etc) werkte, eerst de Time Capsule, toen de Airport Extreme en als laatste de Expressen.
    En nu werkt alles (smart home helemaal vergeten, dat was me een werk) weer. Gelukkig had ik vandaag een dagje vrij.
    Bedankt voor je klankbord ‘Antwoordapparaat’.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

👍🏻. Stroomstoring klinkt aannemelijk als oorzaak. Fijn dat ‘t weer werkt!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.