11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    melisj

Opeens 80 gb kwijt op mijn mac

hallo

ik zit met een groot probleem, ik heb eens bootcamp gestart maar halverwege is deze stop gezet geweest door dat de pc uit ging.
    Nu zegt mijn mac dat ik nog maar een HDD heb van 169 gb ipv 250 gb. Maar ik weet niet waar die 81 gb naar toe is gegaan..
    Kan mij iemand aub helpen?

melissa

Bijdrager
    Yggdrasil

Die 81GB staan wellicht onder je Boot Camp Partitie.

Open eens Boot Camp-Assistent en kijk of er al een partitie staat. Die kun je dan verwijderen.

Bijdrager
    melisj

waar kan ik dat zien dan op bootcamp? want ik zie niets..

Bijdrager
    Yggdrasil

Ga naar spotlight (rechtsboven in de hoek; dat vergrootglas).

Vervolgens typ je ‘Boot Camp’ en dan zie je in de lijst staan ‘Boot Camp-assistent’. Als je daarop klikt kun je zien of er een partitie is aangemaakt. Zo ja, dan kun je die gelijk verwijderen, zo nee dan moet je met andere software kijken waar die ‘verloren’ ruimte naartoe is. Ik ben de naam vergeten van die software, maar anderen hier op OMT zullen je daar bij helpen.

[size=2]Een kleine taaltip overigens: Hoofdletters zijn handig.[/size]

Bijdrager
    Yggdrasil

Even een illustratie:

Als je Boot Camp-assistent opent, krijg je de vraag of je Windows bestanden wilt downloaden, je vinkt ‘Ik heb al bestanden’ en je klikt op volgende, vervolgens krijg je dit menu:

Je vinkt de eerste optie aan en dan kun je de Boot Camp partitie verwijderen.

Een gouden tip: Als je geen verstand hebt van computers (en dat bedoel ik niet beledigend!), lees dan de handleiding. Voor je Boot Camp installeert download je best eerst de gebruikershandleiding en ga dan over tot installatie. Zo’n probleem is namelijk vrij vaak te wijten aan de onkunde van de gebruiker.

Info: http://manuals.info.apple.com/nl_NL/Boot_Camp_Installatie-configuratiegids.pdf

Bijdrager
    melisj

als ik daar op klik , vraagt hij meteen om de partitie in te delen.. dus van dat verwijderen krijg ik niets..

Bijdrager
    Yggdrasil

Ja, dat krijg je dus als je Boot Camp halverwege de ‘operatie’ stopzet. Ik denk dat de enige oplossing die een oplossing gaat bieden, de schijf opnieuw installeren is. Je maakt een back-up van de belangrijkste bestanden en dan formatteer je je schijf opnieuw.

Als je OS X Lion gebruikt start je de Mac op met alt en kies je voor ‘Recovery HD’. Als je onder Leopard/Snow Leopard werkt kun je gewoon de grijze DVD’s instoppen die je bij de Mac hebt gekregen.

Als je opstart met de DVD, houd je ook alt ingedrukt en selecteer je de Mac OS X DVD. Vervolgens ga je naar het menu bovenaan nadat je een taal hebt gekozen bij ‘Hulpprogramma’s’ en kies je voor ‘Schijfhulpprogramma’.

Wanneer die stappen afgewerkt zijn én je hebt een back-up, dan klik je ‘wis schijf’ en kies je Mac OS X Journaled. Dan ga je door met de installatie van Mac OS X (schijfhulpprogramma sluiten) en heb je een Mac die terug als nieuw is.

Maar misschien hebben anderen een beter idee…

Bijdrager
    melisj

heej!

bedankt , heb gewoon de schijf gewist en opnieuw geinstaleerd, pc is zoals nieuw.
    bedankt!

Bijdrager
    iMad

Je had gewoon partitie moeten indelen en daarna kan je verwijderen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ben blij dat je probleem van de baan is. In de toekomst dus eerst even de handleiding lezen.;) Dan moet je niet zo’n hele rompslomp aanvangen.

@ iMad: Als zij een partitie had aangemaakt ging het programma een foutmelding gegeven hebben of ging ze nog meer ruimte kwijtgespeeld zijn, denk ik. Anyways, het euvel is van de baan, dat is wat telt.:smile:

Bijdrager
    melisj

ik weet wel hoe het werkt hoor, heb vroeger al eens windows opgezet maar weer er afgehaald..
    nu hadk dat gewoon opgestart en wou ik dat uit zetten en de enigste optie was de pc uitdoen;)

maar toch bedankt, probleempje opgelost

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.