8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Robin-m

Op zoek naar een SATA kabel – MacBook Pro Retina "13, 2014/A1502

Vraag in het kort: Waar kan ik (online) een SATA kabel kopen voor een MacBook Pro Retina “13, 2014/A1502?

Achtergrond: Mijn MacBook crasht regelmatig, ook bij niet zware taken. Bij het opstarten heeft hij meerdere keren het mapje met een vraagteken aangegeven; hij kan de opstart-schijf dus niet vinden. Herinstalleren van MacOS is nu meerdere keren binnen de laatste 2 minuten gecrasht.

Mijn Amac werd me vandaag verteld dat de SATA kabel naar mijn SSD dan los zit/kapot is. Na zelf te hebben gegoogeld, heb ik de S.M.A.R.T. Status van mijn SSD gecheckt; hij is Verified, de SSD lijkt mij dus goed. Probleem: ik kan online niet een SATA kabel vinden voor mijn type MacBook, alleen die van 2011/2012 Unibody modellen, pre-Retina dus.

Alvast heel erg bedankt voor de gouden tip!

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Robin-m.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Robin-m.

Bijdrager
    Moriarty

Die kun je niet vinden, omdat er geen kabel is naar je SSD.

De (Blade) SSD zit in een slot wat direct op het moederbord zit (er vanuit gaande dat je de juiste versie van de machine hebt doorgegeven).

Ter verduidelijking:

Bijdrager
    Robin-m

<p class=”cite”>Moriarty op 18 augustus 2018 om 21:28</p>
    Die kun je niet vinden, omdat er geen kabel is naar je SSD.

De (Blade) SSD zit in een slot wat direct op het moederbord zit (er vanuit gaande dat je de juiste versie van de machine hebt doorgegeven).

Ter verduidelijking:

Bedankt voor je snelle reactie. Het gaat inderdaad om mijn MacBook Pro Retina “13 Mid 2014. Dat was ook mijn eerste gedachte: ‘SSD’s zijn vast gesoldeerd’. Schijfhulp eerder al aan dat de SSD S.M.A.R.T. geverifieerd is. Ik heb ter controle DriveDx gedownload, ook die geeft aan dat mijn SSD prima is. DriveDx Screenshot 1

DriveDx - Screenshot 2

Wat zou je me nu als volgende stap aanraden? Kan ik bijvoorbeeld controleren of de connector van de SSD naar het moederbord of het moederbord zelf stuk is? En wat zouden dan de vervolg stappen zijn?

Nogmaals, alvast erg bedankt!

UPDATE: Ik heb nu de Diagnostic mode doorgelopen (MacBook herstarten + (Option) D). Nadat mijn MacBook in Internet Recovery Mode kwam (heb MacOS nu draaien vanaf een externe harde schijf, misschien dat dat daardoor komt), gaf de Diagnostic Test aan dat er geen fouten waren.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  Robin-m.

Bijdrager
    Moriarty

Probeer eens Valley of Heaven te draaien om je videokaart te testen.

Rember kun je ook nog eens proberen voor een geheugentest.

Crasht de machine ook in een nieuwe gebruiker?

Bijdrager
    Robin-m

<p class=”cite”>Moriarty op 18 augustus 2018 om 23:18</p>
    Probeer eens Valley of Heaven te draaien om je videokaart te testen.

Rember kun je ook nog eens proberen voor een geheugentest.

Crasht de machine ook in een nieuwe gebruiker?

Dank je voor de tip. Ik heb Valley of Heaven gedraaid, ik heb hieronder het screenshot bijgevoegd. De videokaart lijkt mij prima, natuurlijk geen heftige performance maar dat is voor mij geen doel.

Valley of Heaven - benchmark

Daarna heb ik Rember gedraaid

Rember - Screenshot 1

Rember - Screenshot 2

Rember - Screenshot 3

Als ik mijn MacBook in Recovery Mode opstart, staat er bij Opstart-schijf niet mijn interne SSD bij. Alleen mijn externe harde schijf waarop ik nu MacOS draai. Daarom kan ik niet het gastaccount proberen, of mis ik iets? In Schijfhulp zie ik wél mijn SSD. Is er nog iets anders wat ik kan controleren?

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  Robin-m.

Bijdrager
    Moriarty

Het lijkt erop dat je SSD geen goed werkend OS heeft.

Heb je een back-up van je gegevens? Anders zou je een schone installatie van het OS kunnen proberen via CMD+R.

Let er wel op dat je eerst zorgt dat je een back-up hebt.

Bijdrager
    Robin-m

Ja zeker, ik heb een bootable clone gemaakt met SuperDuper. Die staat op mijn externe harde schijf.

In Disk Utilities stond mijn SSD niet. Daarom heb in Terminal “diskutil list” uitgevoerd, daar staat mijn SSD wél, onder /dev/disk0. Daarom wilde ik die schijf herformateren; “diskutil eraseDisk JHFS+ Interne MacBook SSD /dev/disk0” uitgevoerd, wilde mijn SSD dus Interne MacBook SSD noemen. Daaruit kwam een foutmelding: “Unknown partition scheme: MacBook”. Disk0 heeft een GUID partion scheme. Kan ik met een commando mijn partion scheme goed krijgen?

Bijdrager
    Moriarty

Je kunt de schijf opnieuw partitioneren vanuit het schijfhulpprogramma vanuit de internet recovery.

Opstarten met CMD + R.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.