9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    spacefreek

Op zoek naar de hardwarefout van m'n 27" iMac

Hoi!

M’n 27″ iMac (medio 2011) heeft sinds kort forse hardware-kuren en ik wil graag weten wat er precies defect is, ik hoop dat iemand me daarbij kan/wil helpen.

Enkele weken geleden begon m’n scherm af en toe te flikkeren, later herstartte hij af en toe plotseling (ook na een update naar El Capitan bleef ‘ie dit doen) en ontstonden er later verticale strepen op het beeld na opstarten (kwam vervolgens niet meer verder, ook onder m’n Windows partitie, dus ik neig naar een hardware probleem).

Later (en nu nog steeds) komt m’n iMac steeds in een licht-grijs scherm terecht nadat bij een opstart (en de chime) het Apple logo zichtbaar is en de wachtbalk op de helft wordt afgebroken. Andere opties bij opstarten (Safe mode, OS X (network) recovery) doen helaas precies hetzelfde. De volgende opties leveren het volgende op:

Apple hardware test:

Alle hardware wordt gevonden: No trouble found (ook bij uitgebreide test)

Single-user mode:

/sbin/fsck -fy

The volume SSD appears to be OK

Nu rest misschien de vraag, SSD? iMac 2011? Dat klopt, die heb ik er zelf ingezet (jaar geleden), nooit problemen mee gehad, werkt prima.

Lijken dit symptomen van een defecte grafische kaart? Waarom komt de hardware test hier niet mee? Of lijkt het op iets anders? Hulp wordt zeer gewaardeerd!

Moderator
    Night

Goed geraden. Een andere kleine mogelijkheid is dat de kabel van het moederbord naar het scherm beschadigd is (deze moet tenslotte door het tilt-mechanisme van de iMac heen).

Heb je een AMD Radeon 6970M videokaart in je iMac?
    https://support.apple.com/nl-nl/HT203787

Bijdrager
    spacefreek

Hoi Night, zeer bedankt voor je reactie man! Ik heb inderdaad die grafische kaart i.c.m. 1 van die processors! Zou die dan zomaar gratis vervangen kunnen worden?

EDIT: Ik zie nu:

Als de iMac (27-inch) aan deze vereisten voldoet, vervangt Apple de videokaart gratis gedurende vier jaar na de eerste detailhandelverkoop van de computer

Hij is aangeschaft op 05-05-2011, dat wordt dus mogelijk zeuren bij Apple…

Hoe zou zo’n kabel kunnen slijten? Hij gaat toch niet door het daadwerkelijke scharnier (tilt) van de iMac?

Heb zojuist ook m.b.v. unix commands (system_profiler & dhiutil) alle harde schijven en memory kunnen checken, lijkt allemaal OK..

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  spacefreek.

Moderator
    Night

Nee ik haalde dingen door elkaar; door warmte zou er een beschadiging kúnnen optreden bij één van de contactpunten. Het euvel van fysieke flatcable beschadiging komt meer voor bij laptops, omdat daar de kabel wél moet kunnen buigen om het deksel te kunnen sluiten en openen. Maar het blijft een long shot.

Mocht je overigens voor herstel in aanmerking komen, zal uiteraard ook de verbinding op het moederbord wel gecontroleerd worden. Anders wordt het een gevalletje “helaas”…

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Night.

Bijdrager
    Mac in tosh

Komen de problemen ook voor met een extern scherm?

Bijdrager
    RobApple

@ spacefreek

iMac (27-inch): programma voor vervanging van de AMD Radeon 6970M-videokaart.

De iMac-computers met aangetaste videokaarten zijn verkocht tussen mei 2011 en oktober 2012.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  RobApple.

Bijdrager
    spacefreek

@ Night, inderdaad, en ik hoop dat ik daarvoor in aanmerking kan komen

@ Mac in tosh, dat kan ik m.i. niet testen, want de iMac komt niet verder dan ’t Apple logo? (daarnaast heb ik er geen)

@ RobApple, klopt, op 03-05-’11 zijn deze iMacs geïntroduceerd (per direct leverbaar), ik heb ‘m gelijk op 05-05-’11 ontvangen, hij behoort tot de batch van dit programma, al is hij dus helaas al ouder dan 4 jaar.

Bijdrager
    spacefreek

Bij de Apple store waren ze duidelijk, meer dan 4 jaar is meer dan 4 jaar: pech gehad.
    Hetzelfde geldt eigenlijk voor de SSD die erin zit, je hebt de iMac open gehad, dus dag service.

Kosten toch al snel minimaal 600 euro.

M.a.w., ik doe ’t zelf wel, heeft iemand enig idee waar ik zo’n AMD Radeon 6970M kan kopen? Ik kan op internet best eea vinden over de AMD Radeon 6970, maar niet de AMD Radeon 6970M? Of kan ik ‘m gemakkelijk vervangen voor een andere (betere) GPU?

Bijdrager
    spacefreek

Raar verhaal, na een week stil te hebben gestaan startte de iMac (in normale modus) in 1 keer goed op, alles werkt ook naar behoren, kan het niet verklaren (misschien een kabeltje wat intern net wel/niet goed aansluitte oid)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.