9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Ouw

Op reis met iPad en AirPort Express (AE)

Beste OMT-ers,

Ik ga binnenkort op reis naar een zeer ver land. De iPad (alleen WiFi) gaat mee. We logeren o.a. een tijdje bij iemand die wel toegang tot internet heeft, maar geen WiFi. De iPad kun je niet m.b.v. een UTP-kabel aansluiten. Heeft het zin om ook de/een AE mee te nemen?

Voor zover ik weet is er op de iPad nog geen Airport Utility beschikbaar en de Windhoos PC daar ter plekke heeft die utility natuurlijk evenmin.
    In iOS 5 komt zo’n utility er naar alle waarschijnlijkheid wel, maar daar heb ik nu niets aan:
    http://www.macrumors.com/2011/06/09/ios-5-includes-airport-and-time-capsule-setup-software/

Ergo, eenmaal op reis kan ik geen instellingen op de AE wijzigen.
    De AE krijgt nu een adres via dhcp en deelt met NAT op WiFi adressen uit. Dus geen bridge mode. Het is dan maar te hopen dat die AE daar ook een adres via dhcp krijgt. Als ik pech heb, dan staat daar nog een ouderwets inbelmodem en dan kan ik het wel schudden.

Hoe dan ook, wat zijn jullie ervaringen met het gebruik van een AE op andere locaties? Alle suggesties m.b.t. het gebruik van een iPad in dergelijke omstandigheden zijn welkom.

Bijdrager
    IBram15

Volgens mij kan je in iOS 5 wel een AE instellen. Zoek het voor de zekerheid even op, op Google.

Bijdrager
    Nickalicious

Hebben zij geen computer om die AE in te stellen?

Bijdrager
    Ouw
    Nickalicious op 02 september 2011

Hebben zij geen computer om die AE in te stellen?

Zoals ik aangaf, staat daar alleen een PC. En nog een antieke ook. Ik weet dat er voor Windows ook een Airport Utility bestaat, maar die zou ik dan eerst moeten installeren.

Bijdrager
    Afroman

Je kan thuis de Airport toch configureren en onderweg gebruiken? Daar was die in 2003 voor geïntroduceerd dat je die Acces Point ook gewoon naar hotels en plekken kon meenemen om je eigen hotspot te creëren.

Bijdrager
    wimbers

meestal als je hem thuis in bridge instelt doet hij het elders ook.
    ik heb dat een aantal keer gedaan in een hotel emt alleen wired op de kamer.
    werkt prima.

Waarschijnlijk ben je beter af met het kopen van een access point van 29,- bij de mycom of iets dergelijks.
    die kan je instellen met een webinterface op een lokaal ip nummer.
    zeker zo makkelijk…

Moderator
    unSOUND

Precies. Als je hem instelt om een draadloos netwerk aan te maken, en in Brugmodus te staan, zou het gewoon moeten werken zodra je hem op een netwerk aansluit.

Bijdrager
    Ouw
    wimbers op 02 september 2011

Waarschijnlijk ben je beter af met het kopen van een access point van 29,- bij de mycom of iets dergelijks.
    die kan je instellen met een webinterface op een lokaal ip nummer.
    zeker zo makkelijk…

Prima tip! Als er een webinterface is, kun je e.e.a. ook op een iPad instellen.
    Kun je merk of type noemen? Ik vind zo gauw niet iets van €29 by Mycom.
    Ik heb nog wel een router etc. van Edimax liggen, daar zou het ook mee kunnen, maar het is nogal een bakbeest.

Bedoel je deze?
    http://www.informatique.nl/522416/logilink-mini-router-ap.html
    Die kost inderdaad €29 bij Informatique.

Bijdrager
    Oppie

Je kunt ‘m inderdaad gewoon thuis instellen en vervolgens ter plekke aankoppelen. Dat werkt gewoon.

Ik zelf gebruik voor dat doel deze, vanwege de omvang en gewicht:
    http://www.asus.com/Networks/Wireless_Routers/WL330N3G/#specifications
    (Ze hebben een probleem met de site, als je een ilogvenster krijgt moet je 5x of zo op annuleer drukken, dan is die pop-up wel weg.)

Gekocht bij MyCom (online) voor 42 euro.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.