30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    Jinta

Op inslag maken document Indesign

Ik heb een nieuwe drukker en die wil ons magazine van 28 pagina’s aangeleverd hebben op pdf inslag.
    Mijn vorige drukker deed dit voor me, deze wil het ook doen, maar voor 65 euri’s per uur …
    Het is snel verdient als ik het dus zelf op inslag aanlever.
    Maar heb eigenlijk geen idee hoe ik dit moet doen.
    Ik begrijp dat het 28-1, 2-27, 26-3 etc. moet, maar hoe doe ik dit in indesign???
    Pagina 1 en 28 staan overigens enkel…
    Is het een handklus, is er een plug-in, kan iemand me vertellen hoe ik e.e.a. aanpak?

Alvast hartelijk dank!

Bijdrager
    Blieper

Vanaf Indesign CS3 kun je bij Bestand kiezen voor ‘Boekje Afdrukken’ en daar zou het mee moeten kunnen.

Althans als je naar pdf kunt printen.

Overigens wel raar dat jij dat voor de drukker moet doen hoor!! :oops:

Sleutelbeheerder
    Night

Indesign kan het gedeeltelijk we zelf, maar ik vertrouw altijd meer op mezelf, en maak daarom gewoon EPS files van alle pagina’s met een 3 mm afloop. Dan maak ik gewoon een nieuw document aan en plaats 2 kaders op een pagina, die 6 mm groter zijn dan de originele pagina’s en positioneer ze op -3,-3. Dan importeer ik de EPS pagina’s op inslag. Als laatste haal ik de overlap van de twee kaders in het midden weg en de pagina’s sluiten nu mooi aan. Nu kun je er makkelijk (c)PDF’s van maken.

Wil je het door Indesign zelf laten doen, kijk dan hier.

Sleutelbeheerder
    Night
    ”Blieper”

Da’s niet zo raar hoor. Steeds meer drukkers willen alls zo compleet mogelijk aangeleverd krijgen en rekenen gewoon de volle prijs voor elke werkzaamheid die ze zelf nog moeten doen. Alleen grotere drukkers, met een automatisch PDF systeem (onbetaalbaar) willen pagina’s los hebben, en laten hun software het werk doen.

Bijdrager
    Blieper

Dat is dan ook wel omslachtig vind ik.

Maar goed, mijn ervaringen zijn goed met de standaard PlugIn vanaf CS3. Ik gebruik het dagelijks.

Sleutelbeheerder
    Night

Ik heb weinig keuze met een A3+ lengte drukpers;)

Bijdrager
    Blieper
    ”Night”
    ”Blieper”

Da’s niet zo raar hoor. Steeds meer drukkers willen alls zo compleet mogelijk aangeleverd krijgen en rekenen gewoon de volle prijs voor elke werkzaamheid die ze zelf nog moeten doen. Alleen grotere drukkers, met een automatisch PDF systeem (onbetaalbaar) willen pagina’s los hebben, en laten hun software het werk doen.

Nou daar zou ik dan meteen weg gaan. :wink:

Maar ja, ik doe het zelf :D

Bijdrager
    Ludo

Daar is een plugin voor ingebouwd in indesign, die heet booklet SE oid. Werkt prima en is een fluitje van een cent. Je krijgt ook een preview te zien van het voltooide document. Kijk maar onder file > booklet.

Bijdrager
    Blieper

Goedeavond Ludo…

Bijdrager
    Jinta
    ”Blieper”

Vanaf Indesign CS3 kun je bij Bestand kiezen voor ‘Boekje Afdrukken’ en daar zou het mee moeten kunnen.

Althans als je naar pdf kunt printen.

Dit is inderdaad de simpelste oplossing, maar…
    Hoe kan ik naar pdf printen???
    Ik heb die optie op mijn werk wel, maar daar zit ik op een pc en de systeembeheerder spreek ik eigenlijk nooit.
    Heb jij een idee, want dat gedoe met eps maken etc. vind ik zo omslachtig omdat ik het hele document al klaar heb…
    Dan ben ik nog een halve dag bezig lijkt me … en krijg ik dan geen verlies van kwaliteit als je van ind. bestand naar eps gaat en dan naar pdf ???

Bijdrager
    Blieper

Heb je geen Acrobat Pro erop zitten dan?

Bijdrager
    Pokerface

Ik vind die manier met EPS bestanden ook erg omslachtig klinken. Als ik voor mezelf een boekje moet maken, dan maak ik eerst het document op zoals het er uiteindelijk uit moet komen te zien, met losse pagina’s naast elkaar (2-3, 4-5. 6-7 etc). Daarna zet ik ze op volgorde onder elkaar (1, 2, 3, 4 etc) En vervolgens zet ik ze op inslag. Is echt een klusje van niks (paar minuten maximaal bij 28 pagina’s). Vervolgens een PDF maken en printen. Ik werk echter nog met QuarkXPress 6.1 (tja, daar leerden we mee werken op het grafisch lyceum, een aantal jaar geleden) Ik neem aan dat het ook automatisch kan via InDesign, maar vraag me niet hoe. Ik neem dat de Help functie uitkomst biedt.
    Ik vind het overigens niet zo gek dat de drukker er geld voor vraagt. Het kost hem tijd en z’n personeel werkt niet gratis lijkt mij.

Bijdrager
    barto7

Alle drukkers waarmee ik werk doen dit voor mij, en daar rekenen ze niet extra voor. Ook bijvoorbeeld alle visitekaartjes samen op 1 vel zetten, doen ze zelf.
    Dat vind ik eigenlijk ook niet meer dan normaal.

Bijdrager
    Blieper
    ”barto7″

Alle drukkers waarmee ik werk doen dit voor mij, en daar rekenen ze niet extra voor. Ook bijvoorbeeld alle visitekaartjes samen op 1 vel zetten, doen ze zelf.
    Dat vind ik eigenlijk ook niet meer dan normaal.

Precies… dat bedoel ik, en doen wij dus ook! :wink:

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, kom op zeg. Drukken en afwerken is hun werk hoor. Lijkt me redelijk normaal dat een drukker dit voor je doet.

Als ik een boekje van 400+ pagina’s laat drukken zou ik dat zelf op inslag moeten zetten?

Nog afgezien van het feit dat je eigenlijk helemaal niet weet hoe de drukker dat precies gaat verdelen op drukvellen, is dat echt jouw werk niet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

ik vind het een slecht idee om het zelf te doen. Het is de taak van de drukker, punt.
    Als ie er extra voor rekent, vreemd, maar het zij zo.
    Als hij niet in staat is om het zelf goed te doen moet je je afvragen of hij wel de geschikte drukker is voor dit soort opdrachten.

Daarnaast komen steeds meer zaken op het bord van de ontwerper te liggen die daar niet horen.
    Eerst lithografie, toen drukklare bestanden (PDF) en nu ook al inslagschema ?
    Probleem is niet zozeer dat je het zelf niet zou kunnen, met wat werk en nadenken (rugwittolerantie ?)maar de grote vraag is waar de verantwoordelijkheid ligt als het fout gaat ???

Bijdrager
    Pokerface

Laat ik voorop stellen dat ik ook vind dat een drukker dat zelf moet doen. Ik verwacht ook niet van onze klanten dat zij barcodes met de juiste puntverbreding etc aanleveren, dat doen we zelf wel, maar dat terzijde.
    Dat er iets voor gerekend wordt, vind ik niet zo gek. Als een drukker er niets voor rekent, dan heeft hij die kosten in de stuk prijs verrekend, want het geld moet ergens vandaan komen. Veel drukkerijen zeggen: de setup kosten zijn voor onze rekening, maar stiekem worden de kosten gewoon in de prijs verwerkt. Klanten willen namelijk niet allerlei extra kosten zien. Die willen gewoon een prijs voor hun product, zonder toeters en bellen.

Bijdrager
    barto7

Tuurlijk betalen we daarvoor, graag zelfs. Maar ik vind het geen juiste zaak om dat apart te berekenen. Daarmee bestempel je de werkzaamheden als extra, terwijl ze dat niet zijn. Met het risico dat mensen die er minder verstand van hebben maar wel de hand op de knip het zelf gaan doen.
    Lijkt me logisch: als ik een boek van 112 pagina’s laat maken, zijn de kosten voor het op inslag zetten (in katernen) in de offerte meegenomen, als ik enkelzijdig briefpapier laat drukken niet.

Bijdrager
    Jinta

Buiten het feit of de drukker het moet doen of niet, dat laat ik in het midden.
    Probleem ligt nu bij mij en ik zou graag willen weten hoe ik e.e.a. moet aanpakken.

Blieper ik heb acrobat pro, kan je misschien uitleggen hoe ik e.e.a. moet aanpakken alsjeblieft?

Bijdrager
    Blieper

maar euh Jinta… is het gelukt of….

Bijdrager
    Blieper

Als je Acorbat Pro hebt heb je ook een Adobe PDF printer setup in je Indesign Printermenu zitten (als het goed is)

Als je in Indesign nu kiest voor ‘Boekje Afdrukken’, dan kies je voor de Adobe PDF printer en kun je je instellingen doen die je wilt hebben.
    Overigens kies je bij de Optie Afdrukinstellingen voor de Adobe PDF printer. Als dat gekozen is kun je nog je Afloop instellen bij de Afdruktekens en je kunt bij de Uitvoer de steunkleuren naar CMYK zetten en dan Overdrukken Simuleren aanvinken om alles in 4 kleuren te krijgen.
    Kies verder in het eerste menu 2-up geniet. In je volgende venster Voorvertoning kun je zien of alles juist staat ingesteld en kun je je verdere correctie’s nog doen.
    Het is ook even puzzelen, maar zo moet het zeker lukken.

Succes ermee…

Bijdrager
    Jinta

Blieper, ik zit op mijn werk (met pc ….) ben over 2 uurtjes thuis en ga ik e.e.a. meteen uitproberen.
    Alvast hartelijk dank!!!

Bijdrager
    Blieper

You’re welcome!! :wink:

Bijdrager
    Jinta

Blieper, ik heb het gevonden!
    Vraagje: bij de voorvertoning krijg ik wel een waarschuwing: The booklet does’nt fit the current papier size. Click Print Settings to specify a larger paper size or to scale the booklet to fit.
    Nu hoef ik natuurlijk niet uit te printen.
    Ik verwachtte dan ook dat als ik een print opdracht geef, dat het programma vraagt waar het pdf bestand naar toe geschreven moet worden, maar hij slaat vrolijk aan het printen …:?
    Wat kan ik nog meer doen?

Bijdrager
    MacFan55

Je moet naar een bestand printen, niet naar een printer. Dat kun je bij de printopties kiezen:
    Print: klik op “Printer” (onderin) dan op “PDF” (onderin links) en klik op “Bewaar als PDF” of “Postscript”.
    Let er wel op dat je als PPD de acrobat distiller ppd kiest en pas de maat van je pdf/postscript aan de eindmaat aan.
    Zelf nemen we standaard altijd een centimeter extra rondom het plano (ongevouwen) formaat.

Bijdrager
    Blieper
    ”Jinta”

Blieper, ik heb het gevonden!
    Vraagje: bij de voorvertoning krijg ik wel een waarschuwing: The booklet does’nt fit the current papier size. Click Print Settings to specify a larger paper size or to scale the booklet to fit.
    Nu hoef ik natuurlijk niet uit te printen.
    Ik verwachtte dan ook dat als ik een print opdracht geef, dat het programma vraagt waar het pdf bestand naar toe geschreven moet worden, maar hij slaat vrolijk aan het printen …:?
    Wat kan ik nog meer doen?

Ja, misschien heb ik dit wat tekort beschreven, maar dat komt omdat dat bij mij allemaal standaard is ingesteld.

Maar als Printer heb ik “Postscriptbestand”
    Als PPD de “Adobe PDF”
    Papierformaat “Aangepast”
    Zorg verder ook nog dat je als Transparantieafvlakker in ieder geval Hoogwaardig hebt staan.

Hieruit komt een postscriptbestand en die Knal je op de Distiller die bij Acrobat is geleverd, maar zorg er wel voor dat je vooraf de installingen op Drukkwaliteit hebt staan.

Succes en verder hoor ik het wel… :)

Bijdrager
    Blieper

De reactie’s om rechtsreeks naar Pdf te printen met ‘Bewaar als’ of via de Distiller zij nogal verschillend, maar via de Distiller gaat het bij mij in ieder geval altijd goed!!

Dus is zou zeggen je moet het zelf weten hoe je het doet, maar het is verstandig om nadien ALTIJD met Acorbat Pro even te kijken of alles goed is gegaan zowel met Preflight als met Voorbeeld van Scheidingen!!

Bijdrager
    Jinta

OK!
    Er gaat een wereld voor me open, maar schrijf ook alles op, want als het eenmaal goed ingesteld staat, vergeet je het ook allemaal weer;-)

Het ziet er goed uit! Dank jullie wel voor de goede en duidelijke informatie.

Als laatste dan nog het nakijken met Acrobat.
    Is het eenvoudig uit te leggen hoe preflight en voorbeeld met scheidingen werkt?

Moet wel zeggen dat ik naar een andere drukker ben gegaan, heb na jullie verhalen gebeld en kreeg er echt geen goed gevoel bij. Ik geef 4 x per jaar een magazine uit, in eigen beheer en ik wil dat wel allemaal pico bello hebben. Ik ben geen tijdschriften magnaat, dus moet alles goedkoop (niet duurkoop!) en netjes. :wink:

Bijdrager
    Blieper

Mooi…

Nou, als je bij ‘Geavanceerd’ -> ‘Afdrukproductie’ -> ‘Preflight’ (en -> ”Uitvoervoorbeeld’) kijkt dan kun je bij de Preflight een profiel draaien, ik neem meestal de FOGRA27 en dan wordt er in ieder geval aangegeven of dat je nog wat dingen moet herstellen of je krijgt een groen ‘Vinkje’ en dan zou het voor drukwerk goed moeten zijn.
    Dit kan overigens ook al in Indesign onder ‘Bestand’ -> ‘Preflight’

Bij Uitvoervoorbeeld kun je zien of dat al het ‘Zwart’ op overdrukken staat, daar waar nodig.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt verders!!

Succes

Bijdrager
    Dr. Maddox

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.