9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Marius1976

op dezelfde Mac een gebruiker ‘kopieren’

Ik wil een nieuw account voor mezelf aanmaken, maar ik wil wel zaken als m’n photo’s, m’n muziek en m’n mails automatisch beschikbaar hebben in m’n nieuwe account. (Het oude account kan daarna wel weg, dus ik hoef niet met twee accounts over die dingen de beschikking te hebben)

Hoe realiseer ik dit?

Groet,
    Marius

Bijdrager
    PietjePuk

Nieuwe gebruiker aanmaken, uitloggen, inloggen en dan de files gewoon kopieren naar de mappen waar ze onder je oude naam staan maar dan bij de nieuwe account. Meer moet dit niet zijn denk ik.

Bijdrager
    michelvdb

Zo lukt het gegarandeerd niet omdat de nieuwe gebruiker geen toegang heeft tot de thuismap van de eerste gebruiker.

Als je een tweede (externe) schijf hebt kopieer je die bestanden naar die tweede schijf. Maak de nieuwe gebruiker en kopieer de bestanden van de tweede schijf naar die nieuwe gebruiker. Let erop dat er voor de tweede schijf in Toon info een vinkje staat bij ‘Negeer eigendomsrechten op dit volume’ staat.
    Kopieer ook ~/Bibliotheek/Mail/ en ~/Bibliotheek/Mail-downloads/ omdat in deze twee mappen al je Mailberichten, Mailinstellingen en Mailbijlagen zitten. Als je Office gebruikt pak je ook de map ~/Documenten/Microsoft User Data/ mee.

ps. Als de gebruiker die je wilt wissen de eerste gebruiker is zou ik hem alleen een beetje uitkleden (documenten, afbeeldingen, films, muziek) en niet wissen want gebruiker 501 heeft net iets meer rechten dan nieuwe beheerders.

Bijdrager
    wout3r
    ”michelvdb”

Zo lukt het gegarandeerd niet omdat de nieuwe gebruiker geen toegang heeft tot de thuismap van de eerste gebruiker.

Hij kan hem toch recht geven tot die gebruiker?
    Dus: inloggen (als de gebruiker die je straks clean/weg wilt hebben) > Macintoch HD > gebruikers > *selecteer je gebruikersnaam* > *Selecteer alle mappen die je wilt overzetten* > [command] + i > Eigenaar en bevoegheden > Details > Anderen > Lezen en schrijven

Of zie ik dit verkeerd :?

Bijdrager
    Marius1976

Ingewikkeld eigenlijk… ’t zal me wel lukken met deze info (waarvoor bedankt trouwens!)

Ik had eigenlijk wel verwacht dat zoiets misschien wel met de migratieassistent zou kunnen, maar dat valt dus tegen.

Zo ‘raar’ is deze wens eignelijk niet. Ik heb een beetje ‘corrupt’ account. Althans zo voelt het, en nou dacht ik: kom laat ik met een frisse beginnen, maar sommige zaken wil ik wel overnemen…

Nou ja, ik ga wel eens proberen.

Groet,
    Marius

Bijdrager
    Oppie

Je kunt ook de hele inhoud van ~/Bibliotheek weggooien, dan heb je in feite ook een ‘nieuwe’ account, als jij denkt dat je account corrupt is.
    Behalve dan igv bv corrupte iPhoto bestanden, maar ja, die zou je toch gaan kopiƫren.

Bijdrager
    michelvdb

Begin eerst eens met je bestaande account op te kuisen.
    Veel rotzooi krijg je door beschadigde caches.
    Dus kun je vrij probleemloos de map ~/Bibliotheek/Caches/
    naar de Eeuwig Bits en Bytes sturen ofte verwijderen.
    Als je hommeles met een programma hebt helpt het ook om
    de voorkeuren ervan te verwijderen. Voorkeuren zitten in de map
    ~/Bibliotheek/Preferences/

Bijdrager
    Marius1976
    ”Oppie”

Je kunt ook de hele inhoud van ~/Bibliotheek weggooien, dan heb je in feite ook een ‘nieuwe’ account, als jij denkt dat je account corrupt is.
    Behalve dan igv bv corrupte iPhoto bestanden, maar ja, die zou je toch gaan kopiƫren.

Hmmm… over iPhoto gesproken. Ik merk dus dat m’n iPhoto albums (als het daar al aan ligt) problemen opleveren. Ik wil het kruidvat photo programma starten. Voorheen werkte dat altijd wel, maar nu niet meer. In een schone account werkt het wel. Ik heb ook geupdate naar 10.4.7 maar ik weet dus niet of het daar aan ligt… hoe dan ook werkt het wel goed in een schone account.

Hoe kan ik iPhoto albums fixen? Is er een soort opschoningsoptie?

Groetjes,
    Marius

Bijdrager
    Oppie

Gooi eens je iPhoto voorkeuren weg.

Lees eens hier: http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47019

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.