2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Brok2000

Op Afstand werken met de Mac

Hallo,

Ik zou graag op mijn werk mijn Intel Imac thuis willen benaderen. Nu heb ik al op het Forum gezochte en ik heb ook al wel wat gevonden maar…

Ik heb nog een aantal vragen wat mij niet helemaal duidelijk is. Het gaat nl via SSH en ik moest het volgende uitvoeren:

– SSH server zit in je Mac (kan je aanzetten via System Preferences -> Sharing -> enable Remote Login)
    – SSH client ook ,maar is een draak, omdat het cmd-line only is. Zelf gebruik ik FuGu als SSH Client frontend.

Wat er gebeurt is dat je een SSH tunnel opzet naar huis en door die tunnel wordt het andere verkeer getunneld.

Via de commandline werkt het als volgt:
    ssh -L <localepoort>:<bestemmings IP>:<bestemmingspoort> <username>@<publieke IP adres thuis>
    Voor (Windows)Remote desktop te tunnelen wordt dat in mijn geval:
    ssh -L 1234:192.168.1.1:3389 admin@<MIJN PUBLIEKE IP ADRES>

Vervolgens zet je op je locale machine een verbinding op met 127.0.0.1:1234 en die verbinding wordt via SSH getunneld naar je huis (192.168.1.1). poort 3389 is in mijn geval de listener voor Windows Remote Desktop.

Nu weet je wat er ongeveer gebeurt. Ik raad je wel aan om een Client frontend te gebruiken (zoals FuGu), omdat je verdrinkt in de opties binnen SSH.

Oh ja, wel poort 22 op je router / modem forwarden naar je server/pc

Ik ben echter een leek op het gebied van netwerken.

Hoe kan ik mijn locale poort vinden en de bestemmingspoort en de bestemmings IP. Ik heb nl thuis een chello modem van Thomson en daaraan een belkinrouter hangen waar weer mijn beide Imacs aan hangen. De ip adressen van de router en Macs weet ik inmiddels maar ik heb verder geen idee. En moet ik dit opslaan in de Terminal ofzo ik werk daar nl nooit mee.
    Toen het nog OS9 was kon ik nog prima uit de voeten met het besturingssysteem. Maar nu wordt het mij sins OSX te ingewikkeld. Het onderhoudsgemak vind ik helaas sinds OSX een beetje verloren gegaan bij Apple.

Graag hoor ik van jullie die mij verder kan helpen

Bijdrager
    Turbanus

Hier verder Kijk s.v.p. de volgende keer even in dit topic. Staat .b. een 10-tal postjes verder dezelfde vraagstelling!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.