26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    jw54

oost europese tekst

ik moet Oost-Europese tekst uit Word in ID plaatsen. Het moet in Helvetica gezet worden, maar mijn standaard Helvetica (T), Helvetica (TT) en Helvetica (Std) kennen diverse tekens niet.

Iemand een suggestie (en liefst kosteloos 😏)

Bijdrager
    KarelWillem

Bijvoorbeeld: https://www.fontsquirrel.com/fonts/list/language/hungarian

Bijdrager
    jw54

Hi KarelWillem,
    maar ik bedoel naast Hongaars, ook Pools, Slowaaks, Tjechisch etc. en dan in Helvetica.

Bijdrager
    koen

Snap de vraag niet helemaal. Je probeert letters zoals č en Ƃ in Helvetica te gebruiken?

Bijdrager
    Shmoo

Misschien is het Russisch đŸ‡·đŸ‡ș

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In gewoon Helvetica dat standaard bij Macs zit, zie ik alle tekens die volgens mij nodig zijn om de meeste Oost-Europese talen te schrijven, zolang ze het Latijnse alfabet gebruiken dan. Onder meer zit er een Poolse l-met-streepje in; C, D, S en Z met caron; klinkers met ogonek; en meer van dat soort. Het gaat hier om deze versie van Helvetica:

Versie 13.0d1e1

Locatie /System/Library/Fonts/Helvetica.ttc

Unieke naam Helvetica; 13.0d1e1; 2017-06-14

Copyright © 1990-2006 Apple Computer Inc. © 1981 Linotype AG © 1990-91 Type Solutions Inc.

Handelsmerk Helvetica is een geregistreerd handelsmerk van Linotype AG

Ook de standaard Helvetica Neue heeft die tekens.

Bijdrager
    jw54

ik zal hier een voorbeeld posten waarin gebruik is gemaakt van de Helv. Neue. Hierin kan je dus zien dat niet alle tekens door de Helv. Neue worden omgezet.

helv.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Wat je nodig hebt is de Helvetica CE, waarbij CE staat voor Central European.

Bijdrager
    jw54

Juist, die zoek ik, de Helv CE. En nu is ff zoeken op het net of ik die ergens kan vinden.

Bedankt, Eager

Moderator
    Night

Maar waarom moeilijk doen? Gebruik gewoon het Helvetica systeemfont i.p,v, de Helvetica Neue. Daar zitten (zoals Jakko al aangaf) gewoon alle tekens in van Nederlands tot Chinees en van Cyrillisch tot Slavisch. Dus ook die voor het Pools, Hongaars etc.

Bijdrager
    jw54

Night, als ik de helv. system font gebruik dan krijg ik hetzelfde resultaat als in mijn voorbeeld.

Bijdrager
    jw54

Hi Jakko,
    helaas die helv.ttc zit niet op mijn mac. (o.a. met spotlight gezocht)

Maar als jij mij daar aan kan helpen, graag…

Moderator
    Night

Dan vermoed ik iets anders. En je zult dan met de Helvetica CE dezelfde troep krijgen.

Kennelijk is er ergens iets geconverteerd (bv. van Windows naar Mac), waardoor de juiste ANSI character codes (verschillende ISO normen) niet juist zijn ‘vertaald’ doordat gebruik is gemaakt van verschillende ISO normen of een foutieve vertaling naar Unicode.

http://a4esl.org/c/charset.html

Moderator
    Night

Dan vermoed ik iets anders. En je zult dan met de Helvetica CE dezelfde troep krijgen.

Kennelijk is er ergens iets geconverteerd (bv. van Windows naar Mac), waardoor de juiste ANSI character codes (verschillende ISO normen) niet juist zijn ‘vertaald’ doordat gebruik is gemaakt van verschillende ISO normen of een foutieve vertaling naar Unicode. Dat probleem hadden we vroeger nog wel eens in de classic mac omgeving als we Windows teksten aangeleverd kregen. Ook nu zie je het nog wel eens bij adresseringslabels, die de meest gekke codes bevatten als er een speciaal teken in de database staat, zoals iets simpels als een e met trema.

http://a4esl.org/c/charset.html

De simpelste oplossing zou zijn het document in het originele programma te openen (waarin het ook zichtbaar goed is) en de tekst nogmaals te converteren, maar dan de goede vertaalslag te maken.

Bijdrager
    jw54

Night, ik heb inmiddels een paar versie van de Helv. CE (bold, condensed bold e.d.) gevonden en dat lost het probleem op. Maar ik heb niet alle versies tot nu toe kunnen vinden.

Moderator
    Night

Bijdrager
    EagerB0bNerd

<p class=”cite”></p>

Night, ik heb inmiddels een paar versie van de Helv. CE (bold, condensed bold e.d.) gevonden en dat lost het probleem op. Maar ik heb niet alle versies tot nu toe kunnen vinden

Stuur me even een privé bericht

Bijdrager
    jw54

Ik mis nog de Roman of Regular, Condensed, Medium Oblique, Narrow Medium en Narrow Medium Oblique

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>jw54 op 10 januari 2019 om 20:32</p>
    ik zal hier een voorbeeld posten waarin gebruik is gemaakt van de Helv. Neue. Hierin kan je dus zien dat niet alle tekens door de Helv. Neue worden omgezet.[/quote]

Om welke letters gaat het dan specifiek in dit voorbeeld?

<p class=”cite”>jw54 op 10 januari 2019 om 21:20</p>
    helaas die helv.ttc zit niet op mijn mac. (o.a. met spotlight gezocht)

De map staat erbij: Macintosh HD:Systeem:Bibliotheek:Fonts — daar kun je in de Finder zo naartoe.

<p class=”cite”>Night op 10 januari 2019 om 21:06</p>
    Maar waarom moeilijk doen? Gebruik gewoon het Helvetica systeemfont i.p,v, de Helvetica Neue. Daar zitten (zoals Jakko al aangaf) gewoon alle tekens in van Nederlands tot Chinees en van Cyrillisch tot Slavisch. Dus ook die voor het Pools, Hongaars etc.

Chinees zit er niet in (behalve dan pinyin:) ) maar Cyrillisch inderdaad wel, en ook Grieks.

Bijdrager
    jw54

Hi Jakko, helaas de Helv.ttc zit er niet in. Zelfs spotlight kan het font niet vinden. Ik heb wel gevonden de HelveticaNeueDeskInterface, maar mijn FontExplorer geeft aan ‘not available’.

T’is een beetje veel om alle letters op te noemen waar het om gaat, omdat het om zo veel verschillende Oost Europese talen gaat. Maar heb ondertussen vanuit verschillende richtingen diverse CE fonts te pakken gekregen, maar nog niet allemaal.

Moderator
    Night

Volgens mij stonden alle fonts in de link die ik je gaf, inclusief downloads in verschillende vormen.

Helvetica.ttc is een Mac systeemfont. Dat kan je vinden in /System/Library/Fonts (of /Systeem/Bibliotheek/Fonts als je een Nederlands OS draait)

Doordat het een systeemfont is, kan het theoretisch in elk programma, dat op je Mac draait, te gebruiken moeten zijn.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>jw54 op 11 januari 2019 om 11:14</p>
    Hi Jakko, helaas de Helv.ttc zit er niet in. Zelfs spotlight kan het font niet vinden.

En als je zoekt naar Helvetica.ttc in plaats van Helv.ttc?

T’is een beetje veel om alle letters op te noemen waar het om gaat, omdat het om zo veel verschillende Oost Europese talen gaat.

Ik vroeg naar het voorbeeld dat je liet zien, niet naar alle ontbrekende letters in het hele document.

Maar heb ondertussen vanuit verschillende richtingen diverse CE fonts te pakken gekregen, maar nog niet allemaal.

Dan nog blijf ik vinden dat je het op de moeilijke manier op aan het lossen bent. Als je op een Mac werkt, zou daar gewoon een Helvetica Ă©n een Helvetica Neue op moeten staan die allebei de benodigde tekens zouden moeten hebben.

Moderator
    Night

Daar sluit ik me helemaal bij aan. Toch blijft de kans bestaan dat je vreemde tekens gaat krijgen. Dit is niet te wijten aan het (helvetica) font, maar aan je conversiemethode.

Waar komen je originele teksten vandaan? Met welk programma en op welke soort computer (Een PC of een Mac)?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Night op 11 januari 2019 om 20:00</p>
    blijft de kans bestaan dat je vreemde tekens gaat krijgen. Dit is niet te wijten aan het (helvetica) font, maar aan je conversiemethode.

Dat is waarom ik me afvroeg welke letters niet doorkwamen: misschien dat daaruit af te leiden valt welke tekstcodering(en) er gebruikt zijn.

Bijdrager
    jw54

Night en Jakko, probleem inmiddels opgelost. Kreeg van Eager een mapje met CE fonts.
    Wat betreft de originele teksten, deze kwamen van een PC (Worddoc.)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Ikzelf op 11 januari 2019 om 19:35</p>
    Dan nog blijf ik vinden dat je het op de moeilijke manier op aan het lossen bent.

:)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.