14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Saiyagirl

Ook weer een vraagje

Ik krijg, al het goed is, overmogen mijn iMac 20″ : D *springt gat in de lucht*

Nu heb ik al veel gelezen over het oerstappen en een iMac, en vooral over de veiligheid van de mac, die schijnbaar zo goed als waterdicht is. (geweldig!)
    Maar ook ben ik berichtjes tegen gekomen van mensen die via een floppy, of een bestand dat op windows zat, een virus hebben gekregen. Althans, een wormpje/trojan/e.d.
    Nu heb ik veel bestanden op onze familie PC die ik graag zou willen overzetten (denk aan: muziek, foto’s, ontwerpen, websites, schoolprojecten/documenten).
    Vraag:
    Is het mogelijk om virussen(e.d.) over te ‘dragen’ van PC naar Mac? Zo ja, hoe groot is die kans (denken jullie), en heeft iemand dat ooit gehad?

Ik heb al veel gezocht op dit forum naar veiligheid e.d., en het is trouwens ook echt NIET de bedoeling om nog zo’n topic te starten over veiligheid van mac t.o.v. windows, etc etc…
    Ik hoop alleen dat jullie een antwoordje hebben ofzo;)

Alvast bedankt!

Gr,
    Saiya

Bijdrager
    napoje

Je kan natuurlijk op een mac windowsviri binnenkrijgen. ze doen alleen niets op een mac. maar ze kunnen wel weer een andere winbak besmetten.

je kan [bv clamx gratis downloaden om je mac te checken: http://www.macupdate.com/info.php/id/15850

Bijdrager
    Saiyagirl

Oeh nice, thank you!
    Zoiets zocht ik XD

Bijdrager
    joffrie
    ”Saiyagirl”

Nu heb ik al veel gelezen over het oerstappen en een iMac, en vooral over de veiligheid van de mac, die schijnbaar zo goed als waterdicht is. (geweldig!)

Waterdicht zijn ze nu ook weer niet hé.
    Het is niet zo dat een Mac beter beveiligd is dan die van FBI of banken bijvoorbeeld!!!

Je kan alles voordat je dat overzet even scannen en dan ben je zeker. De virussen die mogen dan misschien niks aan je Mac doen.
    Maar ze staan er wel op, als dat dan is uw geval zo zou zijn.

Of je kan op je Mac een virusscanner zetten, een probeer versie ofzo, om de resterende Windhoos-virussen eraf te zwieren.
    Maar een virusscanner kopen voor je Mac is volledig zinloos.

Bijdrager
    rulus

Deze is zelfs gratis:)

Bijdrager
    Saiyagirl

Nee, ik weet dat ze niet waterdicht zijn, maar iig heel goed beveiligd enzo

Het was meer dat ik een virusscannertje zocht, want ik had geen zin om Norton of Virex te kopen/whatever, en ik had al begrepen dat ze toch niet zo geweldig waren e.d.

In elk geval, bedankt!

Bijdrager
    Niek1986
    ”Saiyagirl”

Nee, ik weet dat ze niet waterdicht zijn, maar iig heel goed beveiligd enzo

Het was meer dat ik een virusscannertje zocht, want ik had geen zin om Norton of Virex te kopen/whatever, en ik had al begrepen dat ze toch niet zo geweldig waren e.d.

In elk geval, bedankt!

Norton is zelfs een windows killer.. slurpt zo veel van je geheugen dat de prestaties er merkbaar op achteruit gaan:x

Ik prefereer Norman maar op een Mac, binnenkort, wordt het deze gratis versie van hierboven:D

Bijdrager
    MacBeer

Wees niet bang, Windows virussen kunnen helemaal niks doen in OSX. Dus ook al zou je er eentje binnenkrijgen dan maakt het niks uit.
    Waar je wél op moet letten is dat je die dingen niet naar mensen stuurt die nog op Windows werken.

Op de Intel Macs kan je ook Windows installeren. Als je dat doet dan is je Windows-gedeelte wél vatbaar voor virussen. Het Mac-gedeelte niet.
    Echter, als jij een virus binnenkrijgt dat via windows schade aan je harde schijf toebrengt dan kan OSX daar ook onder lijden. Dus toch oppassen als je Windows wil installeren.

Inactief
    Anoniem
    ”MacBeer”

Echter, als jij een virus binnenkrijgt dat via windows schade aan je harde schijf toebrengt dan kan OSX daar ook onder lijden.

Volgens mij is dit niet waar… maar goed.:?

Bijdrager
    Niek1986
    ”MacBeer”

…naar mensen stuurt die nog op Windows werken.

LOL @ MacBeer.. [/b]

Bijdrager
    michi_rishi

Maak je maar geen zorgen. Je hebt beslist geen virusscanner nodig op een Mac.

Je mag er vanuit gaan dat window-gebruikers toch wel een virusscanner hebben (anders doet hun pc het toch binnen no-time niet meer). Verder heeft ruim 90% van de mensen Windows en worden virussen vrijwel altijd door Windows-computers doorgestuurd. De kans dat jij een virus doorstuurt naar iemand die dat virus anders niet zou hebben ontvangen is dus al heel klein. Mocht dat toch gebeuren, dan hebben die mensen zeer waarschijnlijk toch al een virusscanner. Dus voor die PC-bezitters hoef je het ook niet te doen.

Het is een beetje alsof je je in Nederland laat inenten tegen tropische ziekten omdat het theoretisch mogelijk is om in Nederland besmet te raken door iemand die die ziekte net in de tropen heeft opgelopen…
    Kortom: geen virusscanner installeren:)

Bijdrager
    Saiyagirl
    ”MacBeer”

Wees niet bang, Windows virussen kunnen helemaal niks doen in OSX. Dus ook al zou je er eentje binnenkrijgen dan maakt het niks uit.
    Waar je wél op moet letten is dat je die dingen niet naar mensen stuurt die nog op Windows werken.

Op de Intel Macs kan je ook Windows installeren. Als je dat doet dan is je Windows-gedeelte wél vatbaar voor virussen. Het Mac-gedeelte niet.
    Echter, als jij een virus binnenkrijgt dat via windows schade aan je harde schijf toebrengt dan kan OSX daar ook onder lijden. Dus toch oppassen als je Windows wil installeren.

Ik ben ook niet van plan bootcamp te gaan gebruiken ^^ Ik ben al blij genoeg dat ik geen windows meer hoef te gebruiken (thuis dan.. op school nog wel)
    =)

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”mvdlande”

Je mag er vanuit gaan dat window-gebruikers toch wel een virusscanner hebben (anders doet hun pc het toch binnen no-time niet meer).

Dat is ook maar relatief, ik heb jarenlang geen virusscanner gehad en heb zelden last gehad van aanvallen. Het is niet zo dat zodra je Windows hebt je ten dode bent opgeschreven.

Maar inderdaad zoals hier al is gezegd, OS X is een heel andere architechtuur dan Windows. Een programma (waaronder ook virussen) die zijn geschreven om met Windows te werken doen het simpelweg niet op Mac OS. Je hebt niets te vrezen in dit opzicht lijkt mij, maar zowiezo als je alleen muziek en schoolbestanden enzo overzet is de kans best klein dat je een virus meesmokkelt. Deze verschuilen zich meestal in het Temporary Internet Files-mapje, jij slaat meestal dingen op in My Documents.

Bijdrager
    McJohn

Spijtig dat NOD32 voor Mac niet bestaat,….of eerder,..gelukkig!
    Voor PC vond ik dat toch DE killer in virussen!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.