4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Monica

onzichtbare bestanden op USB

Ik draai af en toe muziek vanaf een USB stick. Als ik de USB stick aansluit op de cdspeler, staan er ineens nog allemaal mp3 bestanden op die ik al verwijderd had, en die ik niet zie op mijn Imac in Finder. Ik kan ze er dus niet afhalen en dat is wel wat ik wil. De USB is in FAT32 geconfigureerd.

Bijdrager
    IGBA

Prullenbak ook geleegd nadat je de bestanden had verwijderd?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Doe de stick in de computer en kijk dan in de prullenmand of de MP3’s daar staan. Zo ja, leeg dan de prullenmand of (als je de rest van de bestanden in de prullenmand niet weg wilt gooien) selecteer de bestanden, klik er met rechts op en kies „Verwijder onmiddellijk”.

Staan ze niet in de prullenmand maar beginnen de bestandsnamen met een punt en een streepje (._), dan zijn het niet de MP3’s maar de resource forks van de MP3-bestanden. Die dienen om extra informatie over het bestand te bewaren, wat op een Mac in het bestandssysteem zelf gebeurt maar dat kan niet op een FAT-geformatteerde USB-stick. Helaas kijkt bijna elk apparaat (MP3-speler, mediaspeler, TV, enz.) alleen naar de bestandsextensie om te zien of het een bestand kent, in plaats van naar wat er ín het bestand staat, en dus krijg je meestal de resource forks te zien in de lijst met MP3’s (of foto’s, of filmpjes, of … ) op je apparaat.

Hoe dan ook, deze kun je weghalen via de terminal. Doe de USB-stick in de computer, open de terminal en typ eerst:

cd 

gevolgd door een spatie. Sleep dan de USB-stick van je bureaublad op het terminalvenster; het pad er naartoe zal achter cd komen te staan. Zo ja, druk dan op Return. Hiermee verander je de map waarin je je bevindt, naar de USB-stick, net als wanneer je in de Finder door mappen bladert.

Daarna geef je deze opdracht:

rm -R ._*

weer gevolgd door de Returntoets. De opdracht rm verwijdert bestanden (hij staat voor „remove”), in dit geval alle die met een punt en een streepje beginnen (dat houdt ._* in); de optie -R geeft aan dat dit recursief moet gebeuren, oftewel ook in alle submappen op de USB-stick.

Bijdrager
    Ome Kor

Ik heb een Garmin GPS en die kan niet zo goed tegen die verborgen OS X-bestanden, hij kan dan vastlopen tijdens het opstarten. Ik gebruik daarom een speciaal programma om het te unmounten. Dit programma verwijderd de Mac specifieke bestanden en leegt de Prullenmand. Aangezien de GPS voor de Mac een USB-device is werkt dit programma ook voor USB-sticks.

https://www.javawa.nl/cleaneject.html

CleanEject verwijderd de volgende (hidden) bestanden:

.Trashes/
    .Spotlight-V100/
    .fseventsd/
    .TemporaryItems/
    .DS_Store
    .apdisk
    alle bestanden beginnend met ._ (met uitzondering van het bestand ._. ; deze is essentieel als je een aangepast schijfpictogram ingesteld hebt).

Ook handig als je gegevens met Windows gebruikers via een USB-stick uitwisselt.

In plaats van CleanEject te gebruiken kun je ook voorkomen dat er gewiste bestanden in de Prullenmand (Trash) op die USB-stick komen, een beschrijving hoe dit te doen vindt je hier:

https://www.javawa.nl/mactrash.html

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.