9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Mike

Onwisbare bestanden

De bestanden zoals aangegeven in de foto hierboven kan ik wel selecteren maar niet verwijderen. Weet iemand hoe ik dit wel weg kan krijgen ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Wat zegt de computer wanneer je ze probeert te verwijderen?

Bijdrager
    computer space

Gebruik Super Empty Trash

Bijdrager
    wouter57

Klik rechts op een bestand en ga dan naar Toon in bovenliggende map dan weet je waar het bestand zit. Ik vermoed in windows.

Bijdrager
    Mike

Wat zegt de computer wanneer je ze probeert te verwijderen?

De wanneer ik ze met command + delete doe krijg ik zo’n geluidje dat het niet kan, en sleep ik ze naar de prullenmand dan kan dat ook niet.

Klik rechts op een bestand en ga dan naar Toon in bovenliggende map dan weet je waar het bestand zit. Ik vermoed in windows.

Het bestand staat niet in windows het was een oude backup van mijn macbook op me mac.

Moderator
    Night

MacOS staat (logischerwijs) niet toe dat je bestanden uit een TM backup verwijderd.

Bijdrager
    Mike

Klinkt inderdaad logisch, is er wel een mogelijkheid om dit te doen. Kan de bestanden ook niet openen, dus het is 40gb aan bestanden waar ik niks mee kan.

Waarom zou je dat willen? Een backup is een backup. Die heb je nodig in geval van nood. Bijvoorbeeld bij het overschrijven van een bestand, waardoor je een oudere versie kan terugvinden.

Ik vind het altijd gevaarlijk om in backups te gaan zitten wroeten. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. TM houdt zelf bij hoeveel vrije schijfruimte er nog is op een TM backup disk en zorgt er zelf voor dat de meest oude bestanden worden verwijderd in het geval van een tekort aan schijfruimte. Alles wat je er zelf aan gaat lopen ‘sleutelen’ zal alleen maar ten koste gaan van de bruikbaarheid van de backup, met het risico dat je backup straks niet meer bruikbaar is of dat TM aangeeft dat door aangetroffen fouten een nieuwe backup noodzakelijk is.

[EDIT] oeps, foutje… ik gaf mijn antwoord in jouw bericht. Enfin, je begrijpt de strekking wel[/EDIT]

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Klik eens op zo’n bestand en druk dan op ⌘i op je toetsenbord. In het infovenster dat opent kun je dan helemaal onderin kijken welke rechten je op het bestand hebt: alleen lezen, lezen en schrijven, of dat de naam van je account er helemaal niet bijstaat — ik vermoed dat laatste omdat er in het Finder-venster geen voorvertoningen van de PNG-afbeeldingen of PDF’s te zien zijn, maar alleen algemene „Dit is een bestand”-icoontjes.

Als dat inderdaad zo is, dan ga je naar de bovenliggende map, selecteer je die, en doe je ook weer ⌘i. Daaronderin zet je je eigen account erbij in het lijstje (als hij er nog niet staat) door middel van de +-knop en geef je jezelf lees- en schrijfrechten. Daarna klik je op de knop met het tandwieltje en kies je „Pas toe op ingesloten onderdelen” uit het menuutje. Dat gedaan zou je de bestanden moeten kunnen verplaatsen naar de prullenmand.

Bijdrager
    fred44nl

dat je met Finder geen bestanden uit een TM-backup kunt verwijderen, dat klopt wel.
    maar via Terminal krijg je dat best wel voor elkaar.
    alleen moet je daar wel mee overweg kunnen.
    en voorzichtigheid is zeker geboden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.