30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)
  • Q:
    Bijdrager
    Harryman

Onweer: wat nu …?

Gisteravond trok hier een zwaar onweer over, met bliksemschichten die de stereo deden knetteren. Wat moet je dan eigenlijk doen met je Mac? Stekkers loskoppelen? MacBooks in de kast leggen? Onder de tafel gaan zitten met de MacBook Pro onder je arm? Of is dit allemaal middeleeuws denken en allang verholpen? (Vorig jaar ging de Livebox naar z’n grootje door onweer in de buurt.)

Bijdrager
    Petje

Gewoon zorgen dat je goed verzekerd bent.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb de vlammen al eens door mijn toetsenbord zien gaan (echt waar) na een inslagje.

Ik had toen een verbrand toetsenbord en een serieel adapter die gesmolten was.

Die was waarschijnlijk de boosdoener, want die liep vanuit de meterkast naar het toetsenbord voor de aansluiting van het kabel-internet.

Ik heb echter mijn computer nog nooit uitgezet tijdens onweer (mijn TV, radio en stereo) trouwens ook niet.

Misschien dom, maar ik ga toch geen hele avond in het donker niets zitten doen omdat het onweert.

Bijdrager
    1984

Blikseminslagen zorgden her en der voor kapotte elektronica. Opvallend vaak wordt de uitval van computers gemeld, laat de woordvoerder van de verzekeraar weten.

Bijdrager
    Jesse

macbook op accu kan toch gewoon?

Bijdrager
    Double_UK
    ”1984″

Blikseminslagen zorgden her en der voor kapotte elektronica. Opvallend vaak wordt de uitval van computers gemeld, laat de woordvoerder van de verzekeraar weten.

Bliksem is natuurlijk een zeer krachtige vorm van een EMP (Electro Magnetische Puls) en laat micro-electronica daar nu heel slecht tegen kunnen…:(

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nooit m’n spullen uitzet bij onweer. Misschien dom, maar ik heb er nog nooit last van gehad.

[gekruiste vingers]

Inactief
    Anoniem

Ik haal meestal gewoon de stekker uit het stopcontact (als ik thuis ben tenminste). Gisteravond onweerde het hier rond 23:30 en hoefde ik toch niet meer achter m’n computer dus stekker eruit. Vanochtend de stekker weer in het stopcontact:)

Bijdrager
    Mono1

Ik koppel meestal m’n back-up schijf los. Ga ik meerdere dagen weg, dan zet ik het verdeelblok van de spanning uit. Dit verdeelblok is bovendien beveiligd tegen overspanning. Als er dan toch iets gebeurd, dan moet het blijkbaar zo zijn………..:o

Bijdrager
    Pasav

Overspannnings beveiliger er tussen zetten, te veel spanning : dan slaat de boel uit zonder schade.

Bijdrager
    iPoLLuX

Normaal heb ik ook nooit zin om de stekkers uit het stopcontact te trekken. Echter laatst zat ik met iemand te praten, een electronicus, en die zei dat hij altijd de stroom eraf haalde als het onweert. Hij zei dat bliksem inslag op andere plaatsen spanningspieken kan veroorzaken in het stroomnet en dat daardoor de levensduur van je apparaten drastisch verminderd wordt. Ook schijnt een blokschakelaar niet te werken bij een inslag, daar slaat de vonk gewoon doorheen.

Bijdrager
    Barabas2005

Vergeet de kabel naar je modem niet. Bij blikseminslag kan die ook schade veroorzaken aan de modem/computer. En inderdaad de stekker wat verder bij de contactdoos vandaan leggen, anders slaat de vonk alsnog over.

Geblokkeerd
    Anoniem

’t Is inderdaad misschien niet slim, maar ik zet ook nooit m’n apparatuur uit als
    het begint te onweren. Zoals Karel al zegt… je gaat niet de hele avond in het donker
    zitten. Sommige mensen werken zelfs ’s avonds.

Een computer hoort volgens mij ook gewoon bij je inboedel, en als het goed is
    heb je een inboedelverzekering. En (ik kan er naast zitten) volgens mij is de kans op
    blikseminslag groter als je op een open gebied woont (klein dorp, platteland?), en
    is die kans veel kleiner als je in de stad zit. Daar zijn veel meer hoge objecten zoals
    zendmasten, lantaarnpalen en andersoort hoge objecten die bliksem aantrekken.

Bijdrager
    Barabas2005

Hier kun je de onweersbui tracken.

Bijdrager
    Oppie

Mono1 en Pasav: die dingen waar jullie het over hebben werken alleen bij spanningspieken in het stroomnet, iets wat bij ons niet (of iig zelden) voorkomt.

Een blikseminslag jakkert er zo doorheen, daar helpt idd alleen het eruit trekken van de stekkers (en telefoon/netwerk kabel).

Bijdrager
    Pasav
    ”Oppie”

Mono1 en Pasav: die dingen waar jullie het over hebben werken alleen bij spanningspieken in het stroomnet, iets wat bij ons niet (of iig zelden) voorkomt.

Een blikseminslag jakkert er zo doorheen, daar helpt idd alleen het eruit trekken van de stekkers (en telefoon/netwerk kabel).

Dan er maar een UPS tussen hangen, dan wordt die opgeblazen, maar de rest is veilig ..:P

Bijdrager
    Brainiac

Mijn gerief zit op een verdeeldoos met ingebouwde smeltzekeringen in, dat naar een stopcontact loopt, waartussen nog eens een extra tussenzekering zit. Dus ik ben vrij gerust als het onweert. 8)

Bijdrager
    Oppie
    ”Brainiac”

Dus ik ben vrij gerust als het onweert.

Lijkt me niet terecht, die gerustheid…:evil:

Bijdrager
    Oppie
    ”Barabas2005″

Hier ook: >klik<
    Kun je ook nog een goede predictie doen of het jouw kant uit komt…

Bijdrager
    vic

Ik had alle stekkers uitgetrokken, alleen de internetkabel niet…

resultaat: interne netwerkkaart kapotgebliksemd…

alles werkte nog, kon enkel niet meer op internet…
    kosten: 600 euro: heel het moederbord moest vervangen worden! (interne netwerkkaart zit er op vastgelast)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, als ze zo’n ding er op vast lassen, is het niet zo gek dat het gauw kapot gaat.

:wink:

Bijdrager
    Turbanus

Hahaha…. dat kwam door et pijpen denk ik…..:lol:

Bijdrager
    Petje

Toch zou bliksem voor genoeg hitte moeten zorgen om het weer los te lassen!!

Bijdrager
    Cars

Ik trek alle stekkers eruit. Sowieso is mijn Mac beveiligd met een speciale stopcontantdoos voor bliksem inslag.

Bijdrager
    Turbanus

Das leuk, maar toen hier op een 100 meter afstand de bliksem insloeg, was die beveiliging wel kadukkie.

Bijdrager
    Cars

Maar niet je Mac….

Bijdrager
    Turbanus

Nee…. Mac niet….

Bijdrager
    Torino
    Bijdrager
    Janton
    ”Torino”

Ook je iPod kun je maar beter niet gebruiken bij onweer:

http://www.tiscali.nl/content/article/nwsmult/39kijk_uit_met_ipods_in_onweer39/280411.htm

citaat uit het artikel:
    “Ooggetuigen meldden ook hoe het slachtoffer door de inslag 2,5 meter de lucht in werd geslingerd.”

Hij schrok zich een hoedje natuurlijk :o

Bijdrager
    Cenobyte
    ”Oppie”
    ”Barabas2005″

Hier ook: >klik<
    Kun je ook nog een goede predictie doen of het jouw kant uit komt…

Moet je tijdens het traceren nog wel je computer aan hebben natuurlijk :evil:

Bijdrager
    RiFF

Ik trek gewoon alles uit mn MacBook en leg hem op mijn bureau… is me te duur om in vlammen op te gaan;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 43)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.