10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    MisteryOfLife

Onvoorspelbaar vastlopen

Mijn macbook van bijna 3 jaar oud (mountain lion) doet sinds een dag of twee vreemd. Hij is even snel als voordien, maar bevriest soms bij dingen zoals een google search, een tweede muisklik of gewoon zomaar. Soms gebeurt het ook als ik gewoon aan het typen ben. Ik krijg dan een spinning beachball en mijn iTunes muziek stopt dan ook met spelen. Ik kan een paar seconden later pas weer verder (hij is zelfs een paar keer volledig vastgelopen). Het is niet te linken aan één programma. Ik heb al herstart, de PRAM gereset, opgekuist met Onyx, permissions hersteld,…
    Ik heb voldoende RAM en geen een programma heeft overmatig CPU gebruik.

Ik heb ook al zitten zoeken naar andere forum posts met hetzelfde probleem maar het is toch altijd wat anders. Iemand enig idee wat er aan de hand is? Hij is dit zomaar beginnen doen, ik heb die dag niets speciaals gedaan.

Bedankt!

Bijdrager
    Hansi2124

Onyx? Dan gaan eigenlijk al gelijk de alarmbellen rinkelen. Wat is de reden dat je dat gebruikt?
    Deze verschijnselen komen echter wel vaak in andere topics voor hoor.
    Heb je hetzelfde als je als een andere gebruiker bent ingelogd bijvoorbeeld? Hoeveel RAM heb je? Hoe vol is je hd?

Bijdrager
    Niels

Klinkt eerder als een probleem met je HD. Doe een hardware test en laat even weten wat hier uit komt.

Heb je recent nog bepaalde software geïnstalleerd voordat het probleem ontstond? Mogelijkheid bestaat dat er een systeembestand corrupt is.

Heb je een Time Machine backup van voor het probleem beschikbaar? Als laatste redmiddel kun je de MacBook dan opstarten in recovery en vervolgens je HD wissen en een backup terugzetten.

Bijdrager
    MisteryOfLife

4GB RAM, nog 110GB over van mn 320 harde schijf, heb al de basics gecheckt hoor:) Ik heb al een backup gemaakt omdat ik ook al een harde schijf probleem verwacht. En neen, ik heb niets gedaan voordat het probleem begon. Ik zal de test eens doen. En ja, ik heb gelijkaardige dingen gezien in andere topics, maar toch altijd net anders en de oplossingen daarbij haalden ook niets uit.

Moderator
    Raymon Mens

Misschien is het toeval of niet, mijn mid 2010 MacBook Pro begon afgelopen week ook een paar keer volledig vastgelopen. Gebeurde vooral bij een flash-spelletje. De reden is mij onduidelijk, vandaag is het echter nog niet voorgekomen.

Bijdrager
    Rickje

Onyx? Dan gaan eigenlijk al gelijk de alarmbellen rinkelen. Wat is de reden dat je dat gebruikt?
    Deze verschijnselen komen echter wel vaak in andere topics voor hoor.

Dit ^

En aanvullende vraag: Hoe lang maak je al gebruik van deze software?

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Klinkt als een HD die gaat crashen ofwel als Onyx die vanalles heeft opgeruimd dat had moeten blijven staan.
    Ik zou eerst een schone installatie aanraden en daarna alles handmatig terug installeren (niet met TMachine want die neemt de fouten mee over). Als je daarna dezelfde problemen ervaart, check dan je HD.
    Of andersom natuurlijk.

Bijdrager
    Niels

Een schone installatie is onnodig! Als je een Time Machine backup terugzet, kun je de datum van de backup kiezen. Dus gewoon een backup kiezen een week voordat het problemem begon.

Ik zou echt eerst je HD checken, want anders verspeel je onnodig veel tijd aan het terugzetten van een backup op een mogelijk defecte schijf.

Bijdrager
    passenger1

Heb ik vorig jaar ook gehad met mijn MacBook Pro,
    was het begin van vele problemen… die pas opgelost werden na het plaatsen van een nieuwe HD…

Bijdrager
    1984

1984 op 20 juni 2010

Onyx is een gratis programma waarmee je je Mac kunt optimaliseren, onderhouden en schoonmaken. Met Onyx kun je niets meer dan wat je met de mogelijkheden op je Mac ook kan doen, alleen Onyx heeft al die opties voor jou gebundeld in een programma. Je kunt Onyx gebruiken voor allerlei systeem onderhoudstaken, het controleren van je harde schijf, het herstellen van permissies, het aanpassen van allerlei systeem instellingen van de Finder, Dock, Dashboard, Safari en veel meer. Ondanks dat Onyx één van de meest gebruikte programma’s is voor de Mac, is niet iedereen even enthousiast over het programma. Voordat je Onyx loslaat op je systeem is het handig je eerst een beetje te oriënteren. http://www.macupdate.com/info.php/id/11582/onyx

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.