14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    abosschaart

Onvoldoende lokale opslagruimte

Hallo,

Ik gebruik een MacBook Pro met 120 Gb Flash opslag. Zou mijn inziens voldoende moeten zijn omdat ik toch alles in de cloud heb/wil.
    Zo gebruik ik iCloud (foto’s + bestanden) en Apple Music en mijn Mac is zo ingesteld dat hij de opslag optimaliseert. Toch loop ik tegen de grens aan van mijn lokale opslag. Bij het uploaden van foto’s en video’s in Foto’s krijg ik namelijk de melding dat er onvoldoende lokale opslagruimte beschikbaar is om te uploaden.
    Twee vragen:
    -Kan ik mijn Mac forceren om ruimte vrij te maken. Mijn iCloud Drive neemt nu toch nog 12,65 Gb lokaal in beslag. Daarnaast neemt Foto’s 34,55 Gb lokaal in beslag. Zoals gemeld, beide staat ingesteld op ‘Optimaliseer Mac-opslag’.
    -Als ik naar mijn lokale opslag kijk dan valt het mij op dat de opslag van Foto’s twee keer meetelt. Eén keer direct onder Foto’s (34,55 Gb) en één keer onder Documenten -> Afbeeldingen -> Foto’s-bibliotheek (42,35 Gb). Waarom er verschil in Gb zit is me een raadsel, net zo goed waarom het ogenschijnlijk twee keer meetelt. Enige idee waarom dit zo is en hoe ik dit kan corrigeren?

Met vriendelijke groet,
    Andrew

Bijdrager
    Q-collective

Foto’s neemt niet twee keer de ruimte in, maar wordt enkel twee keer geteld bij “Over deze Mac” -> Opslag. Verwarrend ja, maar goed.

iCloud Drive zal by default zoveel als mogelijk downloaden. Totdat de Mac echt vol begint te raken, dan worden met en met de bestanden die het langst niet zijn gebruikt worden verwijdert.

Je kunt misschien nog je opslag verder analyseren met OmniDiskSweeper. Een bekende valkuil is de iTunes backup van je iOS apparaten.

Bijdrager
    Septimus

Cache- en tijdelijke bestanden verwijderen kan ook enkele GB’s aan data schelen.

Dit kun je makkelijk zelf doen: http://osxdaily.com/2017/04/18/clean-caches-temporary-files-mac/

Er zijn ook apps zoals Onyx en MacCleanse waarmee je cahes en temp files kunt verwijderen waarbij de laatste laat zien hoeveel data er in gebuik is:

Bijdrager
    fred44nl
    Septimus op 28 november 2017

Cache- en tijdelijke bestanden verwijderen kan ook enkele GB’s aan data schelen.

ja, en die caches zijn vrij snel weer gevuld, waardoor het effect weer weg is.
    bovendien helpt minder dan 1GB ook niet echt om een ruimteprobleem op te lossen.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

De titel van het bericht “Onvoldoende lokale opslagruimte” vat je probleem mooi samen.
    Upgrade je schijf naar minimaal 500MB en je bent in één keer verlost van het gedoe.

Bijdrager
    koen
    EagerB0bNerd op 28 november 2017

Upgrade je schijf naar minimaal 500MB en je bent in één keer verlost van het gedoe.

Dat lijkt me ruim voldoende;!

Bijdrager
    penseel

Onvoldoende 500MB. Welke MacBook Pro?

Bijdrager
    EagerB0bNerd

LOL, ik bedoel natuurlijk 500GB

Bijdrager
    ChristiaanJanssen

Ik heb een MacBook Pro begin 2015 met 500 GB flasgeheugen.
    Nog met Sierra 10.12.6

Ik krijg vanmorgen een bericht dat mijn harde schijf bijna vol is. Zie ik dat het systeem 374GB daarvan inneemt. Ik weet niet wat normaal is, maar dat lijkt mij erg riant.

Hoe kom ik er achter wat er verkeerd is?

Christiaan

Bijdrager
    KarelWillem

Sierra 10.12.1:

Bijdrager
    fred44nl

High Sierra

ChristiaanJanssen op 03 december 2017

Hoe kom ik er achter wat er verkeerd is?

dat kan bijv. met OmniDiskSweeper

https://www.omnigroup.com/more

Bijdrager
    ChristiaanJanssen

Dank. Ik probeer nu OmniDiskSweeper te doorgronden.
    Zo ziet mijn overzicht eruit.

Bijdrager
    ChristiaanJanssen

en inmiddels om wat voor reden dan ook weer terug naar een normale waarde van 78GB. Ik begrijp het niet, maar wel prettig dat het is opgelost.

Bijdrager
    Shmoo

Dit kan toch niet wat je hier ziet gebeuren…

Je kunt aan de linkerkant in die kolom toch ook wel zien waar je kunt besparen of niet dan?

– Bijna 30GB in Mail … serieus?
    – Bijna 40GB aan iOS backups …. Hallo vriend !?

Je hebt relatief gezien extreem weinig programma’s op je computer staan, amper foto’s dus ik vraag mij werkelijk af waar je die computer mee volgebouwd hebt.

Oplossing:

Mieter die iOS backups van je computer en laat je iPhone en/of iPad gewoon in iCloud backuppen, zo te zien betaal je sowieso al minimaal 1,- per maand voor 50GB iCloud opslag.

Daarna, check je Mail instellingen eens. Gebruik je nog POP ipv IMAP of zo? Laat je de prullenmand van je mailbox wel eens legen of laat je dat account gewoon vollopen. Maak een Archief folder aan in je IAMP mailbox. Daar stop je alle mailtjes in die je wilt bewaren zoals facturen en aankoopbevestigingen. De rest verplaats je gewoon naar je prullenmand wanneer je ze gelezen hebt en laat je na twee weken automatisch verwijderen van de server.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.