18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Dutch_Lux

Onvermogen van Apple care helpdesk in Netwerk probleem

Sinds twee maanden heb ik een Imac en Ipad3, en al veel langer een Iphone 3GS. Daarnaast werkt mijn vrouw op een windows netbook. Nu heeft tot voor drie dagen terug het draadloos netwerk altijd prima gefunctioneerd. Maar ineens na het uitschakelen (avonds) en inschakelen (volgende dag) van mijn Imac, kan deze geen verbinding meer maken met de Linksys router. Ipad, I-phone en Netbook pruttelen vrolijk door op de linksys.

In eerste instantie heeft de helpdesk geprobeerd om de Imac weer aan de gang te krijgen op de linksys, maar dat lukt blijkbaar niet (erg veel is er overigens niet geprobeerd, ze kwamen niet verder dan het opnieuw invoeren van het ww en (die was dan wel wat geavanceerder) het wijzigen van de uitzend kanalen op de linksys. Dit werkte niet (kanaal 8 – 9 en 13 geprobeerd). Met kanaal 13 werkte overigens niets meer en moest ik via een netwerkkabel de instellingen op de router wijzigen.

Nu heeft Apple care help desk (achd) ten einde raad maar de verbinding gemaakt met de airport express, dit vinden zij zelf een prima oplossing. Ik vind het een zwakte bod.

Ten eerste is de oorzaak niet gevonden en heeft de achd geluk dat ik ook een airport had. Hiermee konden zij de Imac weer op het net krijgen.
    Ten tweede omdat zij zeggen dat het probleem bij de router ligt (en die wordt niet ondersteund) omdat de Imac wel via de airport contact kan maken.

Die laatste redenatie gaat scheef omdat diezelfde router wel contact kan maken met een Iphone en Ipad, en daarom het probleem net zo goed wel bij de imac kan liggen.

Wat vinden jullie, en wat zou er aan de hand kunnen zijn?

gr erik

Bijdrager
    Dutch_Lux

edit: **Overigens besef ik me ook dat ik ook geluk had dat ik een airport had, anders was mogelijk het probleem niet opgelost geweest en had ik een andere router van apple moeten kopen. Omdat zij Linksys niet ondersteunen**

Bijdrager
    Hansi2124

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Je kan je posting altijd editen door naar je avatar te gaan, klikken op het driehoekje en kiezen voor Bewerk.[/mod]

Dus je Linksys krijg je niet meer op een ander wifi kanaal? Ook niet automatisch?
    Je kan Apple hier moeilijk de schuld van geven natuurlijk. Zij zeggen op afstand iets wat met een router gewoon moet kunnen. Als vervolgens het apparaat het (blijkbaar volgens jou) niet meer doet, is het apparaat gewoon niet meer goed werkend……

Bijdrager
    Dutch_Lux

Jawel,

Ik heb de linksys op kanaal 8 getest (ipad, Iphone en Netbook werken)
    Ik heb de linksys op kanaal 9 getest (ipad, Iphone en Netbook werken)
    Ik heb de linksys getest op knaal 13 (niets werkte, blijkbaar erg zwak of druk kanaal)

Hierna moest ik met een netwerkkabel de router terugzetten op 8 en toen werkte alles weer (behalve dus de Imac).

Het hele punt is dat ik denk dat de router helemaal niet stuk is omdat alle andere apparaten in huis, niet zijnde een Imac, wel werken. En dat dus het probleem bij de Imac ligt. ACHD zegt echter, nee de Imac is het niet want die kan gewoon met een apple netwerk wel connecten (de airport in dit geval)….

…typisch gevalletje catch 22 dus….

Bijdrager
    Hansi2124

Kijk eens onder het appeltje linksboven naar Over deze Mac, klik Meer info.Dan Systeemoverzicht / Netwerk / Wifi. Daar zie je de netwerken bij jou in de buurt. Probeer minimaal 3 kanalen verwijderd te zitten van die netwerken.
    Dus zitten je buren op 1, 3, 5 en 11: kies dan 8 of zoiets.

Bijdrager
    appievanr

Is de beveiliging WEP of WPA?

Bijdrager
    Dutch_Lux

@ Hans2124, hoe kan ik zie op welke kanalen mijn buren zitten?

De beveiliging is WEP

Bijdrager
    appievanr

Verander de beveiliging van de Linksys dan maar naar WPA. Dan ben waarschijnlijk van het probleem af.

Bijdrager
    barto7

Bij mij thuis werken sommige apparaten regelmatig niet. Simpele oorzaak: er zitten veel te veel mensen op wifi. Als ik in de lijst met zenders kijk op mijn Mac, zie ik wel 25 basisstations staan. In de avond en in het weekend (als meer mensen thuis zijn) is het signaal slechter dan overdag.

Mijn huis is zo’n 60m2 klein en ik heb om deze reden twee basisstations in mijn huis staan, anders kan ik in de slaapkamer niet op internet.

Bijdrager
    Dutch_Lux

@ Hans, Ik zie daar alleen maar mijn airport (kanaal 1 WPA – persoonlijk) en mijn router (kanaal 8 – WEP)

Dat lijkt me wat weinig aangezien ik in een appartementencomplex woon van 60 appartementen

Bijdrager
    Dutch_Lux

OK, ik zal de beveiliging eens naar WPA veranderen. Ik moet nu even weg. Ik zal er later op terug moeten komen. Alvast bedankt voor de hulp tot zover!!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Dit is echt niet de schuld van Apple hoor! Ga eens met je iMac naar Systeemvoorkeuren >>> Netwerk en klik links op Wi-Fi >>> Advanced en dan kun je uit die lijst met de “-” (min) netwerken “vergeten”. Haal die Linksys eruit en verbind opnieuw.

Bijdrager
    fred44nl

en als dat niet lukt:

schakel Wifi eens uit.
    verwijder/rename de volgende bestandjes:

NetworkInterfaces.plist
    com.apple.airport.preferences.plist
    com.apple.network.identification.plist
    preferences.plist

ze staan in:
    Macintosh HD / Bibliotheek / Preferences / SystemConfiguration

herstart de MacBook.
    en schakel Wifi weer in.

Bijdrager
    verwijderd-profiel
    fred44nl op 08 september 2012

herstart de MacBook.

iMac.;)

Bijdrager
    Rob Hogendoorn

Houd er rekening mee dat er iets anders loos kan zijn, een probleem dat veel gebruikers (waaronder ikzelf) onder Snow Leopard, Lion en (helaas) Mountain Lion ondervinden.

De symptomen zijn onder meer: het voortdurend verbreken van de wifi-verbinding en/of het voortdurend verbreken internet-verbinding.

Soms is er sprake een goede wifi-verbinding, zonder internet-verbinding. Soms worden de verbindingen om de haverklap verbroken (iedere 5 sec.), soms om het uur. Soms ontstaan de problemen na een sluimerstand, soms spontaan tijdens het gebruik.

Soms helpt het veranderen van de MTU-waarde (in > systeemvoorkeuren > netwerk)l; soms het wijzigen van wep naar wpa-persoonlijk.

Er zijn talloze andere pogingen gedaan het probleem voorgoed op te lossen, vooralsnog is er niet één die voor iedereen werkt.

Lees voor meer informatie:

http://osxdaily.com/2012/08/02/fix-os-x-mountain-lion-wireless-connection-problems/

http://www.applefansite.com/2012/07/how-to-fix-os-x-mountain-lions-wifi-issues/

en vele andere sites. Ook het forum van Apple staat vol meldingen. Een topic heeft al meer dan 130 pagina’s.

De ‘wifi-connection issues’ behoren tot de meest hardnekkige en beruchte problemen van de laatste tijd.

Ik heb zo snel nog niet kunnen ontdekken of er in dit forum al (uitgebreid) aandacht is besteed, want ik blijf benieuwd naar oplossingen van anderen.

Bijdrager
    iep

Zorg dat je Linksys ook helemaal up to date is met de firmware. Gebruik vooral geen WEP want dat is in luttele seconden gekraakt en dus net zo veilig als geen beveiliging. Als het kan gebruik dan WPA2 met een passphrase (een zin dus, niet een woord). Voor het testen kun je eens kijken wat er gebeurd als je geen beveiliging gebruikt.

Welke Linksys heb je?

Bijdrager
    puchelaar

Ik heb mijn MacBookPro en 2 achtereenvolgende iMacs nooit stabiel gekregen op wifi verbindingen die met WEP beveiligd waren.
    .
    Verder heb ik zelf een grote voorkeur voor -indien mogelijk- bekabelde aansluitingen, zeker bij apparaten met een vaste plaats in huis zoals een iMac. Apple lijkt het niet met me eens te zijn (anders zouden de ethernetpoorten niet zo snel verdwijnen), maar in de theatertechniek maak ik toch nog af en toe mee dat dingen die elkaar draadloos niet kunnen storen, dat tòch doen (mobiele telefoons < > draadloze microfoons en in-ear monitors < > digitale antennes < > etc). Maar goed, soms heb je een apparaat op een zodanige plek staan dat je vrijwel verplicht bent draadloos te gaan.

Bijdrager
    Dutch_Lux

Nou, ik heb al jullie tips geprobeerd en uiteindelijk heeft een medewerker van Apple care, die het nog aan het leren was verholpen! (dus toch geen onkunde op de helpdesk ?:-) )

Ik heb alle oude wachtwoorden rommel uit de sleutelhanger verwijderd, alle netwerken verwijderd, en toen opnieuw gemaakt. die sleutelhanger legen was de truuk

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.