8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    kel

Onverklaarbare server in beeld in Finder

Hoe is het te verklaren dat ik een gedeelde Mac in beeld krijg van iemand die 2 km bij mij vandaan woont? Is dat veroorzaakt door Bonjour?
    VPN stond uit. Ik heb hier nooit eerder ingelogd. Weet toevallig wie het is en weet dat ie ook Macs in huis heeft.

Zie schermafbeelding

Bijdrager
    Beninho

Je hebt wel gewoon wachtwoord op je wifi netwerk :innocent:

Bijdrager
    Buzz

Heb je toevallig daar Back to my Mac aangezet met dezelfde iCloud/MobileMe account?

Bijdrager
    kel

@Buzz: Heb geen iCloud/MobileMe account

@Beninho
    : Router is keurig dicht met WPA2

Heb alleen een keer mail van hem gehad: schermafbeelding 2

Bijdrager
    macbook-Jan

Airdrop?

Wil je je bestanden op een snelle manier delen met anderen in de buurt? Met AirDrop kun je bestanden draadloos versturen naar iedereen om je heen. Zonder dat daarvoor een Wi-Fi-netwerk vereist is. En zonder dat je er iets ingewikkelds voor hoeft in te stellen. Wanneer je op het AirDrop-symbool in de navigatiekolom van de Finder klikt, zoekt je Mac automatisch mensen in de buurt (tot op een afstand van tien meter van je vandaan) die AirDrop gebruiken. Als je een bestand wilt delen, sleep je het gewoon naar een naam. Als het bestand wordt geaccepteerd, wordt het volledig versleuteld in de map ‘Downloads’ van deze persoon geplaatst.

Bijdrager
    Buzz

Ik zou het maar eens aan die persoon vragen dan…

Bijdrager
    bebitoes

Ik heb dit vroeger gehad toen ik in amsterdam op de glasvezel zat, Zag toen diverse andere macs en kon soms dowloaden of een airport van een ander herprogrammeren. Denk dat de oorzaak inderdaad bonjour is geweest in combinatie met een slecht ingestelde switch.

groeten

gerard

Bijdrager
    iep

Dit soort dingen zijn geen kwestie van switch configureren maar van netwerk van een gebruiker achter een firewall hangen. Dat kan een simpel NAT doosje zijn zoals een Airport Extreme/Express of iets wat de isp zelf levert. Als alles in 1 netwerk hangt is dat gepruts van het hoogste niveau :sealed:

@TS: dat kan caching zijn van Finder waarop het mis gaat. Probeer Finder eens te herstarten (option-cmd-esc -> Finder -> Relaunch). Wat vaak ook voorkomt is dat Macs die hun bestanden via AFP en SMB delen 2x in Finder komen te staan. Daarbij kan het zijn dat ze bij de 2e entry een andere naam krijgen omdat de normale al in gebruik is (naam moet uniek zijn). Kijk dus ook voor de zekerheid eens je instellingen voor gedeelde bestanden/mappen na.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.