5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    jan367

Onverklaarbare download snelheid

Beste Apple fans

Voor onderstaand ‘probleem’ heb ik geen verklaring, wellicht een van U?

In de meterkast van mijn appartement hangt de Ziggo modem Cisco EPC 3928. Omdat het z,g. WiFi signaal daarvan niet door de vrij dikke betonnen muur gaat, heb ik een kabel getrokken naar een van de slaapkamers. Deze kabel is vervolgens verbonden met mijn Apple AirPort Express voor het leveren van WiFi signaal aan mijn iPad. Op die AirPort Express heb ik ook mijn iMac middels een ethernet kabel verbonden. Tot zover niets bijzonders, want alles werkt naar mijn tevredenheid.

Het vreemde echter is dat mijn overdrachtssnelheden op deze manier op mijn iMac niet de waarden halen die het volgens Ziggo (mijn abonnement is 120 Mb down) zou moeten zijn. De downloadsnelheid volgens de test van Ookla – Speedtest.net is rond de 94 Mb. Ik heb ook geen idee of de verbinding < iMac —> Internet> loopt via de ingeschakelde WiFi óf middels de aangesloten ethernetkabel verloopt.
    Als ik overigens de WiFi vóór de bewuste test uitschakel, dan moet mijns inziens de verbinding wel via de kabel lopen, dan is de download ook ca. 94 Mb.

Als ik echter de AirPort schakel er tussenuit haal, m.a.w. de iMac rechtstreeks middels de ethernetkabel verbindt met het Ziggo-modem, dan is de download snelheid wél de toegezegde 122 Mb (!!)

Wat is de mogelijke verklaring hiervoor, en is er wat aan te doen c.q. wat doe ik fout? De WiFi voor mijn iPad moet natuurlijk wel gehandhaafd blijven.

Bij voorbaat dank voor uw reactie.

Bijdrager
    Niels

Wat voor ethernetkabel gebruik je tussen je modem en airport en hoe lang is deze?

Bijdrager
    fixar

Vooropstaande dat je met 94 Mbps nog steeds prima kunt internetten…..het volgende:

Als je voor het verdelen van de wi-fi een Airport Express gebruik (welke versie?) moet je rekening houden met het feit dat deze niet over een 10/100/1000 Mbit aansluiting (gigabit ethernet) beschikt maar over de iets minder krachtige 10/100 Mbit Ethernet aansluiting…. dus daar past geen 122 Mbit doorheen.

Verklaard…

Bijdrager
    IGBA

En de hoofdprijs gaat naar fixar. De Airport Express is idd de bottleneck in je setup.

Bijdrager
    Niels

Oeps, niet goed gelezen en dacht dat het om een Extreme ging. Je Airport Express is inderdaad de beperkende factor. Of het de kosten echter waard is om eventueel te upgraden voor die paar Mbps, dat is natuurlijk aan jou.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.