15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Diable

ontzettend traag

mijn Imac (versie 32.14) is ontzettend traag geworden. ik heb 384 MB geheugen, 600 Mhz
    grootte L2 cache (w3at dat dan ook mag zijn) 256K
    bij de info staat:
    capaciteit: 38,15
    in gebruik: 30,48

het is werkelijk niet normaal meer hoe sloom hij nu is, ik weet alleen niet waar ik naar moet kijken om daar iets aan te doen. Ik draai wel regelmatig het schijfhulpprogramma om de boel te herstellen, maar verder weet ik niet wat ik kan doen. suggesties?

Bijdrager
    maxout

bedoel je nu dat je nog 8 gig van de 40 (38) overhebt? dan vind ik het op zich niet echt vreemd dat het beestje wat langzamer wordt nl.

Bijdrager
    japser909
    ”Diable”

mijn Imac (versie 32.14) is ontzettend traag geworden. ik heb 384 MB geheugen, 600 Mhz
    grootte L2 cache (w3at dat dan ook mag zijn) 256K
    bij de info staat:
    capaciteit: 38,15
    in gebruik: 30,48

het is werkelijk niet normaal meer hoe sloom hij nu is, ik weet alleen niet waar ik naar moet kijken om daar iets aan te doen. Ik draai wel regelmatig het schijfhulpprogramma om de boel te herstellen, maar verder weet ik niet wat ik kan doen. suggesties?

probeer is je cache leeg te gooien van het internet, in principe hoeft je imac nie traag te worden als je “nog maar” 8 gig overhebt…
    Anders, tja hoelang staat het OS er al op ? en welk ?
    Kan wel lekker zijn om na paar jaar een nieuw systeem erop te zetten… :|

Bijdrager
    Deskman

*8gb over hebben is niet het probleem. Misschien wel hoe die 8 GB verdeeld zijn. Start eens op van een goed schijfhulpprogramma als drive 10 of TechTools en laat je HD defragmenteren.
    Doe een grote voorjaarsschoonmaak: flikker alle nooitgebruikte programma’s weg, laat een programma als maccaroni je chachebestanden opruimen en ander systeemonderhoud doen.
    Loop nog eens je iTunesmap, de fotomap etc door, gooi nooitgebruikte accounts weg en laat een hulpprogramma de vreemde talen uit je systeem halen.
    Ik vermoed dat je daarna een iMac hebt die weer 20Gb ruimte heeft en bovendien weer aardig op snelheid.

Bijdrager
    Diable

hoe start je op van een programma en hoe leeg je een cashe?
    sorry, ikke = nono:)

Ik draai OSX, de “oude” zegmaar en wel braaf met de laatste update:)

Bijdrager
    Deskman

Dat blauwe tekstje is een link: haal maccaroni op en installer het en lees de gebruiksaanwijzing. Daarna zien we wel verder.
    Alle rommel al weggegooid?

Bijdrager
    Diable

Ik heb macaroni geinstalleerd en dat draait nu automatisch. Er is niets veranderd verder. Verder weet ik niet hoe ik cashes moet legen en hoe ik mijn harde schijf kan defragmenteren:)

Bijdrager
    Deskman

Al lezende zie ik dat we het over cache en cache hebben. Ten eerste: het cachegeheugen waar jij het in je eerste postje over heb is een stukje geheugen dat aan je processor zit gebakken. Veel gebruikte instructies worden hierin opgeslagen zodat ze niet van ver moeten worden opgehaald. Er zijn drie types of ‘levels’. Het is natuurlijk veeeeel sneller om een opdrachtregel van een geheugenchip te lezen dan helemaal van de harddisk op te halen.

Dit principe van opslaan van vaker gebruikt materiaal is een veelgebruikte methode. Zo worden ook de internetpagina’s die je bezoekt opgeslagen in een bestand op je harddisk. Hierdoor hoef je bij het regelmatig bezoeken van dezelfde site niet alle plaatjes opnieuw op te halen. Goedkoper (in tijden van beltikken) en sneller. Unix (en dus ook OSX) gebruikt ook een cache als opslag van allerlei data.

Dit zijn de bestanden waar ik het over had. Deze kunnen door maccaroni gewist worden. De cache van Safari met je zelf leeggooien, maar dat is meestal niet meer dan 10mb. (appeltje-alt-E).
    Defragmenteren kun je alleen doen met een apart programma als disk10, Norton of TechTool. Daarmee zorg je ervoor dat alle bestanden op je harde schijf weer netjes in volgorde staan inplaats van kris kras door elkaar. Vaak levert ook dit opruimen verrassend veel harddisk ruimte op.
    En natuurlijk moet je proberen zoveel mogelijk niet gebruikte zooi weg te gooien. Plaatjes, filmpjes, foto’s programma’s alles wat niet nodig is rigoreus werdonderen.

Bijdrager
    Diable

Op andere fora zeggen mensne dat je nooit moet defragmenteren en al helemaal niet met norton of disk10. Ik kan me echter van mijn oude pc herinneren dat defragmenteren erg nuttig was. Ik kan alleen die programma’s die je noemde niet vinden?

Bijdrager
    Deskman

Defragmenteren heeft tegenwoordig minder invloed dan vroeger op je harddisk, maar is bij een overvolle HD misschien toch wel nuttig. Maar ook lastig, want de programma’s die dat doen hebben wel wat vrije schijfruimte nodig. Je vind deze programma’s over het algemeen door te zoeken. In de winkel of om het wereld wijde web.
    Na je drie keer de tip te hebben gegeven voor alles eerst je harddisk op te schonen blijf je alleen maar roepen dat het je niet lukt. Heb je met maccaroni al een ‘remove localized files’ run gedaan? zodat je systeem de swahili, fries, koerdisch, japans en al die andere nooitgebruikte talen er uit gooit?
    Resultaat:
    Localization cleaning complete.
    Removed 120322 files and 31985 directories to save 699.34 MB.

Bijdrager
    Diable

Rustig maar, het is heel fijn dat je me helpt:)

Ik heb macaroni geinstalleerd en heb de boel inderdaad gerund. het heeft me 119 MB bespaard.

Op internet vind ik alleen een gratis versie van Techtool voor OS9, voor de nieuwste moet ik helaas betalen en ik ben een arm studnetje. uiteraard geldt hetzelfde voor Norton e.d.

I know, voor niets gaat de zon op, maargoed, ken je ook gratis programmatjes die de job doen?

Bijdrager
    Deskman

Nee, helaas is er voor arme studenten geen plaats op deze wereld:(
    Maar troost je met de gedachte dat defragmenteren wel de minste van de vertragende factoren is (zoals je al uit je eigen postje kunt opmaken).
    Ik ben overigens armer dan jij, maar dit terzijde. Een programma als TechTool of DiskWarrior levert vanzelf zijn geld op voor mensen die hun mac gebruiken om werk mee te doen. Illegale kopietjes zijn niet of nauwelijks mogelijk omdat je een speciale opstartCD nodig hebt. Ik meld het maar…
    Misschien moet je eens kijken naar wat er nou zo sloom is geworden. Heb je veel programma’s open staan? In de achtergrond? p2p software? (acquisition bijvoorbeeld)
    Een van de truuks om er achter te komen of het aan je systeem op gebruikersnivo ligt of aan je systeem in het algemeen is om een nieuwe gebruiker aan te maken (in systeemvoorkeuren> gebruikers) en daar eens mee in te loggen. Als je systeem dan wel weer vlot draait zit het hem in instellingen en programmatuur die je onder je useraccount hebt zitten. Het proberen waard.

Bijdrager
    Diable

Nouja, de ene schuld is vast groter dan de andere maar zodra je geld van de staat moet lenen om te kunnen leven denk ik dat het hebben van een Imac een bijzoneder luxe is, waar ik me dus ook mee gezegend voel. Het was een buitenkansje:) Helaas zijn dure softwarepakketten nu niet geoorloofd voor mij. De peperdure studieboeken zijn al met moeite aan te slepen en ik wring mij in bochten om ze goedkoop te vinden. Nougoed, des te meer reden om mijn studie braaf af te maken en geld te gaan verdienen met mijn wereldverbeterende overtuigingen;)

Ik zal je tip eens opvolgen.

Ik heb wel veel programma’s maar ik heb ze niet open staan, ik stel alles zo in dat het alleen opstart als ik dat wil en niet vanzelf. Aquisition heb ik weggegooid, maar ik heb wel poisoned, wat ik maar af en toe aan zet. Ik probeer steeds programma’s weg te gooien die ik niet nodig heb maar helaas gebruik ik het meeste wel, al is het niet altidj zo vaak. Zo heb ik 3 programmatjes om video mee te converteren, voor als videolan en quiqtime een bestand niet aankunnen. Meestal doet “een van de drie” het werk wel, maar het is niet altidj dezelfde. Op die manier krijg je veel programmatjes op je kompjoeter.

maargoed, ik ga dat van die nieuwe gebruiker eens proberen.

Bijdrager
    macHippo

Gisteren geprobeerd mijn eigen traag geworden iMac weer op normale snelheid te krijgen. Uiteindelijk lukte het met een tip uit een MacOSX.nl forum (uiteraard): het shareware programma System Optimizer X. Presto: weer lekker snel. Zelfs de internet optimizer lijkt te werken. En dat voor maar $12,–!
    http://www.mkd.cc/sox/

Bijdrager
    JeePee

Tja, kijk maar eens bij MacUpdate.com en Versiontracker.com op ‘maintenance’. Er zijn een heleboel progjes die hetzelfde doen en zelfs gratis of voor minder geld. Denk aan o.a. Onyx en SterMachine. 8)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.