30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)
  • Q:

Bijdrager
    joram

Ontzettend traag netwerk, kan het probleem niet vinden

Beste OMT’ers,

Ik heb sinds een week last van een ontzettend langzaam netwerk thuis. Alles is bekabeld, en aan de instellingen is niets gedaan de afgelopen maanden, en er zijn ook geen updates gedraaid. Ik heb sinds een jaar de MacBook Pro 15″ met touchbar, en heb daar (ook sinds een jaar) een Sharkoon 3x USB en Gigabit ethernet adapter op zitten. En dat heeft altijd z’n werk goed gedaan. Verder bestaat m’n netwerk, om het even kort op te sommen, uit het volgende:
    – Airport Time Capsule
    – Vanaf de Time Capsule een 1Gbit-netwerkkabel naar m’n MacBook (via de Sharkoon hub), en een 1Gbit-netwerkkabel naar m’n Synology.
    – De 3e aansluiting op de Time Capsule gaat naar een actieve 5-poort switch, die de verbinding verdeelt naar een PS4, ATV4 en TV.

Het vreemde is dat gewoon browsen en downloaden wel op de juiste snelheid lijkt te werken, maar video’s streamen, op m’n Synology proberen in te loggen e.d…. dat lijkt niet meer goed te werken. Ik had in het Netwerkhulpprogramma al gekeken en zie dat er erg veel “verzonden fouten” in het info-paneltje wordt weergegeven. De verbindingssnelheid is gewoon 1Gbit/s, dus ik zit eigenlijk een beetje met de handen in het haar!

Weet iemand misschien hoe ik precies kan nagaan waar het probleem zich mogelijk bevindt? Het is lastig nakijken omdat ik niet weet hoe en waar ik naar moet zoeken.:)

Bijdrager
    vuurvreter

Heb je alles al eens uitgezet voor minimaal een minuut en daarna weer opnieuw opgestart?

Bijdrager
    joram

Jup, ik heb ondertussen ook de modem en de router compleet gereset naar de fabriekswaarden, maar ook dat hielp niet. En zojuist heb ik ook de reset-knop van de Synology ingedrukt om alle netwerk-settings naar de fabriekswaarden terug te zetten… en ook dat deed niets goeds helaas.

Bijdrager
    proton

Ik zou het eerste nagaan of allle netwerkabels nog in orde zijn. Misschien is er een breuk of is een van de utp stekkers niet meer ok

Bijdrager
    joram

Ook net getest met een paar andere kabeltjes, maar dat was het probleem ook niet. Ik heb het kabeltje van de PS4, ATV4 en een reservekabeltje gepakt en getest met de laptop (waar ze wel goed werkten), maar op de Synology blijf ik hetzelfde probleem houden helaas.

Ik zal aankomend weekend eens de Synology een complete factory reset geven… dat wordt even 1.2TB aan data overzetten naar een extra backup schijf dus kost even wat meer tijd, maar als dát niet werkt dan weet ik ’t ook niet meer:)

Bijdrager
    vuurvreter

Heb je op de Synology al gekeken naar “Opslagbeheer” en “Broncontrole” of daar iets vreemds is te zien?

Bijdrager
    koen

Misschien een hardware probleem met de Synology, kun je de schijven daarin testen?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  koen.

Bijdrager
    joram

Het inloggen op de Synology duurt al letterlijk 20+ minuten, dus dat gaat nog wel even duren;) Uitzoeken of er iets in de instellingen verkeerd staat is praktisch onmogelijk op ’t moment… ik hoop de file browser nog even zichtbaar te krijgen zodat ik voor vannacht een backup aan kan zetten, en dan zo snel mogelijk even dat ding resetten.

Maar ik snap er helemaal niets van… normaal gesproken kun je inderdaad wel iets van een foutmelding of defect terugvinden, maar nu werkt echt helemaal niets aan dat ding meer.

Bijdrager
    vuurvreter

Het zou kunnen dat een van de schijven niet lekker meer is, dat zou je traagheid en moeilijkheid tot inloggen verklaren.
    Opslagbeheer zou uitsluitsel kunnen geven!

Bijdrager
    joram

Dat was ook mijn eerste gedachte toen het nog een beetje meewerkte, maar die gaf ook geen foutmeldingen jammer genoeg:)

Bijdrager
    koen

Als een van de schijven (bijna) kaduuk is, lijkt een reset me zonde van de tijd. Kun je die testen met Schijfhulp oid?

Bijdrager
    vuurvreter
    koen op 01 januari 2018

Als een van de schijven (bijna) kaduuk is, lijkt een reset me zonde van de tijd. Kun je die testen met Schijfhulp oid?

Klopt, daarvoor moet je de HD wel uit de NAS halen en aansluiten op je pc om het testprogramma van de producent HD te kunnen draaien.

Voer met behulp van het diagnoseprogramma een uitgebreide schijfanalyse uit op alle stations van een Windows-pc om te controleren of alle schijven gezond zijn. Hieronder geven we u als referentie enkele hulpprogramma’s:
    WD HDD (Lifeguard)
    Seagate HDD (SeaTools)
    Hitachi HDD (Drive Fitness Test)

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  vuurvreter.

Bijdrager
    joram

Ik kreeg het gisternacht nog wel voor elkaar om Opslagbeheer te bekijken op de Synology, maar zowel opslagbeheer als het integriteits-vinkje in de menubalk van DSM gaven allebei groen licht (en geen enkele foutmelding). Kan het zijn dat de Synology niet alle HD-fouten of problemen kan zien?

In dat licht: kun je een Synology-geformatteerde HD, lezen in Windows of OSX eigenlijk? Ik kan wel een extern kastje halen voor die schijf namelijk, maar weet niet of deze direct aan te sluiten zijn op je PC/Mac om de data er ook eventueel nog af te kunnen halen.

Bijdrager
    vuurvreter

In dat licht: kun je een Synology-geformatteerde HD, lezen in Windows of OSX eigenlijk? Ik kan wel een extern kastje halen voor die schijf namelijk, maar weet niet of deze direct aan te sluiten zijn op je PC/Mac om de data er ook eventueel nog af te kunnen halen.

Ja dat kan iig onder windows, met een HD case aansluiten op USB

Bijdrager
    joram

Ik heb gelijk een behuizing besteld… ik heb het vermoeden dat ik er via Synology niet meer uit ga komen (ben nu vanochtend al 40+ minuten bezig met inloggen namelijk).

Bedankt voor de tip in ieder geval! Ik hou jullie op de hoogte:)

Bijdrager
    vuurvreter

Succes!

Bijdrager
    digilb

Synology gebruikt het EXT4 bestandssysteem. Dit is het standaard Linux filesystem.
    Om deze te lezen met Mac OS heb je bijv. MacFuse nodig. Is gratis, maar als je ook wilt schrijven, moet je er voor betalen. Zie
    http://osxdaily.com/2014/03/20/mount-ext-linux-file-system-mac/
    Om deze te lezen met Windows heb je ook een extra tooltje nodig, bijvoorbeeld
    https://superuser.com/questions/37512/how-to-read-ext4-partitions-on-windows

On topic: zo te lezen is er niks mis met jouw netwerk, alleen is jouw Synology langzaam aan het overlijden. Welk type is het? Heb je er nog garantie op?

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  digilb.

Bijdrager
    joram

Ik heb een DS213j, een redelijk oud beestje:)
    Maar omdat hij verder totaal geen foutmeldingen geeft met alles wat ik nog had kunnen bekijken vond ik ’t op het eerste oog zo onwaarschijnlijk dat hij kapot was. Achteraf gezien lijkt het er meer op dat ik voor niks de modem en Time Capsule een factory reset heb gegeven:D

Ik heb in ieder geval een 3.5″ schijfbehuizing gekocht om eens te zien of ik nog wat data van die schijven kan halen (schrijven hoeft gelukkig niet). Dan kan ik ook gelijk een test doen om te zien of de schijven zelf wel in orde zijn, en dan hoogstwaarschijnlijk z.s.m. een nieuwe NAS kopen.

Bijdrager
    vuurvreter

@joram,

Ik heb na 5 maanden mijn DS216play ingeruild voor de DS218+
    En daar ben ik zeer content mee.

Mijn advies, neem geen play versie maar een + versie

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  vuurvreter.

Bijdrager
    joram

Mijn idee was ook om een 218, 218+ of misschien een 416slim (deze is kleiner, stiller en ik kan m’n data wat beter verdelen). Maar vanavond eerst eens met Wireshark kijken of die iets aan problemen kan vinden, dan eventueel morgen met een extern USB-kastje de HD’s via m’n Mac eens goed bekijken of deze niet de boosdoener zijn (en een extra backup maken), en daarna een complete factory reset doen.

En als dát niet werkt z.s.m. een nieuwe kopen:)

Ik heb ook de Time Capsule eens getest, en de HD die daarin zit is gewoon goed en snel te bereiken. Het moet na alles wat ik nu heb kunnen checken toch echt iets zijn in de Synology… een kapotte HD of een softwareprobleem of zo denk ik.

Moderator
    Night

Heb je de NAS ook al rechtstreeks aan je Mac verbonden om te kijken of dat verbetering brengt (en in ieder geval de data kan veiligstellen)?

Bijdrager
    joram

Ik ga dat morgen doen met een externe behuizing. Ik wist niet dat je de NAS ook direct (via USB of Ethernet?) aan je Mac kon verbinden namelijk:)

Maar als dat ook kan dan test ik dat vanavond hopelijk gelijk even… en kan ik inderdaad wat eerder m’n data veiligstellen! Ik heb zelf wel een extra backup, maar m’n vrouw had een hoop data alleen maar op de NAS staan. Die was “not amused” toen ie kapot ging dus;)

Bijdrager
    Shmoo

Kijk daar eens mooie vrouw. ?

Jammer, jullie hebben haar weggejaagd.

Bijdrager
    vuurvreter

Via Finder is je NAS ook te bereiken, net als de Windows Verkenner.
    En via de Verkenner pomp ik meestal mijn dataover via wifi en dat gaat best vlot.

Bijdrager
    joram

Net even wat ingelezen, en een Synology kun je niet “zomaar” aan je Mac hangen alsof het een externe schijf is. Dan moet ik eerst wat instellingen veranderen in de Synology, en dat gaat nou net niet:)

Morgenavond eerst maar eens kijken of ik de HD’s via een externe behuizing kan lezen op m’n Mac (als ze niet kapot zijn), en er wat data afhalen. En dan eens een reset doen.

Bijdrager
    koen

Waarom denk je dat een reset je problemen gaan oplossen?

Bijdrager
    joram

Omdat ik verder volgens mij alles heb geprobeerd: ik heb de kabels getest, alle overige apparaten werken gewoon, de modem en router zijn al gereset, etc. Het enige wat ik nog kan testen zijn de HD’s zelf, wat ik ook vanavond gelijk ga doen. Als die goed zijn en een reset werkt niet, dan lijkt het mij alleen maar een hardwarematig probleem in de Synology te zijn.

Of weet je nog iets anders misschien?:)

Bijdrager
    Sarcas

Misschien is het helemaal niet van toepassing want ik weet niet echt iets van NASsen, maar voordat je alles uit elkaar haalt… Na een dikke week problemen op het Windows netwerk op mijn werk ben ik er achter gekomen dat er een probleem is met Macos 10.13.2 (geloof ik, in ieder geval de laaste versie) en smb shares. Hangende Mac, beachballen etc bij het benaderen en elke vorm van interactie met de externe bestanden.

Succes met het oplossen van het probleem!

Groet

Edit: Dit lijkt voor mij een te hebben hersteld. Weet het nog niet zeker, maar werk al een half uur probleemloos.
    https://support.apple.com/nl-nl/HT208317

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Sarcas.
    • Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  Sarcas. Reden: Mogelijke oplossing gevonden

Bijdrager
    joram

Bedankt voor je link @sarcas, maar ik werk nog niet op High Sierra en ook niet met SMB (in ieder geval niet via de web interface van Synology):)

Er waren nog enkele andere bugs in High Sierra, al dan niet i.c.m. Adobe CC 2018, waardoor ik die stap nog niet heb gezet. Maar ik heb bij een klant waar ik vandaag zit even kort gesproken met een IT’er die aanwezig was, en die bevestigde m’n vermoedens dat waarschijnlijk tóch 1 of beide HD’s kapot zijn. Zowel Disk Utility in OSX als de standaard HD-check van Synology lieten niets zien, maar blijkbaar kijken deze 2 apps niet bijzonder diep. Ik ga het vanavond eens met wat andere programma’s proberen, en als inderdaad blijkt dat de HD kapot is, dan is het in ieder geval makkelijk op te lossen.

Enige waar ik dan weer van baal is dat ik dat niet eerder zag, en dat ik uit voorzorg béide HD’s had geformateerd:D Met als gevolg dat we al onze films en series kwijt zijn (klein ongemakje), en m’n vrouw een deel van haar backups (groot ongemakje). Wijze les in ieder geval voor haar, en een wake-up call voor mezefl…. maak altijd (minimaal) twéé backups!

Bijdrager
    koen

Misschien moet ik dan ook maar IT’er worden. :lol:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 34)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.