9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    mbw

ontwerpkosten

Beste allemaal,

Wat mag ik vragen voor het ontwerpen van een huisstijl (toegepast voor briefpapier en factuurpapier) visitekaartje en een folder van 8 pagina’s (foto’s en tekst worden aangeleverd).
    Alvast heel erg bedankt,

Bijdrager
    KarelWillem

Jij mag er voor vragen wat je wil. Dan merk je vanzelf wel of je ‘klant’ het wil betalen.

Of… je wordt eerst eens netjes een echt bedrijf en gaat je pas op de markt van ontwerpen begeven als je weet waar je over praat.

Klinkt een beetje (understatement) onaardig, maar er wordt wat afgebröbelt door mensen die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Bijdrager
    karf

Net nog een artikeltje over gezien.
    http://justcreativedesign.com/2009/02/26/how-much-to-charge-for-design-work/

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Bijdrager
    MichMich
    ”KarelWillem”

Jij mag er voor vragen wat je wil. Dan merk je vanzelf wel of je ‘klant’ het wil betalen.

Of… je wordt eerst eens netjes een echt bedrijf en gaat je pas op de markt van ontwerpen begeven als je weet waar je over praat.

Klinkt een beetje (understatement) onaardig, maar er wordt wat afgebröbelt door mensen die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn.

Agree.

Bijdrager
    MacBoot

een uurtarief van 85 euro voor ontwerpen is gebruikelijk

Bijdrager
    Tinnieman

85 euro voor een zzper vind ik niet weinig, ken erg goede mensen die echt professioneel zijn en goedkoper. Voor 85 euro is wel wat ervaring noodzakelijk!

Geblokkeerd
    Anoniem

85 euro voor een zzp’er is best veel voor een “gewone” klant.
    Je uurprijs hangt af van de grootte van de klant, en de wensen die hij heeft.
    Daarnaast hangt het héél sterk af van je eigen ervaring, en dat is iets wawt je
    niet even 1-2-3 van jezelf kan zeggen dat je veel ervaring hebt omdat je al
    5 jaar in het vak zit. Ervaring kun je “meten” door hoe erg je werk gewaardeerd
    wordt, bij welk soort grafisch bedrijf je ervaring hebt opgedaan, en nog een
    aantal andere factoren. Je aantal jaren werkervaring is daar maar een klein
    onderdeel van. Ik ken 24-jarige ontwerpers die vele malen beter zijn dan een
    “goede” ontwerper met 15 jaar werkervaring, puur omdat ze zich beter ontwikkelden,
    betere bedrijven achter zich hebben waar ze ervaring hebben opgedaan e.d.

Al met al, op een forum vragen wat een gemiddelde/mooie prijs is voor een huisstijl
    is wijst vaak (niet altijd) op iemand die geen/weinig ervaring heeft, of iemand die
    nog op school zit. Als je nog op school zit zou ik al snel een “lagere” prijs rekenen.
    Heb je wél ervaring, dan zou ik even kijken naar je medemens (vraag bijvoorbeeld
    wat offertes op bij andere bedrijven) rekent. Daarnaast zou ik ook eens kijken naar
    het soort klant wat je hebt:)

Klinkt misschien negatief, maar ’t is meer bedoeld als: “zoek het voor jezelf uit”.
    Wij kunnen hier niet zien en merken hoeveel ervaring je hebt, en wat je zou moeten
    vragen namelijk;)

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    mbw
    ”KarelWillem”

Ik ben ook netjes een echt bedrijf hoor. En met een mooie opleiding. Maar ivm kinderen en man vaak van huis, werk ik vanuit huis en niet voor een baas. Dus ik probeer mijn weg een beetje op eigen wijze te vinden. Ik begrijp ook dat ik een beetje mijn eigen prijs moet bepalen, maar was nieuwsgierig wat er in het ‘veld’ gevraagd wordt.

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reakties.:lol:

Bijdrager
    Rub3n
    ”joram”

Je uurprijs hangt af van de grootte van de klant, en de wensen die hij heeft.

De rest niet gelezen. Maar dit slaat nergens op. Je uurprijs staat vast.

Je kunt bij een kleinere klant hooguit een korting geven. Maar je uurprijs dat is gewoon vast. Je uurprijs hangt af van wat je wil verdienen (of moet verdienen om rond te komen) en wat jij denkt dat je waard bent. En dan merk je vanzelf of je klant jou dat ook waard vindt.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.