13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    wout3r

[Ontwerpcheck] Hoe dan verder..?

Hallo,

Ik ben gevraagd door een radiostation om een nieuwe website neer te zetten. Heel leuk natuurlijk, alleen ik zit een beetje vast. Ik ben nog over een aantal dingen onzeker:
    – De leesbaarheid van het menu
    – Wel of niet een grijs achtergrondje bij het programmaoverzicht (rechts)
    – Te veel zwart/wit?
    – Wat mist er nog op de homepagina?

Het is de eerste keer dat ik een van mijn site’s laat checken op een forum dus ik ben heel benieuwd of ik goede tips krijg. Het kritiek is ook welkom natuurlijk, leer ik alleen maar van.

Hieronder dan het ontwerp (tot nu toe)

Bijdrager
    Lexis

ik zou sowieso NEW veranderen in het hollandse woord ervan. Voor de rest ziet het er goed uit. Misschien wat meer content in de vorm van grafische voorwerpen en/of hoogstandjes. Maar dit is eigenlijk wel strak, zo’n clean ontwerp, het moet ook niet te druk worden.

Bijdrager
    wout3r

Dankje voor je reactie! Ik heb NEW nu veranderd in NIEUW, inderdaad beter want dan blijft het allemaal Nederlands. Het was ook een van de eisen om het niet de druk te maken.

Nogmaals dank!

Bijdrager
    dfI*)#HN$@(*_)$U#JHEN#U@P$(#@Halert(‘hi’);

dat van css en xhmtl, lijkt me wat overbodig…

Bijdrager
    wout3r

Dat is voor de validatie van CSS en XHTML

Bijdrager
    Jean-Jacques

@wouter:)
    Maar dat hoef je er dan toch niet onder te zetten, er zijn genoeg zites die helemaal valid zijn maar dan hebben ze nog geen link daarvoor om ermee te pronken.

Bijdrager
    wout3r

True, ik vond ze eigenlijk ook wel erg strak er uit zien daar onder. Alleen RSS is zo kaal, maar goed inderdaad overbodig in dit geval.

Bijdrager
    MacBeer

Wat is het voor een zender? Wat voor muziek draaien ze, wat voor mensen willen ze bereiken? Voordat je ook maar een pixel op het scherm zet moet je daar over nadenken. Nu ben je denk ik als een kip zonder kop aan het vormgeven. Da’s niet goed.
    Kijk ook naar de sites van andere radiostations. Wat is hun oplossing voor de problemen die je tegen komt? Hou ook rekening met ruimte voor banners/advertenties.

Bijdrager
    Mackapoen

Ziet er lekker strak uit zo. Wat ik zelf wel zou doen is inderdaad een lichtgrijs achtergrondje onder de programmering rechts. Zo heb je een iets evenwichtiger vlakverdeling en krijgt de pagina niet steeds een ander uiterlijk als dat recchter “blok” groter of kleiner wordt. Experimenteer een beetje met een balk die of gecentreerd loopt met de bovenliggende teks of (wat gedurfder) net een half/heel centimetertje ernaast zit aan de linker kant. Rechtekant niet mee laten verschuiven overigens anders krijg je een zwevend effect.

Succes!! :)

Bijdrager
    aerosoul

Vooral wat macbeer al zei.. Wat voor radiozender is het eigenlijk? kan er zo niet echt heel erg wijs uit worden.

Ik vind inderdaad je menu wat klein. Zou misschien iets groter kunnen en probeer dat ook tekst te houden (houd het een stuk makkelijker aanpasbaar.)

Dat nieuw vind ik zowiezo een beetje overbodig. Dit kan je beter denk ik eerder in de content zetten dan in de vormgeving (scheelt je werk.) Daarintegen zou het zonder dat balkje wel wat saai zijn, probeer hier anders iets anders voor te vinden, bijvoorbeeld in de vorm van beeld (foto?).

je hebt leuke schaduwtjes om je “luister live” boxje, heb je er rekening mee gehouden dat dit het niet makkelijker maakt? en is het niet net zo lekker al dan niet lekkerder zonder? Vooralo mdat dit eigenlijk verder niet echt terugkomt en je jezelf alleen maar extra werk schenkt terwijl het niet echt een verbetering is.

Dat XHTML CSS RSS vind ik inderdaad vrij overbodig, het is wel duidelijk als jouw website goed in elkaar zit, hier hoef je niet mee te pronken. Het is professioneler om dit niet aan te geven en daarbij? XHTML dat kan je wel als DOCTYPE gebruiken maar echt gebruiken doe je het nog niet, vrij overbodig dus (Ga je rss gebruiken?). Als je dit persee nou wel wil doen, zou ik als ik jou was de officieele bekende icoontjes gebruiken, omdat dit noueenmaal de officiele icoontjes zijn.

En inderdaad als je dit naar je klant stuurt zal hij denken..goh tsjah leuk ofzo.. en nu? Zorg er voor dat hij dit in een browser gepresenteerd krijgt al lijkend op een klikbare website, waarhij dus een fout zal gaan maken door ergens op te gaan klikken. Zorg dat jou voorbe(e)ld(en) en ongeveer uit zullen gaan zien zoals ze straks ook in de browser worden getoond.

Wat je ook is moet proberen, klinkt misschien saai.. maar probeer van de gradients af te komen. en als je ze gebruikt, doe het heel subtiel. Je zal merken dat het dan vaker net even professioneler oogt en niet zo goedkoop.

Ik vind hem opzich best aardig over het algemeen maar, het heeft niks. Probeer er iets origineels en toch straks/simpels van te maken. Zoek zowiezo een kleurenpalet uit met ongeveer 3 basiskleuren en gebruik daar tinten van. Doe het clean en kijk niet te veel naar wat “hip” is.

Veel succes! Ik hoop niet dat je al deze argumenten als negatief opvat. Zijn puur naar wat mijn beeld er over is en dat je hier misschien wat mee kan doen.

Bijdrager
    wout3r

Dank je aerosoul! Goede tips. Het is een vrij algemene (lokale) radiozender, draait gewoon muziek die in de top 40 staat. Mijn bedoeling is om daar niet echt een stijl aan te geven en het gewoon in elke categorie te kunnen indelen. Maar waarschijnlijk hebben jullie gelijk en zou het dus anders moeten. Alleen ik moet dan nog even goed doordenken hoe ik die stijl ga neerzetten.

Inderdaad ‘nieuw’ is wel overbodig, maar ik zocht inderdaad naar een element wat het een beetje frisser maakt. Want de kleuren die ik tot nu toe heb gebruikt zijn zwart/wit. Ik heb gisteravond het officiele logo gekregen:

Zacht uitgedrukt; niet helemaal mijn ding. Maar misschien kan ik nu wat meer doen met de rode huisstijl kleur.

”aerosoul”

En inderdaad als je dit naar je klant stuurt zal hij denken..goh tsjah leuk ofzo.. en nu? Zorg er voor dat hij dit in een browser gepresenteerd krijgt al lijkend op een klikbare website, waarhij dus een fout zal gaan maken door ergens op te gaan klikken. Zorg dat jou voorbe(e)ld(en) en ongeveer uit zullen gaan zien zoals ze straks ook in de browser worden getoond.

Ja stom om dit nu pas te zeggen, maar dat is niet helemaal mijn werk. Want ik ben alleen gevraagd voor het ontwerp en het bouwen wordt gedaan door iemand anders (helaas).

Bedankt voor de support! Ik ga er vanmiddag weer mee verder en dan zet ik de update hier ook even neer.

Bijdrager
    aerosoul

Maar ook voor het opleveren naar de klant of coder, maak er een plaatje van wat lijkt op de website zoals hij moet worden. Prak die gewoon in html en laat mensen het dus openen in de browser, dit geeft het idee dat ze echt naar ’n website kijken en kunnen ze er dus beter een oordeel over geven dan ’n jpgje in je mailclient. oid

Bijdrager
    Mr.Mark

ik voeg hier nog 1 ding aan toe: Foto’s, foto’s, foto’s. Mijn ervaring met een website maken voor iemand is dat een website helemaal opfleurt als je er wat foto’s in pleurt. Het maakt het geheel wat minder ‘steriel’ en je kan de foto’s er alsnog op zo’n manier in zetten dat het toch nog strak blijft …. denk daar maar eens over na;)

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.