15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    alfonzo

ontwerp huisstijl en afspraken met klant

Hallo,

Ik moet een huisstijl ontwerpen voor een klant en had graag even jullie ervaren mening gehad over het volgende:

1. I.V.M. FONTS
    Kan ik de gebruikte fonts doorfactureren aan de klant of wordt ik als ontwerper geacht zelf over de nodige licenties te beschikken? Alle gangbare praktijken met de pros en cons zijn welkom.

2. AUTEURSRECHT
    Kan ik de klant verplichten om eens de huisstijl betaald is, alle toekomstige updates door mij te laten uitvoeren (om te vermijden dat hij een klein huisstijltje bestelt en de rest via via laat uitvoeren).

Alvast bedankt,
    Fons

Bijdrager
    MacBeer
    ”alfonzo”

1. I.V.M. FONTS
    Kan ik de gebruikte fonts doorfactureren aan de klant of wordt ik als ontwerper geacht zelf over de nodige licenties te beschikken? Alle gangbare praktijken met de pros en cons zijn welkom.

Je hoort altijd te beschikken over de juiste font-licenties. Heb jij een font niet dan kan je deze doorfactureren aan de klant.

”alfonzo”

2. AUTEURSRECHT
    Kan ik de klant verplichten om eens de huisstijl betaald is, alle toekomstige updates door mij te laten uitvoeren (om te vermijden dat hij een klein huisstijltje bestelt en de rest via via laat uitvoeren).

De auteursrechten blijven altijd van jou.
    Wat jij bedoelt zijn ‘gebruikersrechten’. Je kan een klant de keuze geven om deze rechten af te kopen. Hij krijgt dan van jou de open bestanden en kan ze door derden laten aanpassen. Qua kosten voor de klant moet je ongeveer denken aan 300% van een factuur met rechten voor eenmalig gebruik.

Je moet even kijken welke vorm voor jou het beste is en voor de klant. Ik raad je aan om het boek ‘auteursrecht voor ontwerpers’ van Vincent van den Eijnde te kopen. Verkrijgbaar bij de BNO.

Bijdrager
    mephisto

1. I.V.M. FONTS

Als ontwerper kan je gebruik maken van andere fonts dan die in je systeem, én in goed overleg met je opdrachtgever deze laten doorberekenen. Maar alleen in goed overleg, én niet standaard…

2. AUTEURSRECHT

Nee. Verplichten wordt moeilijk, je kan alleen goede afspraken maken. Het is jouw ontwerp dus echt afkopen kunnen ze niet…

;-) M

Bijdrager
    Saskia_sas

De fonts kun je inderdaad het beste doorberekenen, zeker omdat jij misschien ook wel een pcversie nodig hebt, om bijvoorbeeld ook een mooie brief opmaak maakt bij de huisstijl. Dan moet de klant het font ook hebben. Wat wij altijd doen is het font kopen voor de klant, en dan mogen wij hem gebruiken voor het ontwerp. Het font is dan in pricipe van de klant.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Saskia_sas”

Wat wij altijd doen is het font kopen voor de klant, en dan mogen wij hem gebruiken voor het ontwerp. Het font is dan in pricipe van de klant.

Haha,

dat mag dus niet..

Bijdrager
    WOZ

Idd. Als jij het font koopt mag alleen jij het gebruiken. En vaak ook nog maar op 1 macje. Je mag het ook niet aan je drukker meegeven met je opmaak. En soms mag je het ook niet gebruiken voor Flash of op andere manieren insluiten in bijvoorbeeld PDF bestanden. Wat wel of niet mag verschilt enorm per font-leverancier!

Ik moet altijd denken aan de huisstijl van de Rabobank. Myriad geloof ik zo. Dat officiele font mag helemaal niks. Nada. Niet eens in een pdf ingesloten worden. Dus wat doe je dan? Jep een ANDERE myriad gebruiken. Schiet zijn doel dus voorbij deze huisstijl…

Bijdrager
    computer space
    ”Saskia_sas”

Wat wij altijd doen is het font kopen voor de klant, en dan mogen wij hem gebruiken voor het ontwerp. Het font is dan in pricipe van de klant.

Helemaal niet raar hoor. De klant moet het font overal gaan gebruiken, dus gewoon hun het lekker laten kopen / doorberekenen. En bij die 500-pc licentie zit die opmaakcompu van jouw er gewoon bij.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”Martiniman”

[ En bij die 500-pc licentie zit die opmaakcompu van jouw er gewoon bij.

nee, dat wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
    zelfs al zou je een 500 pc licentie kopen, dan geldt dat voor 500 pc’s op één locatie.

Bijdrager
    forum romanum

Soms berekende ik de helft van het font door. Tenslotte kan ik het font ook nog voor andere opdrachten gebruiken. Als ik een letter uitzocht voor de huisstijl kocht ik voor de klant vaak een pc-versie erbij die hij dan voor nieuwsbrieven en manuals kon gebruiken.

Als je een letter specifiek voor één klant moet gebruiken bereken je hem na overleg helemaal door.

Bijdrager
    Deskman

Fonts is een lastig verhaal…

Wil jij of de klant een speciaal font gebruiken in het ontwerp dan moet je je afvragen in hoeverre je dat doorberekent. Volgens mij is het een beetje vreemd om je ‘gereedschap’ 1 op 1 door te factureren aan de klant.

De klant koopt bij jou ook een ontwerp, geen gebruiksrechten voor een font. Dus als jij op de factuur de aankoop van een font zet zal de klant 9 van de 10 keer denken dat hij daarmee ook het font voor gebruik binnen het bedrijf gekocht heeft. En dat is dus niet zo.

Ik beschouw fonts meer als ‘verbruiksmaterialen’ waarvoor de klant zo nodig een deel van meebetaalt. Net al proefprinten, benzine e.d.

Ik heb een tijd een tijdschrift opgemaakt waarvoor ik de aankoop van de fonts volledig heb doorberekend en ook als zodanig gefactureerd. In huisstijlklussen is het pas een punt als je het ook voor het bedrijf in de correspondentie wil toepassen.
    Bij een huisstijlklusje van 400 euro is het wat vreemd om er nog eens 200 euro fonts bij te zetten. Bij een complete gedaanteverwisseling van een bedrijfsstijl is het font slechts een klein deel van de onkosten….

Bijdrager
    alfonzo
    ”Deskman”

Bij een huisstijlklusje van 400 euro…

Bestaat dit? Collega’s van mij beginnen onder de 1000 euro niet aan gelijk welk huisstijl klusje. Wat kan je zoal vragen voor een bescheiden huisstijlproject?

@ deskman: als je dan het font als “onkost” beschouwt factureer je dit dan als een explicite onkost of zit die kost eerder verdoken in een totaal bedrag?

Bijdrager
    MacBeer
    ”alfonzo”

Bestaat dit? Collega’s van mij beginnen onder de 1000 euro niet aan gelijk welk huisstijl klusje. Wat kan je zoal vragen voor een bescheiden huisstijlproject?

Ja hoor… stichtingen bijvoorbeeld. Laatst moest ik een huisstijl maken voor een basisschool. Mijn factuur telde 4 cijfers. Reactie van de tussenpersoon was dat ‘een school dat bedrag niet kon betalen’. Dus is korting gegeven en nu zitten we aan een bedrag van 3 cijfers.

Bijdrager
    marloez

€999,- ?

:P

ik vind het gedoe met fonts ook altijd lastig. En als mijn drukker vraagt om een open bestand krijgen ze het lettertype er gewoon bij…wat moeten ze er anders mee?

Bijdrager
    computer space
    ”EagerB0bNerd”
    ”Martiniman”

[ En bij die 500-pc licentie zit die opmaakcompu van jouw er gewoon bij.

nee, dat wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
    zelfs al zou je een 500 pc licentie kopen, dan geldt dat voor 500 pc’s op één locatie.

Zit je dan met 100 vestigingen :P. Of 6000 laptops. Waar je er als ontwerper dan weer een van leent. Bij deze aantallen valt er met die fontboeren vast overal over te praten. De prijzen die dan gelden daar kun je al bijna een eigen font voor laten maken.

Bijdrager
    WOZ
    ”marloez”

ik vind het gedoe met fonts ook altijd lastig. En als mijn drukker vraagt om een open bestand krijgen ze het lettertype er gewoon bij…wat moeten ze er anders mee?

Officieel horen ze het lettertype ook zelf te hebben. Maar da’s geen doen. Er zijn gewoon te veel soorten letters. Open je een “open document” met een font met dezelfde naam maar van een andere producent dan kan het al helemaal mis gaan met uitvulling en ‘what not’.

Vandaar dat Adobe de weg van Markzware heeft gevolgt. Als je pakket doet kopieerd ie alleen de daadwerkelijk gebruikte fonts. Niet hele families. Daar heeft een drukker dus, na het verwerken van jouw klus, helemaal niks aan.

Maar liever gebruik ik cPDF hoor. Ik moest laatst illustrator open files aanleveren. Wat een gesodemiter om alle gebruikte fonts op te zoeken en los aan te leveren… Was ik nog strafbaar ook want ik zette hele families erbij op de CD… :sealed:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.