12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Raoul Duke

"ontploffend" geluid uit externe speakers iMac

Dag iedereen,

Ik heb een merkwaardig probleem: geen idee of de titel duidelijk is, maar het is ietwat ook moeilijk te omschrijven. Het zit namelijk zo:
    wanneer de iMac in sluimerstand staat, dan gebeurt het dat mijn boxen een soort van geluid maken. Geen ‘bleep’ geluid of zo, maar precies of iets terug aanslaat. Soort van ploffend geluid, snap je? Het is precies of, van zodra er iets veranderd van stroom of stroomsterkte ergens, dat dit door mijn boxen gaat.

nu, ik heb zonet Harmon Kardon boxen gekocht (Soundsticks 3), maar ik had het ook bij m’n vorige boxen (JBL Creature). De soundsticks heb ik gekocht omdat ik dacht dat het aan de boxen van JBL ligt :s (nu goed, de Soundsticks houd ik nu wel, zalige boxen).
    Het ligt ook niet aan het huis of zo, want ik had dit ook op m’n vorige 2 appartementen. Ik heb er dus al jaren last van, maar laatste tijd valt het meer en meer op (denk ook dat het nu vaker voorkomt).

Ik denk dus ergens dat het zou kunnen liggen aan de Mac zelf… Any ideas guys?
    Voor alle duidelijkheid: het geluid komt effectief door de boxen, en gebeurt enkel als de iMac in sluimerstand staat.
    Over de jaren heen zijn er ook al enkele clean installs gebeurd, maar het probleem is nooit opgelost. Nu sinds 2 weken, hebben we er meer last van dan gewoonlijk.

Hopelijk heeft iemand idee? Appreciate the help!

Bijdrager
    Koezel

Dat is normaal. Je krijgt een soort spanningsverschil wanneer je computer in
    of uit sluimer gaat. Je versterker in de luidspreker reageert daar op.

Bijdrager
    trabant

Ha, die stokjes. Heb je dit nieuwsbericht al gelezen?
    Gaat weliswaar niet over de plofgeluiden, maar heeft wel wat tips om het uiterste eruit te halen.

Bijdrager
    KarelWillem

De vraag is dan nog: gebeurt dit ‘eenmalig’ als je iMac gaat sluimeren.
    Of blijven die speakers dat geluid geven?

Overigens had ik met een aangesloten Creative Airwave ook zoiets.
    Op het moment dat de computer in sluimer ging, en de box nog aan stond, was er een continue ruisje hoorbaar.

‘Oplossing’: box uitzetten.

Ik heb nu een Denon Ceol, via USB verbonden, die wel volledig stil blijft bij sluimer.

Bijdrager
    IGBA

Er zijn redenen waarom die iMac soms even uit sluimerstand kan komen. Powernap bijvoorbeeld: https://support.apple.com/nl-nl/HT204032

Wat zijn je instellingen in Systeemvoorkeuren -> Energiestand?

Bijdrager
    Raoul Duke

Bedankt voor de reacties!
    @ Trabant: super, lees ik zeker eens door!

Voor alle duidelijkheid: hij blijft dat geluid geven, ook al staat de iMac al in sluimerstand (dus het ligt niet aan het al of niet sluimeren).

@ IGBA: ik denk dat m’n Power nap geactiveerd staat, gezien ik bij het ontwaken van de Mac m’n torrent nog zie lopen.
    Ik check het vnv eens, om het uit te zetten en of dit het probleem verhelpt! Alvast bedankt!

Bijdrager
    bcgraaf

Het kan ook zijn dat een ander apparaat een elektrische puls geeft. Ik heb thuis een Logitech z5500 en als die aan staat maar er komt geen geluid en mijn vrouw doet de afzuig kap aan of uit heb ik ook zon plof geluid. Wat je kan proberen zijn de stekker dozen van monster te gebruiken die filteren die piek er uit. Ik zelf stoor mij eigen er niet aan. Bij ons gebeurt het zeer zelden en het is ook alleen met de afzuig kap.

Bijdrager
    KarelWillem

Eeffe hardop denken hoor, hoe heet zo’n blokje ertussen ook alweer die storingen tegengaat.

Die heb ik in de auto ook gehad, toen er drie beeldschermen, en nog wat rommel los aangesloten waren.

Oh ja, ground loop isolator: http://goo.gl/TY6oC5

Bijdrager
    Qapla

Het ploffend geluid is iets eigen aan de geluidskaart! Bij sommige computers heb je dat en bij andere dan weer niet.
    Het is niet schadelijk voor de boxen.

Bijdrager
    websania

Ik heb eenzelfde ervaring met mijn MBP, waarvan een paar maanden geleden het logic board vervangen is (garantie), maar sindsdien inderdaad soms een kleine “ontploffing” of harde “tik” gevolgd door lichte ruis. Vooral als de geluidskaart geactiveerd wordt, door bijvoorbeeld Skype, als iemand online komt.

Bijdrager
    Raoul Duke

ok, super voor de vele reacties! ik test vvn eens met PowerNap
    als dat niet lukt, monster-stekkerdoos eens proberen
    als dat ook niet lukt, ground loop isolator

@sn0w0ns : I know, maar wel voor m’n humeur;)

Bijdrager
    Raoul Duke

OPGELOST

alle kabels van iMac, speakers, externe HD niet meer via een stekkerdoos gedaan maar rechtstreeks in ’t stopcontact van de muur. Dus het zal aan de stekkerdoos gelegen hebben, hoewel, als je erover nadenkt: kan niet, gezien de stroom via stopcontact ook naar de stekkerdoos ging… :s
    nu ja, ben geen elektricien:p

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.