15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    wolf305

[Onopgelost] Spontane loskoppeling externe HD

Beste Mede-OMT’ers.

Mijn externe USB LaCie HD (500 GB) wordt om de 7 minuten spontaan losgekoppeld.
    Hierbij wordt de volgende foutmelding gegeven:

Device Removal
    The device you removed was not properly put away.
    Data might have been lost or damaged. Before you
    unplug your device, you must first select its icon in
    the Finder and chose Eject from the File menu.

De schijf verdwijnt uit de Finder, om na 20 sec weer terug te keren.

De Schijf is gepartitioneerd in drie schijven, te weten 1 Time Machine schijf, en 2 extra “opslag schijven”.
    Alle schijven hebben de volgende indeling: MAC OS Extended (Journaled) en zijn via GUID Partition Table Scheme gepartitioneerd.

Deze spontane loskoppelingen stoppen na zo’n 6 à 7 meldingen.

Ik heb reeds geprobeerd:

1) De HD via een andere USB-poort in te pluggen.
    1) SMC Reset
    2) PRAM Reset / NVRAM Reset
    3) Herinstallatie Leopard (Interne en Externe schijf geformateerd).

Tot nu toe heeft niets geholpen.

Misschien iemand met eenzelfde probleem en/of oplossing?

Moderator
    unSOUND

USB… :(

Is het een schijf met of zonder aparte voeding ?
    Hangt de schijf direct aan je Mac, of via een Hub ?

Bijdrager
    wolf305

Het is een USB-schijf met aparte voeding. De schijf hangt direct aan mijn Mac.

Moderator
    unSOUND

USB schijven hebben hier veel meer last van dan FireWire schijven, meestal komt dat doordat de spanning op de USB poort te laag is. Maar schijven met een losse voeding zouden daar minder last van moeten hebben… Andere oorzaak zou de voeding kunnen zijn, maar je zou zeggen dat de schijf het dan helemaal niet zou doen, en niet “soms-wel-soms-niet”… Je hebt geen andere schijf met dezelfde voeding om eens te wisselen ?

Bijdrager
    wolf305

Ik heb helaas geen andere voeding.

Maar ik heb de schijf onder Boot Camp getest; geen problemen.
    Ook op een andere Windows PC; geen problemen.

(Getest met de software MacDrive)

Zeker gezien het feit dat na 6 à 7 meldingen de ‘fout’ niet meer optreedt, denk ik aan een software-matige bug.

Heb op de ‘apple-discussion-fora’ gelijke problemen voorbij zien komen, zonder ‘goede’ oplossingen.

Bijdrager
    skyfiremedia

Ik heb te kampen met het zelfde probleem, ook met een LaCie externe HD (porsche design).
    Bij mij is de interval echter een stuk hoger, om de 2 a 3 minuten.
    Heel erg irritant, aangezien ik mijn werk allemaal op deze schijf heb.
    Ik heb er ook een versie van op firewire, die het probleem inderdaad niet heeft.

Ben benieuwd waar dit uiteindelijk in zit. Normaal gesproken trek ik uit frustratie de USB er maar uit..

Bijdrager
    1984

Ik heb wel eens een probleempje dat plotseling de externe schijven (FW) niet meer zichtbaar zijn, na een herstart is alles weer normaal:o

Bijdrager
    skyfiremedia

Ik heb geen idee of het er iets mee te maken heeft, maar als ik herstart, en de externe HD zit er in, duurt dit enoooooorm lang. Als ik vervolgens de USB er uit trek, loopt het opstarten meteen door..

Bijdrager
    sven-

Dat komt doordat de Mac eerst gaat kijken of er een bootable OS op je externe harde schijf staat.

Bijdrager
    skyfiremedia
    ”sven-“

Dat komt doordat de Mac eerst gaat kijken of er een bootable OS op je externe harde schijf staat.

Ah kijk weer wat geleerd;) ik zal ze er in het vervolg wel uit laten met opstarten dan.

Moderator
    unSOUND
    ”sven-“

Dat zou overigens niet standaard moeten gebeuren… Enkel als de opstartschijf niet is vastgelegd in de systeemvoorkeuren.

Bijdrager
    chatsmit

ik had er met mijn externe Lacie 1gig schijf ook last van. Nader onderzoek(je) bleek dat ik met mijn voet soms zachtjes tegen de stekkerdoos aankwam (mijn lichaam heeft blijkbaar een onverklaarbare neiging om zachtjes een doos te betasten) waardoor de voedingadapter van de schijf (die er scheef in zat) even geen contact meer maakte. Misschien dat jij om de 7 minuten last hebt van een stuip?

Bijdrager
    skyfiremedia

Nee dat kan niet het geval zijn, de stekkerdozen liggen ver buiten het bereik van bewegende delen laten we maar zeggen… Dus dat kan het echt niet zijn… Het is gewoon raar dat het met intervallen is, soms is het een paar dagen niet en soms gebeurt het op 1 dag heel erg vaak…

Bijdrager
    MDF

Even topic naar boven halen…

Ik heb hetzelfde probleem met een LaCie bigdisk extreme+ 2TB

Weet iemand inmiddels al wat de reden kan zijn
    En vooral wat mij interesseert, wat de oplossing hiervoor is? :?

Bijdrager
    MDF

En bij mij is het probleem inmiddels opgelost :D

De boosdoener was een blijkbaar defekte USB-verlengkabel tussen toetsenbord en MacPro.
    En het toetsenbord werkte zonder enig probleem hé !

Pas na de verlengkabel te hebben verwijderd en toetsenbord rechtstreeks aan Mac te hangen was het probleem opgelost. Daarvoor bleef de USB-schijf hangen, verdween de schijf van het bureaublad en kwam dan weer terug, kon ik geen bestanden ovezetten naar de USB harde schijf, en TimeMachine was al helemaal wishfull thinking…

Nooit gedacht dat een domme (werkende) USB-kabel de oorzaak zou zijn…

/edit
    en ik blijkbaar sinds vanmorgen verhuisd van Europe naar België … :P

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.