29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    T-sec

Onnodige talen uit OS X progs verwijderd; nu rare errors.

Volgens de volgende link onnodige talen uit de OS X progs gehaald, om zodoende volgens zeggen OS X te versnellen.
    http://www.robinspeijer.nl/wordpress/2008/06/mac-os-x-leopard-versnellen/

Sinds dien heb ik regelmatig missende items in diversen internet sites die soms na 2x “Refresh” pas tevoorschijn komen.
    Ook heb ik ineens sommige pdf files van andere PC’s die Voorvertoning niet wil printen. Krijg een error report.

Ik heb deze kuren nog niet eerder gehad, dus de kans is erg groot dat dit komt sinds ik talen uit de progs heb verwijderd.

Iemand een idee? En anders, hoe kan ik mijn OS X “Herstellen” naar factory default? Ik draai geen Time Machine (helaas)

Bijdrager
    Oppie

Over de oorzaak van je probleem zal ik, als verklaard tegenstander van dit soort onzin, maar verder niks zeggen…
    Wel zag het linkje hier vorige week voorbij komen, dus ik was wel benieuwd wie zich het eerst zou melden.

Goed, antwoord op jouw laatste vraag: doe een Archiveer & Installeer vanaf de installatie dvd.
    http://support.apple.com/kb/HT1545?viewlocale=en_US

Bijdrager
    bartje

en dan meteen de extra talen erbij uitvinken. Dan kan het wel:)
    Spaart je alleen wat mb’s op je HD. Je systeem zal er niet sneller van worden.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”Oppie”

Over de oorzaak van je probleem zal ik, als verklaard tegenstander van dit soort onzin, maar verder niks zeggen…
    Wel zag het linkje hier vorige week voorbij komen, dus ik was wel benieuwd wie zich het eerst zou melden.
    Goed, antwoord op jouw laatste vraag: doe een Archiveer & Installeer vanaf de installatie dvd.
    http://support.apple.com/kb/HT1545?viewlocale=en_US

Ik kon de bewuste “truuk” al (het uitvinken van de talen) en heb daar nooit problemen mee gehad.
    Je moet natuurlijk opletten wat je uit vinkt. Soms staat er “dutch” en soms “nl”
    Die moet je natuurlijk aan laten (net als Engels)
    Op dit moment zijn uit o.a. Safari en Garageband alle vreemde talen verwijderd. Werkt probleemloos
    De fouten zijn tweeledig:

Sinds dien heb ik regelmatig missende items in diversen internet sites die soms na 2x “Refresh” pas tevoorschijn komen.

Als het na een refresh ineens wel werkt, hoe kan dat dan aan de uitgeschakelde talen liggen? (dan zou het nooit moeten werken)
    en:

Ook heb ik ineens sommige pdf files van andere PC’s die Voorvertoning niet wil printen. Krijg een error report

Ja? Een error report…en wat staat daar dan in?
    Ik heb het wel eens gehad dat een bepaald powerpoint bestand niet geopend kon worden door Powerpoint zelf en NeoOffice
    En bovendien: i.p.v. zo iets rigoureus als een instal, kun je die talen toch weer gewoon aanvinken? Ze zijn n.l. niet weg, alleen uitgeschakeld! (en dan alleen nog voor een bepaald programma)
    En bovendien: als verwijderen zo gevaarlijk is, waarom kun je het dan zomaar doen zonder admin privileges?
    En verder is het zo, dat als er nog maar twee talen aan staan (meestal dus Engels en NL) en je zet de één na laatste uit, dan wordt de rest grijs en kun je die laatste taal niet eens meer uitzetten.

Bijdrager
    trabant

Ik moest bij mijn switch ook vooral dingen àfleren.

Bijdrager
    Edwin
    ”bartje”

en dan meteen de extra talen erbij uitvinken. Dan kan het wel:)
    Spaart je alleen wat mb’s op je HD. Je systeem zal er niet sneller van worden.

Nee, die talen komen weer terug voor de meeste apps bij de eerste de beste update 10.5.1 tm 10.5.5 zoals ik heb ondervonden.

Overigens vraag ik me af waarom iedereen hier een herinstallatie met “Archive and Install” adviseert. Een Time Machine restore (evt. vanaf de Leopard DVD) is toch een veel betere optie. Restore point kiezen en alles weer exact zoals het was.

Bijdrager
    MouseMighty

TimeMachine restore heeft alleen zin als je alles laat backuppen. Ikzelf doe dat niet, veel te veel troep en gedoe. Mijn programma map is veel te groot en te zwaar. Je weet ook niet hoe de TS zijn Mac ingericht heeft alleen maar wat hij zijn Mac heeft aangericht. 1 woord: PEBKAC!

Bijdrager
    Oppie

Biker, hij heeft géén Time Machine!

Bijdrager
    1984
    Bijdrager
    Joshua1

@TS

Schijfdefragmentatie, schijfopruiming en schijfcontrole al geprobeerd? :evil:

Bijdrager
    t551248

T-sec ik heb hetzelfde als jij gedaan. Bij mij echter geen problemen en het valt me op dat o.a. safari veel sneller werkt als voorheen.

Ik heb Engels en Nederlands als talen laten staan.

Bijdrager
    Oppie

Hij zal sneller opstarten, maar “sneller werken” van Safari? Wat bedoel je?

Bijdrager
    Pieterr

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1853994#1853994

Zolang er knurften hier op het forum blijven posten dat ze “énorme” snelheidswinsten behalen zullen we postings blijven zien van (andere of dezelfde) knurften die opeens “vreemde” problemen met hun systeem hebben…

Bijdrager
    MouseMighty

Wat mij betreft mag dit soort topics ook onder 1 noemer geplaatst worden. Het PEBKAC gedeelte. Of een “eervolle” vermelding hier:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=69089 (niet dat het helpt want die dingen staan er toch voor Jan Doedel maar toch….

Bijdrager
    Pieterr
    ”MouseMighty”

Het PEBKAC gedeelte.

Ik vind PEBMAC toepasselijker voor dit forum…;-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Jullie zien allemaal één ding over het hoofd:

De problemen v/d TS kunnen niets te maken hebben met de verwijderde talen.
    Want:

A) Je kunt ze in het info venster weer gewoon aanzetten.
    B) Voor het aan/uit zetten heb je géén admin privileges nodig, dus mogen we aannemen dat het feitelijk een normale systeem instelling is.
    C) Tijdens een clean install heb je ook de optie om ze weg te laten, dus is ook dit een toegestane verandering aan je systeem config.

en D: zowel bij mij als bij t551248 (en ongetwijfelt nog meer waar we geen weet van hebben) werkt dit probleemloos.
    Zelf kende ik deze truuk al lang en gebruik ik hem ook al lang zonder problemen.

Dus ipv loze opmerkingen te maken waar de TS niets aan heeft moeten we de oplossing ergens anders gaan zoeken.

Een van de dingen die fout gaan bij de TS was dit:

Ik heb GMail, en bij mij gaat dat ook wel eens niet in een keer (na een tweede poging meestal gelijk)
    Het inladen van een webpage is een totaal andere procedure dan de (menu) taal van een programma. Dit probleem is internet gerelateerd. Hoe kan dit nu met die talen te maken hebben? Niets!

Bijdrager
    Pieterr
    ”hendrik

De problemen v/d TS kunnen niets te maken hebben met de verwijderde talen.

Dat kan natuurlijk. Maar dit draadje heb je neem ik aan ook gelezen: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=135237

Ik heb geen enkel probleem met mensen die het leuk vinden om hun computer te “tweaken”. Kan heel leerzaam zijn, en/of een leuke hobby. Dat zijn doorgaans ook mensen die als ze tegen een probleem aanlopen, zelf de oplossing weten te vinden en in het geval dat niet lukt, een reinstall doen.
    Maar we zien hier op het forum ook regelmatig mensen langskomen die nog nooit een terminal open hebben gehad (waarom zouden ze) die allerlei “goedbedoelde” adviezen krijgen om links en rechts wat bestanden uit hun OS weg te knikkeren omdat het er dan allemaal zoveel beter van wordt.

”hendrik

Dus ipv loze opmerkingen te maken waar de TS niets aan heeft moeten we de oplossing ergens anders gaan zoeken.

Dat kan natuurlijk ook nog altijd.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik kon dit verhaal ja.
    Maar je ziet daar ook in staan dat het probleem zich ook al voordeed vóórdat hij monolingual gebruikt had
    Het lijkt er op dat het probleem alleen erger werd toevallig samenvallend met monolingual
    Later zegt de TS dat het weer werkte na plaatsen van oude RAM kaartjes
    Oorzaak? niet monolingual dus!
    En kijk eens naar het tijd verschil tussen de eerste post en de post waarin hij zegt dat het weer werkt? (De TS van dit draadje zwijgt in alle -ha ha- [size=18:f1127a48d3]talen![/size:f1127a48d3]

Nu moet je met dat programma inderdaad oppassen. Ik weet het niet zeker (ik heb het zelf lang geleden voor het laatst gebruikt), maar ik geloof dat je daadwerkelijk alle talen perongeluk kunt verwijderen.

En bij uitschakelen in het info venster kan dat dus niet. Dat is een groot verschil. (alles op 1 na uitschakelen ipv alles definitief verwijderen)

Bijdrager
    Edwin
    ”Oppie”

Biker, hij heeft géén Time Machine!

Je hebt gelijk Oppie, ik moet beter lezen :?

Aan het systeem tweaken en prutsen zonder TM of Carbon Copy Clone image is dan wel erg riskant overigens.

Bijdrager
    T-sec

En ik heb de talen niet uitgevinkt, maar compleet verwijder met [-].
    Exact zoals in die link omschreven, helemaal verwijderen.
    Op dat moment zitten er 50.000 verwijderde items in je prullenbak.

Ik merk toch echt snelheidswinst met o.a. Safari, sorry, maar het is echt zo.
    Safari logo stuitert niet eens 2 keer, gelijk openen binnen een seconde.

Bijdrager
    Pieterr
    ”T-sec”

hoe kan ik mijn OS X “Herstellen” naar factory default? Ik draai geen Time Machine (helaas)

http://support.apple.com/kb/HT1545

Bijdrager
    MouseMighty
    ”T-sec”

Ik merk toch echt snelheidswinst met o.a. Safari, sorry, maar het is echt zo.
    Safari logo stuitert niet eens 2 keer, gelijk openen binnen een seconde.

Ge-we-l-dig!! Gefeliciteerd en natuurlijk ook met het verneuken van de rest en zo nu en dan pagina’s moeten refreshen, PDF’jes niet meer kunnen printen maar he, Safari start tenminste snel op. Positief denken!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik betwijfel het nog steeds of het niet direct goed inladen van een site iets met de verwijderde talen heeft te maken.
    Ik werk n.l. met de laatste versie van FireFox. Het is de Engelstalige en daar zit ook alleen Engels in (verder geen andere talen dus)
    Die ene (laatste) taal kun je niet wissen omdat alles dan grijs wordt. En FF loopt als een trein. Dus als de TS zegt dat hij alles verwijderd heeft, moet er op zijn minst of Engels of Nederlands overblijven. Safari doet het dus gewoon, alleen gaat er iets anders mis met het inladen van een site.

En zoals gezegt: “t551248” zegt in zijn post dat hij het zelfde deed, en geen problemen heeft.

Bijdrager
    t551248

Klopt Hendrik, het valt me op dat safari veel sneller opent dan voor de verwijdering van de taalpakketten. Misschien heb ik geluk gehad……

Bijdrager
    Oppie

Openen is één ding; sneller werken is een ander. En daar zal deze truc echt niks aan veranderen.
    En hoe vaak start je nou je (standaard) browser op?!

Bijdrager
    t551248

daar heb jij weer gelijk in…… Misschien ook wat riskant achteraf.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik heb bij een kopie (!) van Garageband ook alle talen op Engels en NL na gewist.
    Werkt nog steeds zonder problemen.
    Het inladen (wat al véél langer duurde dan Safari omdat tevens je laatst gebruikte muziek project óók wordt ingeladen) ging wel sneller, maar niks om over naar huis te schrijven. Wat ik een veel groter verschil vond was de grootte van het programma. Dat slonk van 185 MB naar 88. Een verschil dus van ± 50%!!

De snelheidtoename (van het inladen) zal waarschijnlijk verschillen van programma tot programma.

Bijdrager
    MouseMighty

Vergeet jij even niet dat je dat op een PPC doet en niet een Intel Mac (tenminste als ik naar je onderschrift kijk). Schijnt dat er juist bij Intel Mac/apps problemen schijnen te zijn. Daarom is het zo lastig, je kan nooit weten wat iemnad draait, geinstalleerd heeft en draait op zijn/haar Mac.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    ”MouseMighty”

Vergeet jij even niet dat je dat op een PPC doet en niet een Intel Mac (tenminste als ik naar je onderschrift kijk). Schijnt dat er juist bij Intel Mac/apps problemen schijnen te zijn. Daarom is het zo lastig, je kan nooit weten wat iemnad draait, geinstalleerd heeft en draait op zijn/haar Mac.

Dat klopt natuurlijk, je hebt het dan natuurlijk over twee totaal verschillende programma code.

Maar: [size=18:6d9ada9611]dit[/size:6d9ada9611] is het onderschift van de TS: PB G4 15″ & MacMini G4 + MiniMate & 20″ Cinema + MBP 15”.
    Hij zegt helemaal niet bij welke Mac hij de talen heeft verwijderd! (De G4 PowerBook / G4 Mini of de MBPro of bij allemaal?)
    En wat zijn de OS versie(s)??? (nu we het toch over verschillen hebben)
    Want het verwijderen van de talen geldt voor zowel Tiger als Leopard.

Misschien dat “t551248” waarbij het ook goed ging dan maar even moet melden wat voor een Mac hij dan heeft?

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.