One More Thing » Community » Forum » Pro » Grafisch & Fotografie » Onnodige enters plakken vanuit words naar indesign

Onnodige enters plakken vanuit words naar indesign

Profielfoto van Macmania

Macmania op 21 april 2017 #

Beste Forum leden,

Ik zit met een probleempje, met het vertalen van verschillende magazines.
Ik krijg de teksten aangeleverd in word documenten.

De teksten moet ik verwerken in een Indesign document waarin het magazine is opgemaakt in de Duitse taal.
De bedoeling is dus dat ik de Duitse taal vervang voor de Nederlandse teksten die ik vanuit word plak in Indesign.

In het begin ging dat gewoon goed, alleen in bepaalde alinea’s als ik de tekst plak krijg ik allemaal enters tussen de regels.
Wat uiteraard niet de bedoeling is. De tekst zit vast op de basislijn, ik werk met een mac uit 2015 Mac Os Siera , Indesign CC 2017.

Oplossingen die ik heb geprobeerd, die helaas niet hebben geholpen:

1. Word document exporteren als pdf en vanuit dat document de teksten kopiëren om het vervolgens te plakken in het Indesign doc.
2. Tekst proberen te plakken zonder opmaak (lukt niet )
3 Gecheckt op verborgen enters, maar die waren niet te zien.

Kan iemand mij hier mee helpen misschien?:oops:

Profielfoto van Appeltje

Appeltje op 21 april 2017 #

Ik plak doorgaans teksten in een tekstverwerkingsprogramma die opmaak verwijderd, deze bijvoorbeeld. Daarna opnieuw kopiëren uit Sublime o.i.d. en daarna plakken in InDesign.

Profielfoto van pruus

pruus op 21 april 2017 #

Textwrangler kun je hier ook goed voor gebruiken. Gratis in de App store.

Profielfoto van Blieper

Blieper op 21 april 2017 #

Ik neem aan dat je de opmaak met Alineastijlen doet? dan kun je ze bij het importeren toch gelijk die Alineastijl hangen?

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 21 april 2017 #

Als je alle opmaak van tekst wilt verwijderen, kun je als tussenstap plakken in Teksteditor (dat je wel eerst op platte-tekstmodus moet zetten met ⇧⌘T zodat de liniaal verdwijnt), daar heb je geen extra programma voor nodig.

Maar: wat zijn in dit geval „extra enters”? Zet eerst eens de verborgen tekens aan met ⌥⌘i zodat je kunt zíén of er regeleindes staan, of dat het probleem misschien is dat de tekst bijvoorbeeld te grote regelafstand o.i.d. heeft om tussen de basislijnen te passen.

Profielfoto van Macmania

Het is mij nog steeds niet gelukt, met enters bedoel ik dit:

https://ibb.co/hKTGJ5    —-> originele opmaak (voor het plakken)
https://ibb.co/f4W3y5     —–> opmaak na het plakken (met de enters)

Profielfoto van Macmania

Eigenlijk weet ik niet of het een enter is , waarschijnlijk niet zo te zien indesign slaat gewoon een regel over…

Profielfoto van pruus

pruus op 21 april 2017 #

Als je in Word kijkt, en je schakelt dit teken in, zie bovenbalk:

En dan zie je in de document overal dat teken staan. Nu kun je kijken of er wellicht dubbele ‘enter’ zijn.

Profielfoto van jv65

jv65 op 21 april 2017 #

Plakken zonder opmaak, doe je dat met Shift + Alt + Cmd + V?

Profielfoto van bartvdv

bartvdv op 21 april 2017 #

Het heeft te maken met de regelafstand die ergens niet klopt (iets te groot is) – intern een glitch – vermoed ik. De regels worden uitgelijnd op de eerstvolgende basislijn. Programma herstarten ? Of zou de fout al in het bestand zijn geslopen (corrupt). Bestand bewaren naar IDML en opnieuw openen in InDesign zou het kunnen oplossen.

Profielfoto van Blieper

Zo te zien heb je ervoor een soort Bullet (Numbers) gebruikt en daar gaat hij op door van de vorige Alineastijl, omdat er helemaal geen enter tussen staat.

In die Alineastijl heb je waarschijnlijk extra wit onder de alinea ingegeven

Je kunt ook met je cursor in de derde tekst gaan staan en dan met het pipetje klikken op de tweede tekst, dan krijgt die alinea dezelfde stijl. (Mits je dat aan hebt staan als je dubbelklikt op het pipet;-)

Profielfoto van Macmania

Hey probleem is opgelost met het pipetje.

Super bedankt @blieper en de andere forumleden die hebben gereageerd :-D(y)

Profielfoto van Blieper

You’re welcome:-D

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 21 april 2017 #

Macmania op 21 april 2017

met enters bedoel ik dit:

Ondanks dat het blijkbaar al opgelost is, wil ik je nogmaals wijzen op de mogelijkheid om verborgen tekens weer te geven, waarmee je onmiddellijk duidelijkheid zou hebben over of er ergens een regeleinde¹ staat of niet. Zoek de verschillen:

Geen? Of toch wel?

¹ „Enter” is een toets op het toetsenbord, een regeleinde is het einde van een regel op het scherm, papier, enz. Regeleindes voeg je in met de Return-toets (↩), die onder Windows vaak „Entertoets” genoemd wordt.

Over dit topic

Gestart op 21 april 2017 door Macmania

Laatste reactie door Jakko Westerbeke

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?