19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    MacSaySo

only-search.com en mackeeper spam

plotseling vandaag schijnt het dat ik een virus heb op mijn MacBook pro.
    In plaats van automatisch zoeken bij Google, zoekt mijn chrome browser plotseling alleen maar bij only-search.com, hoewel de preferences naar google verwijzen.
    Als ik click op links wordt ik 100 keer per dag ge-redirect naar een site van MacKeeper, ik wordt er gek van.

Hoe los ik dat op?

Bijdrager
    sedikit

Bijdrager
    Niels

Deze tool gebruiken en je bent er als goed is vanaf: http://www.thesafemac.com/arg/

Bijdrager
    MacSaySo

Bedankt voor de supersnelle responds.
    Ik ga dat gauw even lezen……:-)

Bijdrager
    KarelWillem

Het is geen virus, maar ad-ware.

Het zijn extensies die je feitelijk zelf – maar waarschijnlijk niet bewust – hebt ge├»nstalleerd.

Bijdrager
    MacSaySo

Completely solved !!!!
    Bedankt voor het meedenken(y)

Bijdrager
    MacSaySo

Ook een beetje de schuld van Apple:

“You may be wondering why you didn’t get a warning from Gatekeeper about installing software from an unknown developer, as you should have. The reason is that the DownLite developer has a codesigning certificate issued by Apple, which causes Gatekeeper to give the installer a pass. Apple could revoke the certificate, but as of this writing, has not done so, even though it’s aware of the problem. This failure of oversight is inexcusable and has compromised both Gatekeeper and the Developer ID program. You can’t rely on Gatekeeper alone to protect you from harmful software.”

Bijdrager
    sedikit

Behalve bovenstaande adviezen, heb ik er nog ├ę├ęn. Ik had ook last van de MacKeeper-site die om de haverklap de voet tussen de deur zette. Maar dat was in Firefox. De add-on “Block site” verdedigt me. Zodra MacKeeper weer opdook: rechtermuisclick op het venster “Block This Site”. Meteenm afgelopen.
    Misschien dat “Block site” o.i.d. ook voor Chrome bestaat.

Bijdrager
    TamRex

KarelWillem… zijn die extensies weg ergens te zien en naar de prullenmand te slepen ?

Bijdrager
    TamRex

Sedikit… op m’n MacBookPro zit geen rechtermuisknop!
    Ik kan ook een draadloze muis aansluiten maar daar zit ie ook niet op !

Bijdrager
    TamRex

Ik probeer ook geen Cookies van die ‘ongewenste’ websites binnen te halen en heb in Voorkeuren onder ‘Privacy’ ‘Blokeer altijd’ en ‘Weiger zonder te vragen’ aangevinkt maar alles komt gewoon binnen…!?

Bijdrager
    jf
    TamRex op 12 november 2014

Sedikit… op m’n MacBookPro zit geen rechtermuisknop!
    Ik kan ook een draadloze muis aansluiten maar daar zit ie ook niet op !

Ctrl + muisklik = rechtermuisknopklik.

Bijdrager
    TamRex

Sedikit… Doe ik dat, dan krijg ik:
    Laad pagina opnieuw
    Open in Dashboard…
    Bewaar pagina als…
    Druk pagina af…

Bijdrager
    csteelooper

Dan heb je de door Sedikit aangehaalde add-on nog niet geïnstalleerd (wellicht omdat deze niet voor Chrome of Safari bestaat).

Je kunt trouwens via System Preferences > Mouse instellen dat je w├ęl een rechter muisknop hebt (voor je MacBook Pro: System Preferences > Trackpad): als je een Magic Mouse of Trackpad hebt kun je het selectievakje Secondary Button aanvinken en vervolgens kiezen voor de optie Click On Right Side.

Heb je een Mighty Mouse (met scrollballetje) aan je Mac hangen (of er draadloos naast liggen), dan kies je bij System Preferences > Mouse aan de rechterkant van de afgebeelde muis voor de optie Secondary Button.

Heb je een andere muis aan je Mac hangen dan kan de exacte wijze van instellen verschillen, maar sinds Mac OS X 10.3 is het al mogelijk om een rechtermuisknop te configureren. Mij een raadsel waarom dit nog steeds niet de standaardinstelling is, maar dat is een ander verhaalÔÇŽ

Overigens is het blokkeren van de website van MacKeeper mijns inziens veeleer symptoombestreiding en dat verdient uiteraard nooit de schoonheidsprijs.

Bijdrager
    TamRex

csteelooper…
    deze tip ga ik ook nog eens na.

Mogelijk formateer ik m’n HD en installeer alles (dat is niet zo veel) opnieuw !

Bijdrager
    TamRex

Waar zit die ad-ware verstopt ??

Bijdrager
    sedikit
    TamRex op 13 november 2014

Waar zit die ad-ware verstopt ??

-Zie deze pagina bij The Safe Mac:

Adware Removal Guide : Identification

-Nog een tip, vanmorgen gekregen bij de buren:
    Installeer de add-on “Ghostery”. Daarmee kun je jouw (stiekeme) internet-volgers, zoals MacKeeper, blokkeren. Bestaat in ieder geval voor Firefox en Safari.
    -Nog een tip. Op The Safe Mac bij “look for other causes” staat dat je startpagina van je browser ongemerkt gekaapt kan zijn. Als die Google is, kun je het beste deze optie kiezen:
    https://www.google.nl/?gws_rd=ssl
    of nog beter, ook via de buren, deze optie:
    https://www.google.nl/webhp?complete=0
    het voordeel van deze laatste is, dat Google je zoekopdrachten niet volgt en niet bij het intypen van de eerste letters bij het zoeken, niet alvast voor je invult.

Bijdrager
    csteelooper
    sedikit op 13 november 2014

-Nog een tip. Op The Safe Mac bij “look for other causes” staat dat je startpagina van je browser ongemerkt gekaapt kan zijn. Als die Google is, kun je het beste deze optie kiezen:
    https://www.google.nl/?gws_rd=ssl
    of nog beter, ook via de buren, deze optie:
    https://www.google.nl/webhp?complete=0
    het voordeel van deze laatste is, dat Google je zoekopdrachten niet volgt en niet bij het intypen van de eerste letters bij het zoeken, niet alvast voor je invult.

@seditkit
    Google is tegenwoordig standaard al in SSL geserveerd, dus het aanzetten van SSL (je eerste tip) is niet langer expliciet nodig.

De optie Coplete=0 heeft n├şets te maken met of Google je wel of niet volgt; alleen Automatisch Aanvullen voor zoekresultaten (zoeksuggesties) worden uitgeschakeld. Dat kun je ook definitief doen via je Voorkeuren binnen Google. Wil je ├ęcht niet gevolgd worden bij zoekopdrachten, gebruik dan liever DuckDuckGo. Sinds Safari 7.1 is deze zoekmachine ook als Standaard in te stellen. DuckDuckGo gebruikt wel de resultaten van Google, maar er is geen tracking. Het beste van beide werelden dus.

Bijdrager
    sedikit

@csteelooper,
    dank voor de correctie en uitleg. Maar ik blijf wel Google gebruiken. Die prefereer ik toch, hoofdzakelijk vanwege de favicons in de bladwijzerbalk.Daartoe heb ik de add-on “Ghostery”(ook een tip bij de buren) op mijn Firefox ge├»nstalleerd en draaien, en als extensie, op Safari. Wordt overal zeer goed beoordeeld, en bevalt mij prima.
    Ghostery:
    https://www.ghostery.com/nl/

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.