12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Kryptonate

Online store of echte winkel

Ik ben van plan een iMac aan te schaffen, maar vraag me af wat het beste zou zijn. Hem kopen bij Apple rechtstreeks via hun online store of via een reseller van Apple (IT Pro aka Switch)?

Bijdrager
    J.

bij prenium sellers krijg je soms al eens een cadeau bij. Ik heb bijvoorbeeld gratis een eye-tv hybrid gekregen te waarde van 159 euro. Het werkt niet met de attenne maar dat is niet hun fout. Bij telefonisch bestellen kan je dan al (heb ik gehoord) grotere kortingen krijgen op bepaalde producten. Persoonlijk geef ik voor die dingen toch nog altijd de voorkeur aan de echte winkel. Gewoon alleen al voor het feit dat ik hem daarna direct kan gebruiken.

Bijdrager
    Niek89

Koop hem gewoon in de winkel. Altijd prettig voor direct persoonlijk advies en mocht er ooit iets mis zijn kan je hem altijd terug brengen naar welke Apple store dan ook. Bestel je hem via het net ben je hem toch wel een week of 2 kwijt.

Bijdrager
    dyn
    ”Niek89″

Koop hem gewoon in de winkel. Altijd prettig voor direct persoonlijk advies en mocht er ooit iets mis zijn kan je hem altijd terug brengen naar welke Apple store dan ook. Bestel je hem via het net ben je hem toch wel een week of 2 kwijt.

Waarbij je hem minimaal 4 weken kwijt bent bij een winkel en waarbij je het apparaat binnen 2 maanden krijgt terwijl dit bij de online store binnen 2 weken is wanneer het besteld moet worden (eerder regel dan uitzondering vandaag de dag). De online gekochte laptop kun je ook bij iedere door Apple gecertificeerde reseller/repair centre voor repair aan bieden. Vergeet niet dat Apple een a-merk is en dat er echt maar zeer weinig marge is om te stunten met allerlei acties. De acties die er zijn komen voornamelijk bij Apple zelf vandaan. Bij een gewone Apple reseller kun je nog wel eens goedkoper het geheugen en de hardeschijf uitbreiden hoewel het vaak goedkoper is om het gewoon zelf te doen. Uiteindelijk komt het er dus gewoon op neer dat je Apple spul moet komen waar je het zelf wilt, persoonlijke voorkeur dus.

Moderator
    Poezenbeest
    ”dyn”

Waarbij je hem minimaal 4 weken kwijt bent bij een winkel en waarbij je het apparaat binnen 2 maanden krijgt terwijl dit bij de online store binnen 2 weken is wanneer het besteld moet worden (eerder regel dan uitzondering vandaag de dag).

…maar winkels hebben vaak wel zoiets als een voorraad. Als het product in voorraad is, dan kan je het meteen meenemen (bij de betere winkels zelfs meteen een upgrade laten doen) en kan je het dus ‘meteen’ gebruiken.
    …als het product niet in voorraad is kan je voor courante producten (iMacs, MacBooks, iPods) ook naar een andere winkel gaan en die hebben het dan vaak wel. Als je een goede reseller te pakken hebt, durrt het maar een paar dagen voordat iets binnen is. Winkels die twee weken wachten tot de volgende bestelling snappen het niet.

”dyn”

Bij een gewone Apple reseller kun je nog wel eens goedkoper het geheugen en de hardeschijf uitbreiden hoewel het vaak goedkoper is om het gewoon zelf te doen. Uiteindelijk komt het er dus gewoon op neer dat je Apple spul moet komen waar je het zelf wilt, persoonlijke voorkeur dus.

Goedkoper dan het zelf doen??? Als je ooit een HD in een iBook hebt gezet, dan peip je wel anders, bij een uurloon van een tientje per uur (waar ik trouwens mijn nest niet eens voor uitkom) is een verzoek aan een Apple-supportcentre toch goedkoper. Die jongens zijn er een uurtje mee bezig, terwijl het mij vijf uur kost en dan heb ik bij hun de garantie dat als er iets mis is, dat zij dat dan kosteloos gaan maken, terwijl als ik zelf iets verpruts, ik dan gewoon mijn iBook kwijt ben.

OK, voor het vervangen van een batterij of het installeren van een AirPort-kaart of geheugen wil ik zelf nog wel aan de slag, maar verder dan dat ga ik niet….

Bijdrager
    macxx

Ik koop altijd alles gewoon telefonisch bij Apple, vind ik zelf altijd prettiger, want winkels zijn hier allemaal ver vandaan en je hebt op deze manier toch direct met Apple te maken en niet met een reseller. Meestal duurt ’t niet eens zo lang voor-ie bezorgd wordt en Apple telefonisten zijn vaak vriendelijker dan verkopers bij een winkel.:P

Bijdrager
    PietjePuk

Ohja, itPro Gent zijn de grootste prutsers die ik ken. Slim zijn ze daar ook niet de meeste. Echt verschrikkelijk die winkel.

Bijdrager
    Kryptonate

En daar wou ik juist gaan :P. Ben er al een aantal keer binnen geweest en krijg ook altijd de indruk dat ze niet van de slimsten zijn :?.

Hm, mss toch maar de Online Store van Apple nemen dan:wink:

Edit: heb juist nog twijfels over 1 iets: wat te doen als mijn garantie na 1 jaar verlopen is en ik het gekocht heb bij Apple zelf. Kan ik dan bij bijvoorbeeld IT Pro of andere winkel gaan om deze te laten nakijken?

Bijdrager
    PietjePuk

Ik kan je een waslijst geven aan wat die prutsers al allemaal misklungeld hebben voor mij.

@je vraag: ja je kan overal binnen om te laten repairen. Factuur is voldoende.

Bijdrager
    Kryptonate

hm, nog mensen ervaring met IT Pro (algemeen of in Gent)?

Bijdrager
    dyn
    ”Zerk”
    ”dyn”

Waarbij je hem minimaal 4 weken kwijt bent bij een winkel en waarbij je het apparaat binnen 2 maanden krijgt terwijl dit bij de online store binnen 2 weken is wanneer het besteld moet worden (eerder regel dan uitzondering vandaag de dag).

…maar winkels hebben vaak wel zoiets als een voorraad. Als het product in voorraad is, dan kan je het meteen meenemen (bij de betere winkels zelfs meteen een upgrade laten doen) en kan je het dus ‘meteen’ gebruiken.
    …als het product niet in voorraad is kan je voor courante producten (iMacs, MacBooks, iPods) ook naar een andere winkel gaan en die hebben het dan vaak wel. Als je een goede reseller te pakken hebt, durrt het maar een paar dagen voordat iets binnen is. Winkels die twee weken wachten tot de volgende bestelling snappen het niet.

Winkels die een kleine tot geen voorraad aanhouden snappen het juist wel:)
    Een voorraad kost namelijk veel geld en als je niet zo hard verkoopt dan is een voorraad aanleggen het allerdomste wat je kunt doen. Dan kun je meteen er mee stoppen want je trekt jezelf op die wijze het faillissement in. Het is tegenwoordig dus zeker niet raar dat winkels amper nog een voorraad hebben en dat er besteld moet worden. Dan zit je nog met het feit dat er ook nog maar een Mac winkel bij je in de buurt moet zitten of beter gezegd, meerdere winkels. Dat eerste gaat nog maar dat laatste kun je 9 van de 10x wel vergeten. Apple is ook niet zo welwillend tegenover gewone resellers. Dat houdt in dat nieuwere versies van hun producten als eerste bij hun eigen winkels en de online store te koop zijn en pas daarna bij de gewone winkelier. Als een winkelier er een voorraad op na houdt dan heb je een oudere revisie te pakken. Het is niet raar dat mensen een apparaat kopen die al meer dan een maand uit is. Gezien de problemen die er zijn geweest met een bepaalde serie van de Macbook is het dan wel leuk dat je meteen de winkel uit kunt lopen. Aan het einde van de dag kun je weer de winkel inlopen voor repair van het ding. Er zijn mensen geweest die 4x hun mac voor repair hebben kunnen sturen waarbij er na 4x gewoon een nieuwe werd teruggestuurd. Een voorraad en meteen weg kunnen gaan met een apparaat is lang niet altijd een voordeel.

”dyn”

Bij een gewone Apple reseller kun je nog wel eens goedkoper het geheugen en de hardeschijf uitbreiden hoewel het vaak goedkoper is om het gewoon zelf te doen. Uiteindelijk komt het er dus gewoon op neer dat je Apple spul moet komen waar je het zelf wilt, persoonlijke voorkeur dus.

Goedkoper dan het zelf doen??? Als je ooit een HD in een iBook hebt gezet, dan peip je wel anders, bij een uurloon van een tientje per uur (waar ik trouwens mijn nest niet eens voor uitkom) is een verzoek aan een Apple-supportcentre toch goedkoper. Die jongens zijn er een uurtje mee bezig, terwijl het mij vijf uur kost en dan heb ik bij hun de garantie dat als er iets mis is, dat zij dat dan kosteloos gaan maken, terwijl als ik zelf iets verpruts, ik dan gewoon mijn iBook kwijt ben.

Ik weet prima mijn apparatuur te upgraden dus ik heb er geen last van. Als personeel van een winkel er een uur voor nodig heeft dan zijn het gewoon een stelletje prutsers. Je behoort die dingen in een kwartier te doen. Ik weet echter dat er mensen zijn die al schrikken wanneer de accu uit de Macbook gehaald moet worden. Het is dan uiteindelijk voor die groep stukken goedkoper om het te laten doen. Als je echter kijkt naar kosten dan is het goedkoper om het zelf te doen omdat je de helft betaald van wat men vraagt plus dat je geen uurloon hoeft te betalen. Als je dan een handig persoon weet te vinden ben je uiteindelijk veel goedkoper uit. Maar goed, als ik nu zie wat Apple rekent voor een mem upgrade bij bijv. de Macbook dan maakt dat ook allemaal al niet veel meer uit. En zo hoort dat ook:)
    BTW, maak wel even de nodige foto’s van je mac voordat je het naar zo’n repair centre brengt. Men gaat daar vaak niet bepaald zachthandig om met de apparatuur. Dat geldt trouwens voor alle soorten producten, ook de niet-Apple producten. Krassen en deuken na repair zijn helaas niet ongewoon. Nou valt dat ook allemaal wel dik mee hoor, maar je kunt het maar beter op safe spelen. Dadelijk ben jij nou net die ene waarop het mis gaat en zit je met een product dat nogal beschadigd is.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.