27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Johan

Online invullen PDF in safari

Ben afgelopen week overgestapt naar Catalina, kan nu geen online PDF meer invullen.

Is er wat veranderd of moet er ergens wat anders ingesteld worden ?

Bijdrager
    McPim

Waar online? Bij mijn weten is er niks veranderd op PDF gebied in Catalina.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door McPim.
    Bijdrager
    Johan

Het gaat om onderstaand formulier dat ik maandelijks moet invullen, het is eerder nooit probleem geweest, heb op 3 verschillende mac’s geprobeerd

https://www.zorgzaamverzekerd.nl/sites/default/files/sites/default/files/uploads/F8835%20Zorgzaam%20PGB%20%20Nota%20natuurlijk%20persoon-WEB.pdf

Bijdrager
    tarun

Ook in Chrome en Firefox werkt het invullen van dit formulier niet.

Bijdrager
    McPim

Ik zie wat je bedoelt, vreemd inderdaad. In Catalina kun je in die PDF niet meer met je muis in een invul-veld klikken zodat er meteen een tekst-box komt te staan, in een eerder macOS werkt dat wel. Je kunt wel zelf een tekst-box via de menubalk in een invul-veld zetten en zo toch het formulier invullen. Onhandig, maar in ieder geval een ‘work-around’.

Ik zie dit voor het eerst, zal eens verder zoeken of er een oplossing is.

Bijdrager
    McPim

tarun op 1 februari 2020 om 21:35

Het gaat op zich niet om de browser, het verschil tussen Catalina en een eerder OS is er ook als je het formulier download en opent in Preview. Daar zit het probleem..

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 1 februari 2020 om 21:49</p>

tarun op 1 februari 2020 om 21:35

Het gaat op zich niet om de browser, het verschil tussen Catalina en een eerder OS is er ook als je het formulier download en opent in Preview. Daar zit het probleem..

Op zich klopt dat ook niet helemaal, want ik heb de formulieren van vorig jaar (ingevuld) bewaard en die kan ik ook nu nog in preview gewoon nog wijzigen.

Maar als ik een pdf van die site download en open in preview wil dat dus niet.

Bijdrager
    McPim

Dat is nog vreemder 🤔 maar ik bedoel dat het niet met de browser te maken heeft.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 1 februari 2020 om 22:19</p>
    Dat is nog vreemder 🤔 maar ik bedoel dat het niet met de browser te maken heeft.

Ik denk maandag maar eens contact opnemen met opsteller PDF, maar i.i.g. bedankt voor meedenken

Bijdrager
    McPim

Dat kan natuurlijk maar ik denk dat het formulier niet bedoeld is om online in te vullen. Een paar voorbeelden van een écht invulbare PDF zie je hier: https://www.aloaha.com/sample-fillable-pdf-forms/ , zo hoort het dus. Neemt niet weg dat er toch iets is veranderd sinds Catalina.

Nogmaals: je kunt het formulier nog steeds invullen als je zelf de tekstvelden plaatst. De moderne manier om te declareren gaat tegenwoordig online of via een app bij de meeste zorgverzekeraars: https://www.zorgzaamverzekerd.nl/declareren. Misschien is dat een beter idee.

Bijdrager
    tarun

<p class=”cite”>McPim op 1 februari 2020 om 21:42</p>
    Ik zie wat je bedoelt, vreemd inderdaad. In Catalina kun je in die PDF niet meer met je muis in een invul-veld klikken zodat er meteen een tekst-box komt te staan, in een eerder macOS werkt dat wel. Je kunt wel zelf een tekst-box via de menubalk in een invul-veld zetten en zo toch het formulier invullen. Onhandig, maar in ieder geval een ‘work-around’.

Ik zie dit voor het eerst, zal eens verder zoeken of er een oplossing is.

Wat bedoel je met “Je kunt wel zelf een tekst-box via de menubalk in een invul-veld zetten en zo toch het formulier invullen”?

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door tarun.
    Bijdrager
    McPim

Bijdrager
    Shmoo

Vreselijk om dit soort dingen te zien. Doet mij heel erg denken aan een Smart met een caravan er achter.

Bijdrager
    trabant

Nou, dan maar even griezelen.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 1 februari 2020 om 23:11</p>
    Dat kan natuurlijk maar ik denk dat het formulier niet bedoeld is om online in te vullen. Een paar voorbeelden van een écht invulbare PDF zie je hier: https://www.aloaha.com/sample-fillable-pdf-forms/ , zo hoort het dus. Neemt niet weg dat er toch iets is veranderd sinds Catalina.

Nogmaals: je kunt het formulier nog steeds invullen als je zelf de tekstvelden plaatst. De moderne manier om te declareren gaat tegenwoordig online of via een app bij de meeste zorgverzekeraars: https://www.zorgzaamverzekerd.nl/declareren. Misschien is dat een beter idee.

Voorop gesteld dat ik wel aardig de weg weet in computerland, maar ben toch al sinds de Commodore-64 er lekker mee aan de gang, maar goed ik ben geen ict expert, je weet niet meteen de laatste veranderingen en was die kennis alhier wel aanwezig.:-)
    Daarnaast wilde ik niet tot na het weekeind moeten wachten om hulp van een of andere helpdesk te vragen.;-)
    Ik denk dat ze per ongeluk of express een PDF online hebben gezet die niet te bewerken of in te vullen is, al bevreemd me dat wel want ik moet al geruime tijd online declareren waarbij dit formulier gevoegd moet worden.
    Als dit dan met de hand ingevuld en gescand moet gaan worden zou dat een achteruitgang in de ontwikkeling zijn.:-(
    Overigens is dit formulier in mijn optiek een geheel nutteloze en overbodige exercitie, maar die discussie is niet hier de plaats om die te voeren.:-D

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door Johan.
    Bijdrager
    McPim

Johan, hoe zit het met online declareren via de website, moet je dan nog steeds dat formulier gebruiken?

In dat geval nog een tip, als je eenmalig tekstvelden op dat formulier zet zoals in mijn voorbeeld, en de vaste gegevens al invult dan kun je die PDF bewaren als ‘master’. Iedere maand maak je een kopie en vult die in door te tekstvelden aan te klikken. Dan ben je in een minuut klaar.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 2 februari 2020 om 14:04</p>
    Johan, hoe zit het met online declareren via de website?

En nog een tip, als je eenmalig tekstvelden op dat formulier zet zoals in mijn voorbeeld, en de vaste gegevens al invult dan kun je die PDF bewaren als ‘master’. Iedere maand maak je een kopie en vult die in door te tekstvelden aan te klikken. Dan ben je in een minuut klaar.

Dat online declareren bestaat, bij mijn verzekering, nog steeds uit het digitaal verzenden van de nota.:-(
    Eigenlijk best wel vreemd, temeer omdat VGZ/Unive, waar “ZorgzaamVerzekerd” deel van uit maakt, wel geheel online declareren heeft ingevoerd.
    Eerder werden ook altijd de procedures van VGZ/Unive gevolgd dan wel in iet wat gewijzigde vorm overgenomen.:-(

V.w.b. je tip dat deed ik ook altijd in het verleden dat eenmalig een document met alle informatie aanmaakte waarin ik alleen de datums hoefde te wijzigen, en zoals ik al zei meestal het gehele jaar vooruit omdat het betrokken document toch weinig waarde had in mijn ogen, maar het was nu eenmaal zo voor geschreven.:-(

Bijdrager
    McPim

Ze lopen soms wat achter, die zorgverzekeraars.. Je zegt ‘dat deed ik ook altijd’, wat is nu het probleem dan? Zie onderstaand plaatje, PDF downloaden en openen in ‘Voorvertoning’, lege tekstvelden plaatsen met een paar puntjes erin, links uitlijnen en vaste dingen invullen. Opslaan, klaar. Volgende maand een kopie van deze ‘master PDF’ maken en de nieuwe gegevens invullen.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 2 februari 2020 om 14:18</p>
    Ze lopen soms wat achter, die zorgverzekeraars.. Je zegt ‘dat deed ik ook altijd’, wat is nu het probleem dan? Zie onderstaand plaatje, PDF downloaden en openen in ‘Voorvertoning’, tekstvelden erop, links uitlijnen en vaste dingen invullen. Opslaan, klaar.

Geen onoverkomelijk probleem;-)

Maar ik vind dat ze klein beetje in gebreke blijven, door een niet goed ingesteld formulier te publiceren, en mij derhalve met extra werk opzadelen:-(

Maar i.i.g. bedankt voor het meedenken, als ze onwillig blijven zal ik het uiteindelijk wel zo moeten gaan doen, voor alsnog heb ik eerst maar eens het formulier van vorig jaar gebruikt, eens zien hoe ze daar op reageren.:-D

Bijdrager
    McPim

👍🏻

Moderator
    Night

Je hoeft iig niet aan jezelf of aan je Mac te twijfelen. Zowel online als offline werkt het invulbare gedeelte van de PDF niet. Mac of Windows maakt verder ook geen verschil. Ik denk dat er ergens bij Zorgzaam een heldere geest een update online heeft geplaatst, maar vergeten is de vakjes ook daadwerkelijk invulbaar te maken.

Bijdrager
    McPim

En toch kun je in High Sierra als je het bestand bewaart als PDF wél op zo’n invulveld klikken en verschijnt er een tekstveld. Schiet mij maar lek, maar inderdaad, Zorgzaam moet het fixen.

Bijdrager
    Johan

<p class=”cite”>McPim op 2 februari 2020 om 15:15</p>
    En toch kun je in High Sierra als je het bestand bewaart als PDF wél op zo’n invulveld klikken en verschijnt er een tekstveld. Schiet mij maar lek, maar inderdaad, Zorgzaam moet het fixen.

Inderdaad, heb nog even geïnformeerd bij dochter die heeft nog oude iMac met Capitan en daar werkt het ook nog zo

Moderator
    Night

McPim op 2 februari 2020 om 15:15

Grappig, bij mij niet (ook High Sierra). Of bedoel je een PDF met zelf gecreëerde tekstvelden in Voorvertoning?

Bijdrager
    McPim

Nope, ik bedoel de originele PDF op de website, bewaard als PDF en geopend in Voorvertoning. Zonder tekstvelden te hebben toegevoegd is die hier (en bij Johans dochter dus…) klikbaar.

Moderator
    Night

Vaag, bij mij niet hoor…

Bijdrager
    MrBelloNLD

Toevallig al getest met een nieuwe adobe reader (of reader opnieuw installeren en als standaard voor pdf’s instellen)

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.