13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    koolenboer

Online backup diensten

Hallo mede mac gebruikers,

Ik heb een vraagje over online back-up diensten.
    Zoals een goede mac fan betaamd gebruik ik veelvuldig iPhoto en Aperture om mijn prive en zakelijk foto’s te ordenen en ik film mezelf het apelazerus en monteer in Final Cut Pro X:D

Ik heb braaf een time capsule gekocht die ik heb open geschroefd en voorzien heb van een 3TB HD. Dus al mijn data is safe.
    Toch maak ik me zorgen over mijn dierbare foto en film bestanden en ben ik op zoek gegaan naar een online back-up dienst. Ik heb in het verleden de dienst van mijn internet provider Ziggo eens geprobeerd en dit was niet na tevredenheid. Nu kom ik tijdens het googlen Anatra tegen die zegt voor 3 euro in de maand onbeperkte back-up space aan te bieden.
    Zijn er mensen die ervaring hebben met deze of een andere dienst?
    Zoja, welke zouden jullie mij aanbevelen? Zodat in een extreem geval (bijvoorbeeld brand in huis) mijn dierbare bestanden veilig zijn.

Ik hoor graag van jullie.

Bijdrager
    IGBA

Kweenie maar die site van Anatra ziet er niet erg verzorgd uit. Op de ene plek beweren ze dat het basispakket onbeperkte opslag heeft, maar bij de vergelijkingspagina staat dat de opslagruimte 512 GB is. Maar het ‘davaverkeer’ is onbeperkt. Dat dan weer wel.

Persoonlijk zou ik voor een bekend(er) bedrijf kiezen.

(Hier nog wat overwegingen: http://forum.fok.nl/topic/1954909 )

Bijdrager
    Domtoren

Ik gebruik al een tijdje BackBlaze en dat werkt prima. Kost $5 per maand, iets meer dan €4.

Mocht je dat belangrijk vinden: Backblaze valt onder Amerikaans recht, mogelijkerwijs heeft de NSA toegang tot je bestanden;!

Bijdrager
    JohnLokerse

Bij CrashPlan kan je voor $6 dollar per maand onbeperkt aantal GBs (voor één PC) back-uppen.

http://www.crashplan.com/consumer/crashplan-plus.html

Bijdrager
    computer space

Kijk even wat je uploadsnelheid is. 3Tb uploaden met een gemiddeld kabel of ADSL pakketje is geen pretje. 10 Gb na een dagje monteren en je bent 2 uur later naar bed omdat je nog moet syncen.
    Neem gewoon nog een externe schijf en leg die bij vriend of familie, of op kantoor.

Bijdrager
    macpeto76

Ik gebruik zelf LiveSchijf en ben daar erg tevreden over! Onbeperkte back up voor 3 euro in de maand. iMac en Macbook Pro worden op de achtergrond continu bijgewerkt.

De back ups zijn te benaderen via een app voor iPhone en iPad, openAccess. Waar ter wereld ik ook ben, ik kan ten alle tijden bij m’n bestanden! Echt super…

En ook bij m’n films, foto’s en muziek….

Enige minpuntje van de app is dat airplay nog niet foutloos werkt. Wel geluid maar geen beeld bij filmpjes. Wordt als het goed is in een volgende update verholpen.

Bijdrager
    mollie319

Ik gebruik momenteel Jottacloud
    Bevinden zich in Noorwegen, hebben dus niks met Amerika en van z’n Amerikaanse Patriot Act te dulden.

5GB is gratis, en als je je bekenden een uitnodiging stuurt, krijg je 5GB erbij (tot een max van 100GB), mits die bekenden de uitnodiging accepteren.:-)

Bijdrager
    MacTS

Voor extra veiligheid gebruik ik voor mijn foto’s en video’s gewoon een tweede externe HD. Ik hoef er niet overal ter wereld bij te kunnen.

Bijdrager
    iBadeend

Anatra en Lijfschijf zijn hetzelfde, beide zijn Livedrive resellers.
    Ik heb zelf een Livedrive account aangeschaft via curecloud.co.uk een engelse reseller.
    Ik heb erg goede ervaringen met Livedrive, dit bedrijf zit in Engeland maar of dat tegenwoordig nog veel uitmaakt weet ik niet.
    Snelheid van de up en download is erg snel, ongeveer tussen de 2 en 3 Mb per seconde.

Livedrive bied eigenlijk 2 producten, backup en briefcase.
    Backup is een read-only backup van je systemen, je kunt de bestanden restoren via de web-interface of via de client.
    Briefcase is meer een soort Dropbox, je kunt hiermee bestanden syncen tussen verschillende systemen, briefcase is dus read/write echter is bij briefcase je opslag beperkt.

Kijk maar eens goed rond bij de verschillende resellers, prijzen verschillen enorm, ikzelf betaal bij curecloud 10 pond per jaar, voor onbeperkte backup voor een onbeperkt aantal pc’s / mac’s.

Bijdrager
    hommel

TS heeft niet veel aan online-services : dagelijks genereert hij zware bestanden en het huidige internet is te traag om deze input adrem te verwerken. Tot vorige jaar heb ik Crashplan gebruikt om mijn archief van FCPX, Aperture en grafische projecten velig te stellen (data buitenhuis). De upload ervan verliep tergend moeizaam en belastte het hele thuisnetwerk. Hierdoor gaf het niet de data-zekerheid die ik voor ogen had.

Mijn backup oplossing is lokaal gebleven : een iMac als werkstation, enkel voor de software en tijdelijke projecten. Naast de iMac een werkarchief op een 5-bay NAS (momenteel 3 TB in raid verdeeld over drie schijven) en vervolgens in de kelder een 2-bay NAS die dagelijks (automatisch) backups ontvangt van de 5-bay NAS via een bekabeld (powerplug) netwerk. Bij diefstal of brand zal de kelder waarschijnlijk buiten schot blijven, maar zeker weten doe je nooit. Als derde en finale maatregel maak ik tweemaandelijks een kopie vanuit de NAS naar een 3TB USB-schijf die meegaat naar het werk. Dus de buitenshuis verplichting wordt hiermee ook voldaan.

Deze opzet is tot heden de beste backup geweest : automatisch, up-to-date, veilig en buitenshuis. En geen gedoe meer met externe schijven die heen en weer verplaatst moeten worden. Een UPS bij het werkstation en NAS is ook een aanrader. Om te voorkomen dat je (raid) data corrupt raakt ingeval van een mogelijke blikseminslag of stroomwisselingen.

Zoek eens naar een tweedehands NAS, die kosten niet veel. Mijn NAS in de kelder is een 2007 model van Synology, met ruimte voor 2 schijven tot elk 2TB. En twee modellen van Synology weten perfect met elkaar te communiceren. (Wat waarschijnlijk ook met Qnap het geval zal zijn).

Bijdrager
    AJvR

Ik heb onlangs ook een livedrive onbeperkte online backup abonnement genomen voor 60 euro / 5 jaar (was wel in combinatie met een firewire 800 externe harde schijf behuizing), via http://www.reposit.nl , leek me erg voordelig met 1 euro per maand. Bevalt tot op heden prima, enkel in het begin duurt het even voordat alles geupload is, toch een goed gevoel om 2 backups (externe HDD + online) te hebben op verschillende locaties.

Bijdrager
    KvdT

Ik heb al een paar jaar mijn onbeperkte online backup bij Everyday Backup. Zij zijn ook reseller bij LiveDrive.
    Het verschil is alleen dat deze partij zeer goedkoop is (1 euro per maand), maar ook zeer klantvriendelijk.
    Je krijgt snel bericht op vragen en als iets niet lukt, nemen ze contact met je op om mee te kijken. Dat heb ik bij eerdere aanbieders nog niet meegemaakt. Zeer tevreden dus voor een zeer mooi bedrag. Info:
    Everyday Backup

Bijdrager
    ISS

Ik gebruik Arq backup software, gebruiksvriendelijk, encryptie-sleutel is alleen bij gebruiker bekend (dus niet kwijtraken!), i.c.m. met Amazon Glacier betaal je $0,01/GB per maand, server-locatie zelf aan te geven (bijvoorbeeld in Frankfurt). Werkt ook met Google Drive.

Aanrader!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.