10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    bluntedboywonder

Online Apple Store + garantie op non-Apple producten

Ik heb een vraagje voor de juristen / consumentenwetkenners onder jullie :innocent:

Een maand of 6 terug heb ik oordopjes van Sennheiser gekocht op http://store.apple.com/nl/
    Deze zijn nu kapot. Dus ik Applecare bellen. Blijkt dat ik zelf Sennheiser moet contacteren om het probleem opgelost te krijgen.

Aan de ene kant vind ik dit logisch: wat weet Apple nu van Sennheiser producten? Aan de andere kant.. als ik bij een normale, fysieke winkel iets koop, dan moet ik toch ook terug naar die winkel voor garantie? Waarom is dat voor een webwinkel anders?

Kan iemand me uitleggen hoe dit wettelijk in elkaar zit?

Bijdrager
    Hansi2124

Als het deze zijn:

Er staat bij dat je 2 jaar garantie krijgt. Hierbij staat geen uitzondering of andere bepaling. Je zou dus zeggen dat Apple hiervoor aansprakelijk is, temeer je bij Apple koopt. Met de fabrikant heb je eigenlijk niets te maken in dit geval.
    Tenzij er ergens in de voorwaarden van Apple staat dat je voor producten welke niet door of uit naam van Apple zijn gemaakt je moet zijn bij de fabrikant.

Bijdrager
    iDelano

Je moet ook AppleCare niet bellen, maar de store.

0800 0200 570

AppleCare is voor vragen over je Mac of de software.

Bijdrager
    Speedooo

In Nederland is het zo geregeld dat je met de verkoper te maken hebt en zij moeten met jou iets regelen zodat jij goed geholpen wordt. Je sluit een koopovereenkomst af met de verkoper en niet met de fabrikant. Dit betekent in jouw geval, dat jij een koopovereenkomst met Apple hebt en zij moeten jou helpen met het vinden voor een oplossing voor jouw klacht over het product. Met Sennheiser heb jij in dit geval niks te maken.

Ik snap dat het makkelijker is voor hen om alleen product garantie te geven op hun eigen producten, maar dan moeten ze ten eerste plaats producten van derden niet verkopen.

Bijdrager
    Speedooo
    Hansi2124 op 09 september 2010

Tenzij er ergens in de voorwaarden van Apple staat dat je voor producten welke niet door of uit naam van Apple zijn gemaakt je moet zijn bij de fabrikant.

Als deze voorwaarden erin zouden staan, zouden dit onredelijke voorwaarden zijn en die kan de verkoper je niet afdwingen. Als verkoper kan je je wettelijk verplichte garantie niet zomaar van je afgooien met een voorwaarden.

Bijdrager
    Hansi2124

Ik kan mij herinneren in een ver verleden dat mijn dochter ooit eens problemen had met haar Nokia telefoon. Ze moest toen Nokia benaderen en daar haar probleem afhandelen……

Bijdrager
    Speedooo

Dan is daar niet juist gehandeld, want er bestaat een wettelijke garantie die niet genegeerd kunnen worden met voorwaarden.

Niet doorverwijzen
    Een klant kan u aanspreken op gebreken aan een product dat bij u is gekocht. U bent dan verplicht het probleem voor de klant op te lossen, bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren of het te vervangen. U mag de klant dus niet doorverwijzen naar de fabrikant. U kunt naderhand zelf wel bij de fabrikant aankloppen, maar daar heeft uw klant niets mee te maken. De consument mag u altijd aanspreken op uw wettelijke verplichting om gebreken aan een product te verhelpen.

Bron: consumentenautoriteit.nl

Bijdrager
    Speedooo

@bluntedboywonder, trouwens is de Sennheiser nog binnen 6 maanden of buiten deze 6 maanden? Na 6 maanden ligt meestal de bewijslast bij jou om te bewijzen dat dit gebeurt is bij normaal gebruik.

Bijdrager
    bluntedboywonder

Geldt dat ook voor webwinkels? Dat zie ik er niet bij staan nl.

Bijdrager
    Speedooo

Er is geen verschil in een winkel in traditionele zin en een winkel die online opereert. De verkopende partij heeft dezelfde verantwoordelijkheden als een normale verkoper.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.