16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    TC Matic

Online aankoop in UK of Hong Kong

Hi,

Heeft iemand ervaring met online aankoop in UK of Hong Kong? Zal de belastingdienst mij een na heffing gaan geven?

Thanx

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Pete.Z. Reden: Verplaatst uit OMT sub-forum

Bijdrager
    KarelWillem

Ja. 3000 euro.
    :)

Ga er – even simpel gezegd – van uit dat je boven de 22 euro, 21% belasting + 13 euro doaunetarief mag betalen, als je pakket er tussenuit wordt gehaald.

Dus helemaal afhankelijk van wat je denkt te gaan kopen, kun je daar rekening mee houden.

Wij hebben per week meer pakketten uit Engeland (waarvoor gewoon de EU-regelingen nog gelden b.t.w.) Hong Kong, Belgïe, Frankrijk, Duitsland, Singapore, etc. dan dat we boodschappen halen. Maar slechts heel zelden hebben we te maken met een douaneheffing.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    GoeieDag

Denk niet dat er veel resellers daar naar de EU versturen.
    Nou ja, scammers dan. Succes ermee.

Bijdrager
    Zakske

Als je hem in Hong Kong koopt heb je maar recht op één jaar garantie… hou daar rekening mee.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  Zakske.

Bijdrager
    KarelWillem
    GoeieDag op 13 september 2016

Denk niet dat er veel resellers daar naar de EU versturen…

Zo’n beetje 95% van de Chinezen zit in de online handel volgens mij.

En die sturen allemaal naar de EU.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Ik heb in het verleden wel in HK gekocht.
    Ging altijd goed, al heb ik ook wel eens heel erg lang op iets moeten wachten.
    Een naheffing van de belastingdienst krijg je niet, wel kan het gebeuren dat er invoerrechten geheven worden.
    Die moet je dan op het postkantoor afrekenen, anders krijg je je pakje niet mee.

Ik heb ook wel eens op eBay iets gekocht (belichtingsmeter) van een verkoper uit Hong Kong die het via Engeland verstuurde.
    Dan betaal je geen invoerrechten of BTW.

Soms koop je iets waarover eigenlijk geen belasting gerekend zou mogen worden (computeronderdelen) maar dat gebeurt dan toch.
    Dat moet je dus betalen aan de vervoerder, en er is geen manier om dat terug te krijgen.
    Dus het is altijd een beetje een gok.

Bijdrager
    Shmoo

Het is trouwens niet verboden om gewoon bij Apple.com/willekeurig-land/ een product te kopen vanuit Nederland. Zolang je het product maar in desbetreffend land laat afleveren op een postadres is er niets aan de hand.

Dus als je in een grensgebied woont met een familie of kennissen over de grens kun je wel je voordeel pakken. In Europa zal dat vooral voordeel zijn in de vorm van sneller je producten krijgen. Denk aan de Apple Watch, die was in Duitsland eerder te koop dan in Nederland.

Bijdrager
    janvanes

Bij aankopen in het Verenigd Koninkrijk (net zoals in andere Eu-landen: Frankrijk, België, Duitsland enz.) hoef je je geen zorgen te maken over (extra) omzetbelasting of invoerrechten: er is vrij verkeer van goederen. Er zijn wel wat uitzonderingen, zoals de Engelse Kanaaleilanden.
    Meer info op de website van de Belastingdienst.

Bijdrager
    KarelWillem
    EagerB0bNerd op 13 september 2016

…Dat moet je dus betalen aan de vervoerder, en er is geen manier om dat terug te krijgen…

Absoluut wel. Maak een foto van pakket en inhoud, stuur de factuur van de winkel mee, en geeft duidelijk aan dat de aanslag onterecht is.

Ze nemen ruim hun tijd, maar ik weet – uit eigen ervaring – dat je gewoon je geld kan terug krijgen.

http://www.postnl.nl/klantenservice/vragen/pakket-buitenland/ik-ben-het-niet-eens-met-de-opgemaakte-aangifte-en-inklaringskosten.html

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 10 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

@karelwillem:

OK, goed om te weten. Ik kwam niet verder bij het postkantoor. Zij konden me niet helpen: Wij zijn slecht het postkantoor.
    Wat blijkbaar helemaal los stond van “de post” en al helemaal van de belastingdienst.

Vraag is natuurlijk ook hoeveel tijd en moeite je wilt doen voor een paar tientjes, zelfs al is het onterecht.
    Zelf nemen ze blijkbaar wel ruim de tijd om het op te lossen:

Voor een verzoek om terugbetaling van betaalde belastingen gelden langere termijnen, afhankelijk van het soort verzoek. Over het algemeen moet uw verzoek door ons zijn ontvangen: binnen 3 jaar na dagtekening van de uitnodiging tot betaling (= de mededeling belastingschuld zoals die staat op de douane-aangifte).

Bijdrager
    Niels

VK heeft niet echt nut, voor de paar tientjes verschil zit je ook nog met je garantie en moet je ook nog eens een NL-lader kopen.

HK is gewoon een gok met de invoerrechten, maar persoonlijk waag ik me daar verder niet aan. Als er iets is wil ik namelijk zonder gezeur naar de verkoper of Apple.

Bijdrager
    GoeieDag
    KarelWillem op 13 september 2016
    GoeieDag op 13 september 2016

Denk niet dat er veel resellers daar naar de EU versturen…

Zo’n beetje 95% van de Chinezen zit in de online handel volgens mij.
    En die sturen allemaal naar de EU.

Met resellers bedoel ik dus Apple leveranciers.
    De officiële Apple Store HKG uiteraard niet, en de 3-partij winkeltjes zullen je prijs rekenen waar je voordeel direct naar de kloten is.

Bijdrager
    KarelWillem

Er is geen enkele aanwijzing dat er hier wordt gevraagd naar het importeren van Apple-producten.

Maar misschien kan de topicstarter zelf nog even reageren?

Bijdrager
    KarelWillem
    EagerB0bNerd op 14 september 2016

…Vraag is natuurlijk ook hoeveel tijd en moeite je wilt doen voor een paar tientjes, zelfs al is het onterecht….

Je kunt je 40 euro gewoon in de sloot werpen.
    Of je stuurt een briefje en ziet het na drie maanden weer op je rekening staan.

Is geld je zo weinig waard, dan zou ik er inderdaad ook de moeite niet voor doen.
    Maar ik vraag het toch even terug, als je het niet erg vind.

Bijdrager
    GoeieDag

Je hebt gelijk KW! Stond er niet voorheen ‘iPhone kopen’ o.i.d? Of ben ik echt abuis, en bevangen door de hitte?!:-?

Bijdrager
    KarelWillem

Haha…

Volgens mij – maar ik ben ook niet al te helder meer – heeft er altijd online aankoop gestaan.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.