17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    ElTollo1978

Onjuiste weergave HD-ruimte?

Ik heb sinds kort een SSD van 1 TB en 2 weken geleden was hier nog meer dan 50% leeg van.

Heel veel is er niet bijgekomen, maar opeens zou ik nog maar 220 GB vrij hebben…

Als ik dan kijk in de mappenlijst van ‘Macintosh HD’ dan zie ik het volgende:
    – Bibliotheek 2,83 GB
    – Gebruikers 422,35 GB
    – Programma’s 11,23 GB
    – Systeem 5,6 GB

Er staat dus blijkbaar nog ergens 300 GB? Maar waar? Hoe vind ik dit?

Bijdrager
    ElTollo1978

Huh? Als ik OmniDiskSweeper draai geeft deze ook gewoon 446,7 GB, dat klopt dus redelijk met mijn eigen optelsom…

Schijfhulpprogramma geeft nog weer andere getallen… (Gebruikt 883 / Beschikbaar 116)

HELP!:-?

Bijdrager
    MacKevin11

OS X maakt backups en telt die zelf wel mee met de schijfruimte maar andere programma’s niet;).
    Kijk maar eens bij ‘appeltje’ (linksbovenin) en dan op ‘over deze mac’ en vervolgens ‘meer info’

Sleutelbeheerder
    Night

Systeembackups zijn roze en mogen slechts een zeer klein gedeelte van de disk in beslag nemen.

Wat staat er als je gewoon ⌘-i doet als je de HD hebt geselecteerd op je bureaublad?
    Ik vermoed namelijk dat de ‘missende’ ruimte gewoon in de swapdisk (virtueel geheugen) zit. Dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. De grootte daarvan wordt door het OS zelf aangepast.

Disk Utility geeft de HD ruimte incl. VM aan, ⌘-i geeft HD ruimte excl. VM.

Bijdrager
    BoniMacX
    Bijdrager
    ElTollo1978

Kijk maar eens bij ‘appeltje’ (linksbovenin) en dan op ‘over deze mac’ en vervolgens ‘meer info’

Dan zie ik dit:

Wat staat er als je gewoon ⌘-i doet als je de HD hebt geselecteerd op je bureaublad?

Dan zie ik dit:

@Night
    : Waar kan ik de VM size zien? Met ⌘-i lukt dat niet, mij niet tenminste…:)

Schijfbeheer laat overigens dit zien:

Verder heb ik gekeken naar de link van @BoniMacX. Wat heel vreemd is is de map MobileBackups in /Volumes!

999,35 GB?!?

Maar als ik dat verhaal bij de link http://www.pondini.org/TM/30.html zie dan begrijp ik dat het met een week ofzo er allemaal weer normaal uit zou moeten zien? Raar verhaal:-?

Bijdrager
    Beech

Als je kijkt naar de grootte van een TM-backup op een 2 TB externe harde schijf lees je wel 15 TB. Blijkbaar worden alle backups bij elkaar opgeteld en kun je op deze manier niet bepalen hoeveel ruimte er op een harde schijf bezet/vrij is.

Bijdrager
    ElTollo1978

OK, maar zou dat dan de reden zijn dat ik volgens Finder 739 GB gebruik, terwijl het er ‘in het echt’ maar iets van 440 – 450 GB zou zijn?

Bijdrager
    Beech

Heb je er TM-backups op staan ?

Bijdrager
    MacKevin11

(Dit staat standaard aan, kun je uit zetten via de terminal)

Bijdrager
    ElTollo1978

Niet dat ik weet want ik heb een Time Capsule dus volgens mij plempt ‘ie alles daar op.

Bijdrager
    MacKevin11

Nop

OS X Lion: Lokale Time Machine backups (MacBooks)

Daar worden ‘versies’ opgeslagen van bestanden en (systeem)backups. Of je het nou wil of niet.
    Je kan het wel uitschakelen, maar alleen met de terminal. Maar ik zou het aan laten, je hebt er toch geen last van. Er wordt alleen vrije schijfruimte gebruikt.

Bijdrager
    ElTollo1978

Dank voor je antwoord maar helaas is dat ‘m toch niet, @MacKevin11.:)

Die lokale backup is maar iets van 143 GB groot…:(

Er is iets anders wat het totaal zo groot maakt, maar wat?!:-?

Bijdrager
    ElTollo1978

Zelfde HD, niks geïnstalleerd of gedeinstalleerd… HELP!!!:cry:

Check dus de 739 GB vol van afgelopen zaterdag en de 218 GB gebruikt van vandaag… EN HET KLOPT ALLEBEI NIET!

En als ik dan naar de map ‘Gedeeld’ ga dan laat ‘ie dit zien:

327 GB dus… terwijl het 1e screenshot zegt dat er maar 218 GB gebruikt is..

Iemand een idee? AJB?!?:(

Bijdrager
    ElTollo1978

Apple-helpdesk gebeld… 1e en 2e-lijns komen er niet uit, hebben dit nog nooit gezien…:-|

Wordt een volledig nieuwe installatie van Mavericks en dan via data-migratie data proberen terug te halen…

Bijdrager
    MacKevin11

Klinkt wel heel raar.
    Weetje wat ik zou doen?
    De hdd uit de Mac halen en even aan een andere pc/mac hangen. Dan kijken wat die Mac of pc aangeeft aan hoeveelheid gebruikte/ongebruikte ruimte.

Je zou ook kunnen proberen om vanuit schijfhulpprogramma op je Mac zelf eens te kijken, maar dan stand-alone opgestart. Ik bedoel dus dat je opstart met (uit mijn hoofd) de command- en R-toets ingehouden zodat je Mac opstart vanaf het internet (of recovery partitie ofzo, ligt aan welke Mac je gebruikt).

Bijdrager
    ElTollo1978

Tnx voor je suggesties nog @MacKevin11! Eerste optie kon ik niet zo makkelijk doen, 2e heb ik nog wel even geprobeerd, maar dat bood helaas ook geen soelaas…

Uiteindelijk deze stappen doorlopen en nu lijkt het vooralsnog allemaal goed.

Reinstall gedaan dus van MacOS en via Time Machine/Time Capsule alles vrij eenvoudig terug kunnen zetten.

Fingers crossed, maar volgens mij is ’t gesolved…:)

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.