9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Wokkel

Onjuiste OnyX-melding? Volume needs to be repaired.

Goeiedag,

Bij het opstarten van OnyX voert OnyX standaard enkele controles uit. Mijn iMac start altijd en nog steeds zonder enig probleem op, maar tot mijn verbazing meldt OnyX dat mijn opstartschijf hersteld moet worden (‘The volume needs to be repaired’). Voorafgaand aan die melding verscheen een venster waarin OnyX mij vroeg aan te ‘klikken’ waar het programma Adobe Reader staat. Ik heb toen de juiste locatie aangeklikt.

Dit is de eerste keer in zeer lange tijd dat ik OnyX opstartte. Met iDefrag heb ik tussentijds mijn computer gedefragmenteerd. Geen idee of dat er iets mee te maken kan hebben, ik meld het voor de volledigheid.

Overigens vraagt OnyX mij vervolgens mijn wachtwoord in te tikken, als ik daar het juiste wachtwoord intik, meldt ie toch dat het om een onjuist wachtwoord gaat :-).

Dank en groeten!

Bijdrager
    Ir.Bob

Waarom als je computer zonder problemen loopt ben je aan het knoeien met iDefrag en Onyx? Zoek je soms problemen?

Klopt de username van het wachtwoord dat je invoert? En wat gebeurt er als je je schijf repareert met disk utility?

Bijdrager
    Wokkel

Hey Ir. Bob,

Ik ben niet aan het knoeien en als ik problemen zocht zou ik hier geen post plaatsen. Dankzij iDefrag start m’n iMac weer snel en kakelfris op (hij was wat langzamer geworden) en met OnyX wilde ik m’n prullenbak legen. In die prullenbak stond een back-up met Windows-bestanden van iemand anders en ik bleek niet geauthoriseerd om die bestanden allemaal te verwijderen. Ik bleef dus met een volle, onleegbare prullenbak achter en wilde die gaan legen met OnyX (heeft zich eerder bewezen in dezelfde situatie).

Mijn vraag was eigenlijk of waarschijnlijk is dat OnyX onterecht die melding doet (prullenbak is inmiddels leeg :-), uiteindelijk toch zonder OnyX). Door jouw reactie heb ik een nieuwe vraag: kan ik zonder problemen disk utility een opstartschijfcheck en eventueel -reparatie laten uitvoeren?

Dank voor je reactie trouwens :-).

Bijdrager
    nookie

Mijn iMac start altijd en nog steeds zonder enig probleem op

Mijn iMac, Mac mini, G5 en alle andere Macs waarmee ik werk buitenshuis starten ook allemaal altijd goed op, zonder Onyx en iDefrag ooit gebruikt te hebben.

Een Mac hoef je niet te drefragmenteren, dat doet de Mac helemaal zelf voor je. Laat hem maar eens een nachtje aan en je hebt de volgende dag een schone mac, opgeruimd en gedefragmenteerd.

maar tot mijn verbazing meldt OnyX dat mijn opstartschijf hersteld moet worden

Waarschijnlijk is Onyx en/of iDegfrag hier zelf de oorzaak van.

Een Mac heeft dit soort software echt niet nodig.

Bijdrager
    Wokkel

Nookie, met welke software defragmenteer je dan? Met een hulpprogramma of onderhoudt de mac zich op dit punt helemaal zelf? Dank :-D.

Bijdrager
    Wokkel

Nookie. Mag ik nog een blonde vraag stellen? Ook volgens m’n Schijfhulpprogramma moet ik idd het volume Macintosh HD herstellen met de Mac OS X-installatieschijf. Is dat de OS X-schijf die ik bij aanschaf van mn iMac kreeg of mag ik daarvoor ook de later aangeschafte schijf voor Leopard voor gebruiken? Heel blonde vraag, weet ik, maar liever ten onrechte gesteld dan niet ;-).

Bijdrager
    Ir.Bob

kan ik zonder problemen disk utility een opstartschijfcheck en eventueel -reparatie laten uitvoeren?

Ja dat kan, maar zoals je inmiddels al gemerkt heb is het soms noodzakelijk om op te starten vanaf de installatie CD.

s dat de OS X-schijf die ik bij aanschaf van mn iMac kreeg of mag ik daarvoor ook de later aangeschafte schijf voor Leopard voor gebruiken?

In principe zou je beide schijven kunnen gebruiken. Persoonlijk zou ik de later aangeschafte schijf gebruiken, omdat die hoort bij het OS dat je nu gebruikt.

Dankzij iDefrag start m’n iMac weer snel en kakelfris op (hij was wat langzamer geworden)

Dat komt vermoedelijk door het placebo-effect.

Bijdrager
    Wokkel

Hey Ir. Bob, dank voor je reacties :nerd:, ik ga ondanks de info achter deze link (http://support.apple.com/kb/TA21653?viewlocale=nl_NL) idd toch vanaf m’n later gekochte Leopard-schijf opnieuw opstarten. (Die info is nl sinds 2008 niet meer bijgewerkt :grin:.) Geen placebo-effect trouwens, hij start echt sneller op (maar het was ook echt een rommel vanwege vele verwijderde software e.d.).

Bijdrager
    Facundo

Dat je een Mac niet hoeft te defragmenteren is maar ten dele waar:
    Als je je systeem én allerlei zeer grote mediabestanden op één partitie hebt staan, én in die mediabestanden veel aan het editen bent, is het weldegelijk nodig om regelmatig te defragmenteren.
    Beter is om dit te voorkomen door een goede scheiding tussen systeem~ en mediapartities te maken.
    Je kunt overigens ook defragmenteren door een schone backup terug te plaatsen. Dit gaat ook nog eens sneller dan met iDefrag.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.