30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:

Bijdrager
    avanti

Ongewenste reclame instelling in iOS 9.2.1?

Hallo, op de Mac kan je de email instellen op ongewenste reclame zodat alle spam automatisch gelijk naar de map “ongewenste reclame” verplaatst wordt. Kan je dat ook op de iphone instellen bij het gebruik van Apple’s eigen mail app op de iPhone?
    Ik wordt gek van de spam en moet nu iedere spam mail handmatig verplaatsen naar een spam map

Geblokkeerd
    Anoniem

Je hebt kennelijk geen Gmail account?
    Ik heb daar namelijk geen last van;-)

Bijdrager
    Shmoo

Regels die je op de Mac of in de browser ( iCloud.com ) instelt werken ook op de iPhone. Op de Mac is een extra instelling die zorgt dat je eigen regels pas NA de spamfilters van Apple gebruikt worden.

Ik weet niet wat jij fout doet maar ik heb amper last van spam. Ik laat spam gewoon in mijn inbox komen, dan zie je wel dat Apple Mail het activeert als spam maar dan hoef ik het alleen maar te verplaatsen naar de spam folder. De kunst is juist om niet die spam folder aan te raken of te openen.

Ik krijg mogelijk één spam mailtje per 3 weken en als ik nu zou kijken in mijn spam folder staan daar zeker 80 mailtjes in terwijl deze automatisch verwijderd worden na 14 dagen of zoiets, kortom de filter werkt perfect zonder eigen regels in te stellen.

Bijdrager
    avanti

Hmm, ik krijg zon 30 spam mail per dag! die ik op de iphone iedere keer handmatignaar de spam moet verplaatsen. Op mijn Mac zie ik ze amper omdat die autmatisch naar de map “ongewenste reclame” verdwijnen. Ik snap niet waarom ik ze op de iphone gewoon in de inbox krijg. Ik kan verzekeren dat ik niks fout gedaan heb om de ellende te krijgen. Ik zou graag willen weten wat ik precies moet instellen

Bijdrager
    makasa

Kan je bij je provider niet de spam instellingen anders instellen via webmail?

Bijdrager
    Shmoo

Waarschijnlijk gaat het hier om een Apple mailadres. Dus een @mac, @me of @icloud account en dan heb je dus vrij weinig in te stellen. Je kunt natuurlijk op iCloud.com inloggen en daar bij Mail je regels instellen op bepaalde trefwoorden maar volgens mij werkt dat hetzelfde als op de Mac in het programma Mail.

Ik gebruik ook alleen mijn @mac adres als primary mailadres, natuurlijk heb ik wel nog wat andere adressen die ik gebruik voor het aanmelden op sites en weet ik veel wat nog meer maar als het belangrijk is dan gebruik ik altijd dit Apple adres waar ik in het begin nog gewoon 80,- p/jaar voor heb betaald als Dot Mac account. Kortom, mijn adres bestaat al heel erg lang en er komt voldoende mail + spam op binnen maar Apple filtert dit allemaal netjes weg.
    Dit heeft waarschijnlijk niets te maken met het programma Mail maar eerder met de software die bedrijven als Apple, Google en Microsoft gebruiken achter de schermen die hun mail regelen.

Wat ik mensen vooral heel vaak zie doen is dat ze hun spam verwijderen en dat is de grootste fout die je kunt maken. Spam hoort in de spamfolder op de server te blijven staan. Software op de achtergrond gebruikt deze folder namelijk als template en leert hiervan, alles dat in deze folder dit wordt gebruikt om spam mee te vangen. Dit soort mailtjes zijn de laatste tijd heel erg een probleem en het duurt even voordat het systeem om de achtergrond al deze mailtjes aan elkaar linkt, waarschijnlijk ben je wel een maandje of 3 weken bezig om dit soort mailtjes naar je spam te verplaatsen.

Je hebt ze ook met Jumbo, Bol.com, Wehkamp reclame en al dat soort bedrijven dichter bij huis.

Ik merk zelfs dat wanneer ik in mijn spamfolder kijk, dus er voor zorg dat de mailtjes geladen worden ( verbinding wordt gemaakt met de server vanuit Mail ) dat ik de dag erna eentje in mijn inbox heb zitten. Zo gevoelig is het dus blijkbaar. Ik heb twee dagen geleden Mail opnieuw ingesteld en je kunt dit zien omdat ik op mijn spamfolder heb gedrukt. 99 ongelezen mailtjes. Als je het aantal mailtjes achter deze inbox ziet staan doe je het dus fout. Deze inbox moet je alleen openen wanneer je verwacht dat iemand je gemaild heeft maar jij niets ontvangen hebt. Als dat niet het geval is moet je nooit kijken in deze folder. Je mag wel de instellingen zo instellen dat de mailtjes in de spamfolder automatisch na een maand worden verwijderd. Dus mailtjes blijven 30 dagen op de server staan als voorbeeld en dan verwijderen ze wat prima is want spam leert natuurlijk ook, daarom is het zo moeilijk om het te vangen. Het blijft een kat en muis spel.

Dit zijn mijn instellingen. De rode items waar nu nooit staat mag je zelf bepalen, ik heb ze op één maand staan.

.

.
    Ik heb niet één regel ingesteld omtrent spam en als het systeem dan 100 spammailtjes kan vangen in een maand tijd dan doet het wel iets goed. Als jij last hebt van die vervelende Jumbo, en andere Nederlandse shit dan kun je natuurlijk zelf nog regels instellen op het woordje Jumbo of andere trefwoorden. Je moet er even een beetje tijd in steken maar na 2 weken ben je er voor jaren vanaf.

Bijdrager
    avanti

Shmoo, bedankt voor je uitleg en verhelderende screenshots. Handig. Eén ding begrijp ik nog niet, waarom heb je bij “ontvangst van ongewenste reclame” in de voorkeuren de eerste aangevinkt, dus aangemerkt als “ongewenste reclame maar laat in ‘inkomend’ staan”? Dan heb je de troep toch tussen je serieuze mails staan?

En dan nog wat, en daar begon mijn vraag mee, als ik dit zo ingesteld heb zoals jij dit omschrijft, neemt mail in de iPhone deze instellingen ook zo over? Want iedere morgen staan in mijn beginscherm op de iphone weer een hele lading aan shit die ik moet verwijderen. Ik weet dat je ze niet moet aanraken maar hoe kan ik ze dan anders op de iphone weg krijgen?

Overigens, ik gebruik een iCloud, xs4all en een zakelijke mail account.

Ander opvallend ding, ik heb een zakelijke website en volg die met Google Analytics en en ik zie dat er een adres vanuit Rusland dagelijks op mijn website kijkt en ik denk ook daardoor dat ik heel veel shit daar vandaan krijg. Terwijl ik nog nooit op een dergelijke site geweest ben.

Bijdrager
    Shmoo

Eén ding begrijp ik nog niet, waarom heb je bij “ontvangst van ongewenste reclame” in de voorkeuren de eerste aangevinkt, dus aangemerkt als “ongewenste reclame maar laat in ‘inkomend’ staan”? Dan heb je de troep toch tussen je serieuze mails staan?

Nee die instelling is niet geheel duidelijk, nu lijkt het net alsof elke spammailtje eerst in je inbox komt maar dat is niet zo. Daar moet eigenlijk staan, bij twijfel plaats het mailtje in de inbox en laat mij bepalen of het spam is of niet.

Spam wordt gewaardeerd op een score van 1 tot 10. Als een spam-bot bijv. 10.000 mailtjes naar allerlei @mac.com adressen stuurt dan weet de software op de achtergrond, dit is niet goed want nieuwsbrieven van maildiensten als MailChimp die komen van betrouwbare servers en doen dit ook nog eens stap-voor-stap in bundels van ongeveer 300 stuks per X aantal seconde. Kortom de software op de achtergrond kan dit herkennen en geeft zo’n mailtje dan een score 3 en vanwege die score komt dat mailtje meteen in de spamfolder terecht omdat er geen twijfel over mogelijk is.
    Echter kan het ook zo zijn dat jij ooit een mailtje krijgt van iemand die je nog niet kent, iemand die jou voor het eerst mailt en hij/zij gebruikt een hoop linkjes of vage trefwoorden in de titel van het mailtje. Zo’n mailtje kan dan een spam score 6 of 7 krijgen en dan is er wel twijfel. Moet dit mailtje direct in de spamfolder komen met de kans dat jij het dit mailtje nooit zal zien of laat je zo’n mailtje eerst in je inbox terechtkomen.
    Deze mailtje worden dan netje met een gele balk en icoontje gemarkeerd zodat het goed zichtbaar is dat er twijfel is. Jij kunt dan simpel op het duimpje omhoog of omlaag duwen en bepalen of het spam is of niet.
    Zie voorbeeld.

Ja dit werkt op basis van lagen.
    – [ server software bij Apple ]
    – [ speciale spam software van Apple ]
    – [ jouw regels en filters ]
    – [ inbox ]

Een mailprogramma maakt alleen maar contact met de laatste laag de inbox. Stel jij regels in om spam te vangen dan hangen deze altijd tussen de inbox en de server in. Eerst filtert Apple spam, de eenvoudige spam en daarna kom je eigen filter daar nog eens overheen.

Als het om xs4all gaat kun je natuurlijk eens inloggen op hun webmail omgeving of in hun controle panel van je krantenbestand om te kijken of ze daar nog extra instellingen hebben. Bijvoorbeeld het strenger maken van de spam score is een instelling die je veel ziet bij dit soort bedrijven. In mijn voorbeeld geef ik alleen maar aan hoe ik denk dat het bij Apple werkt maar het systeem kan natuurlijk bij iedereen werken. Het is alleen afhankelijk van de software die het bedrijf gebruikt om spam te vangen. Apple, Google en Microsoft zullen daar vast wel flink in investeren en een bedrijfje ( met alle respect ) als xs4all zal mogelijk andere software hebben met licenties die iets minder prijzig zijn.

Kijk ook op je website op je mailadres niet open en bloot op het internet staat. Type je mailadres eens in Google en druk op zoeken. Als je dan 100% resultaten ziet zal je die moeten proberen te verwijderen want spam-bots crawlen het internet naar dit soort adressen.

Het blijft altijd een kat en muis spelletje, de jongens die spammen die veranderen hun technieken continue en de software die dat moet filteren die moet die technieken zien te spotten. In het begin kan dat even wat werk zijn ja maar als je het eenmaal hebt staan kun je jaren bijna spam vrij werken.
    Na 2 a 3 weken moet je echt wel vooruitgang zien.

Bijdrager
    avanti

Wat eigenlijk mooiste zou zijn, maar misschien lees ik het verkeerd hoor, dat wanneer je op je Mac zo instelt dat spam mailtjes automatisch naar de map Ongewenste Reclame gaat, dat dat ook precies ook zo bij de iPhone gaat. Dus dat ik op mn iPhone geen dergelijke mailtjes meer op mn begin scherm krijg. Ik zie namelijk geen optie op de iPhone dat daar een map Ongewenste Reclame te gebruiken is dat dan synchroon loopt met de Mac.
    Nu dus op de Mac zelf heb ik er niet zoveel last van omdat ze toch al rechtstreeks naar de map Ongewenste Reclame gaan maar ik krijg ze dus nogmaals wel allemaal op de iPhone te zien. Moet ik die dan handmatig verplaatsen naar de map Reclame (op de iPhone dus)? En dan is het een kwestie van geduld?

Bij Xs4all heb ik het spamfilter al op scherp gezet. de meeste spam die ik krijg komt via mn zakelijke account en daar heb ik het ook al strak ingesteld.

Wat betreft mijn email adres op de website, tja, dat lijkt me logisch toch dat die op de site staat? Nieuwe klanten moet me wel kunnen bereiken. Hoe zou je dat anders kunnen doen? Goeie suggestie?

Bijdrager
    Shmoo

Je kunt dit soort tools gebruiken.. Mailadres invullen en dan de code die je hieruit krijgt in je HTML plakken op de plaats waar nu je mailadres staat.

Spam-bots kunnen dit niet lezen omdat er JavaScript voor nodig is om het zichtbaar te maken. Op deze manier staat je mailadres dus niet als platte tekst in de HTML.

http://www.mailtoencoder.com

Bijdrager
    avanti

Dit is heel interessant, dat linkje wat je meestuurde. Ben er alleen nog niet achter hoe ik dat moet doen. Een brei aan aan tekst op mijn website plakken heeft toch niemand wat aan dus ik mis nog even de clou;!

Bijdrager
    Sofientje

Hallo Avanti

Heb je het probleem ondertussen reeds kunnen oplossen? Ik heb namelijk exacte hetzelfde probleem. Op mijn mac komt de specifieke ongewenste reclame niet in mijn inkomende post, maar in een aperte map. Maar dus wel op mijn Iphone. De filter is daar niet hetzelfde… Heel lastig! En ik kan nergens in de iphone instellingen zie hoe dit op te lossen!

Het gaat niet over een mac of iCloud adres, maar een bedrijfseigen adres.

Bijdrager
    avanti

Hallo Sofientje, probleem is bij mij nog niet opgelost hoor. Heb alles ingesteld wat ik in kon stellen. Ik krijg nog steeds heel veel spam die wordt opgevangen in de, naar mijn idee, juist ingestelde, ongewenste reclame map op de Mac. De meeste op mn Mac als zijnde spam worden daar in opgevangen maar krijg dezelfde troep nog steeds op mn iPhone. Ik vind t jammer en begrijp nog steeds niet dat je dit niet kan filteren op de iPhone zodat ook daar de spam rechtstreeks naar een spam map verplaatst wordt die automatisch geleegd kan worden. Iedere dag moet ik ze handmatig verplaatsen naar een spam map.

Bijdrager
    Sofientje

Ja het is werkelijk een vreemd verschijnsel… Ik heb nu juist ook ontdekt dat vanaf ik mijn Macbook open heb gehad, met dus het standaard mailprogramma, dat de ongewenste post ineens wel verplaatst is naar de reclame map. Ze moeten dus eerst ingelezen worden op mijn mac, alvorens de IMAP instellingen doorgevoerd worden naar de Iphone?!

Bijdrager
    avanti

Ik heb op alle apparaten mn mailaccounts als IMAP ingesteld. Als de spam op mn Mac in de Ongewenste Reclame terecht komt (lang niet alle spam komt daar terecht), komt die zelfde spam op mn iphone gewoon terecht in de inbox. Ik gebruik ook Apples eigen mail programma. Ze blijven gewoon staan in de inbox op de iPhone (iOS10) en moet ze dus handmatig verplaatsen naar Ongewenste Reclame map op de iPhone. Zeer irtitant

Geblokkeerd
    Anoniem
    avanti op 19 maart 2016

Dit is heel interessant, dat linkje wat je meestuurde. Ben er alleen nog niet achter hoe ik dat moet doen. Een brei aan aan tekst op mijn website plakken heeft toch niemand wat aan dus ik mis nog even de clou;!

Waar is jouw website mee gemaakt? bijv Joomla o.i.d.?
    Heb je van website provider de mogelijkheid tot het aanmaken van Mailadressen, waarschijnlijk wel.
    Heb je daar geen mogelijkheid iets in te stellen met spam mail?

Bijdrager
    avanti

Mijn website kreeg met update software mee dat dat emailadressen beveiligd worden tegen spamrobots maar die spamrobots hadden me al te pakken vóór de update. Dus t kwade is al geschiedt. Ik kan bij de profider anti spam filter pakket activeren alleen kost me dat geld.

Geblokkeerd
    Anoniem
    avanti op 16 oktober 2016

Mijn website kreeg met update software mee dat dat emailadressen beveiligd worden tegen spamrobots maar die spamrobots hadden me al te pakken vóór de update. Dus t kwade is al geschiedt. Ik kan bij de profider anti spam filter pakket activeren alleen kost me dat geld.

Maar je kunt achteraf in de mailbox mail als spam aanmerken, dat zou al een stuk moeten schelen.

Bijdrager
    avanti

Heb ik al gedaan maar haalt bijna niks uit

Geblokkeerd
    Anoniem

En waar is je website mee gemaakt?

Bijdrager
    avanti

Webdesigner

Bijdrager
    Sofientje

Ik ga akkoord met Avanti… Dit is een beetje praten naast de kwestie… Hier lost ons probleem niet mee op vuurvreter!

Geblokkeerd
    Anoniem

Zit daar geen tekst verwerker in die van je mailadres een hyper link kan maken?
    Net zoals de optie in dit gedeelte Dit is een test

Geblokkeerd
    Anoniem
    Sofientje op 16 oktober 2016

Ik ga akkoord met Avanti… Dit is een beetje praten naast de kwestie… Hier lost ons probleem niet mee op vuurvreter!

Het probleem van Avantie is dat zijn mailadres zichtbaar op de website staat, en dat lokt spammail uit, en daar is wel wat aan te doen.
    Dus jouw probleem is niet helemaal hetzelfde;-) (althans dat lees ik niet terug)

Bijdrager
    avanti

Misschien begrijp ik het verkeerd maar mailadres is toch altijd letterlijk zichtbaar op de website? In mijn laatste updates van Webdesigner zit nu een spamrobot killer in mailadressen verwerkt. Maar het probleem is kennelijk bij mij al geschiedt omdat ik er voor die tijd er al last van had. Het zichtbare emailadres op mijn site heeft een hyperlink. Ik kan ook geen scriptcodes oid in mijn site onder de motorkap verwerken. Schijnt dus al automatisch te gaan. Ik maak ook gebruik van Google Analytics en daar kon ik vaak zien dat mijn website bekeken werd vanuit dubieuze locaties als Rusland en Afrika. Dat was dagelijks zo. Sinds de update van Webdesigner is dat (tot nu toe) verdwenen. Maar de spam blijft….

Bijdrager
    Sofientje

Als iemand mijn business kaartje bemachtigd kan die toch ook spam sturen? Ik snap dat je een zijdelings probleem probeert aan te pakken vuurvreter. En dat kan uiteraard ook zinvol zijn. Maar dit lost ons echte probleem niet op, namelijk dat spam zichtbaar is op onze iphone, terwijl het niet zichtbaar is op de mac, en daar wel in de ongewenste reclame map verschijnt…

Geblokkeerd
    Anoniem

Niet als je een hyperlink hebt, dan is het mailadres niet zichtbaar.
    Dan zal er iets staan van “klik hier” om te mailen o.i.d.

Bijdrager
    avanti

Menig website heeft toch zijn emailadres zichtbaar op de website staan?

Geblokkeerd
    Anoniem
    Sofientje op 16 oktober 2016

Als iemand mijn business kaartje bemachtigd kan die toch ook spam sturen? Ik snap dat je een zijdelings probleem probeert aan te pakken vuurvreter. En dat kan uiteraard ook zinvol zijn. Maar dit lost ons echte probleem niet op, namelijk dat spam zichtbaar is op onze iphone, terwijl het niet zichtbaar is op de mac, en daar wel in de ongewenste reclame map verschijnt…

Het probleem is te voorkomen dat je spammail krijgt, en middels een business kaartje krijg je geen spammail, hooguit van een enkele persoon, die jou iets toestuurt. Maar dat is vaak maar eenmalig.

Maar een mail adres zichtbaar op een website wordt gelezen door spambots en dat is van een hele andere vervelende orde.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.