10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    Draftsman

Ongewenste letterfonts

als ik door Lettertypecatalogus blader valt mij op hoeveel fonts er geïnstalleerd zijn die ik nooit zal gebruiken. Chinees, Japans, Thais etc. Omdat ik zelf veel lettertypes gebruik is het best wel een klusje om die een voor een te deactiveren, immers, ieder geïnstalleerd font gebruikt capaciteit (of was dat vroeger zo?).
    Ik weet dat het OS er een aantal nodig heeft die je niet kan uitzetten maar kan dat deactiveren van al die fonts van andere schriften niet sneller? En waar komen al die fonts eigenlijk vandaan? Ik kan mij niet herinneren dat ik die bewust geïnstalleerd heb.

Bijdrager
    pannekoek

Een groot deel is standaard Apple installatie, een ander deel kan meekomen met de installatie van o.a. M.S. Office. Het kan dus goed zijn dat er meerdere fonts geïnstalleerd worden waar je niet direct van weet. Tenzij je denkt dat je computer er gebukt onder gaat is deactiveren is niet echt nodig.

Bijdrager
    fred44nl

zoek es uit hoeveel schijfruimte je daar mee denkt te winnen.

waarschijnlijk minder dan 250 MB.

dus waar maak je je druk om ??

je kunt natuurlijk van alles opruimen, maar vroeg of laat krijg je merkwaardige problemen en heb je geen idee meer wat je allemaal hebt opgeruimd.

kortom, niks aan doen:)

• Deze reactie is gewijzigd 9 maanden, 2 weken geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    Shmoo

Die heb je dan zelf ooit geïnstalleerd want macOS schakelt bepaalde fonts IN en UIT op basis van je taalinstellingen.

De lichtgrijze fonts zijn niet alleen gedeactiveerd, ze staan ook (nog) niet eens op je computer. Als je ze activeert worden ze pas gedownload.

Verder, tenzij je zelf 8 miljoen fonts hebt lopen toevoegen is de fontblibliotheek echt geen manier om meer ruimte op je computer vrij te maken. Die tijden zijn wel voorbij. Al een jaartje of 7 trouwens.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>Shmoo op 1 maart 2018 om 11:37</p>
    […]

Verder, tenzij je zelf 8 miljoen fonts hebt lopen toevoegen is de fontblibliotheek echt geen manier om meer ruimte op je computer vrij te maken. Die tijden zijn wel voorbij. Al een jaartje of 7 trouwens.

Het probleem is niet de hoeveelheid data, maar de optische vervuiling. Veel fonts die ik nooit zal gebruiken blijven wel mijn fontlijst vervuilen en er is geen mogelijkheid (o ja, Apple…) om ze te verwijderen. Waarom zou ik fonts als Pingfang en Hiragino niet mogen weghalen of zelfs deactiveren?

Bijdrager
    Shmoo

Wie zegt dat je dat niet mag? Al zet je ze op een USB-stickie en ga je er mee in bed liggen dat moet iedereen zelf bepalen.

Bij de TS gaat het duidelijk wel om het vrijmaken van geheugen/opslag – oftewel het optimaliseren van je Systeem zoals dat vroeger in het Windows XP tijdperk heel erg gedaan werd. windows installeren en daarna 3 miljoen drivers en weet ik veel wat voor dingen allemaal verwijderen om je computer meer ‘lean’  te maken.

Als jij wilt voorkomen dat bepaalde fonts in de font-picker opduiken wanneer je Pages gebruikt dan kun je toch gewoon Lettertypecatalogus app openen, alle fonts selecteren ( CMD ingedrukt houden om meerdere tegelijk te selecteren ) en daarna Wijzig > Deactiveer lettertypes. ( Shift + CMD + D )

Je kunt dus makkelijk meerdere fonts tegelijk deactiveren, ze worden dan lichtgrijs en uitgeschakeld. Mogelijk daarna even je computer of bepaalde software opnieuw opstarten en desbetreffende fonts zullen niet meer opduiken. Zo simpel is het.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>Shmoo op 1 maart 2018 om 22:44</p>

Je kunt dus makkelijk meerdere fonts tegelijk deactiveren, ze worden dan lichtgrijs en uitgeschakeld. Mogelijk daarna even je computer of bepaalde software opnieuw opstarten en desbetreffende fonts zullen niet meer opduiken. Zo simpel is het.

Echt? Ga je gang, probeer het maar eens. Een belangrijk deel van de fontcollectie is niet te verwijderen of zelfs maar te deactiveren.

Moderator
    Night

Dat worden dan ook met recht systeemfonts genoemd. Zij zijn (volgens Apple) essentieel voor het goed functioneren van het OS in al zijn taal-uitvoeringen en bijbehorende apps.

Bijdrager
    bupaul

Als het om optische vervuiling gaat kun je toch de fonts die je wel wilt zien in je gebruikerslijst zetten en daarmee openen.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>Night op 4 maart 2018 om 23:57</p>
    Dat worden dan ook met recht systeemfonts genoemd. Zij zijn (volgens Apple) essentieel voor het goed functioneren van het OS in al zijn taal-uitvoeringen en bijbehorende apps.

Maar WAAROM? Waarom heb ik volgens Apple niet het recht om het risico te nemen dat mijn computer niet behoorlijk functioneert in het Urdu? Ik wil dat risico namelijk best nemen. Arabisch, Japans, Chinees, idem.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.