30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    thomth

Ongelijke modules Ram in imac

Ik heb woensdag m’n iMac gekregen. Ik wil het ram geheugen upgraden naar 12 gb. Nu zit er 4 gb in, en ik wil er dan 8 gb bij gaan doen. 8 gb moet dan in 1 latje komen. Dan krijg je dus 4+4+8. Werkt dit en krijg ik er geen problemen mee? Het is dan waarschijnlijk ook verschillend merk, is dit erg?

Bijdrager
    joriss

Er zit standaard 2x2GB in jouw iMac. Een iMac heeft 4 slots. Om 12 GB te krijgen doe je er 2x4GB bij in de 2 lege slots. Dit werkt prima.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Bijdrager
    1984

Officially, this model supports four 4 GB modules — one in each slot for a maximum of 16 GB of memory. However, third-parties have discovered that it actually will support 32 GB of memory using four 8 GB modules.
    http://www.everymac.com/systems/by_capability/actual-maximum-ram-capacity-of-macs.html

Bijdrager
    thomth

dus ik kan gewoon 2x2GB in 1x8GB erin doen? Ga ik verschil merken als ik bijvoorbeeld motion 5 doe enz.?

Bijdrager
    RobApple

@thomth

Standaard zit er in de iMac serie 2011 4 slots/4 geheugensleuven.

Af Apple wordt standaard geleverd:
    2 modules van 2 GB = 2 x 2 GB = 4 GB totaal.
    Upgrades:
    4 modules van 2 GB = 4 x 2 GB = 8 GB totaal.

2 modules van 2 GB + 2 modules van 4 GB = 2 x 2 GB + 2 x 4 GB = 12 GB totaal.

4 modules van 4 GB = 4 x 4 GB = 16 GB totaal.

4 modules van 8 GB = 4 x 8 GB = 32 GB totaal.

Bijdrager
    thomth

ja dat snap ik, maar ik ga nu zelf een upgrade doen. Kan het dan me 2x2GB + 1x8GB? Ik heb mn imac dus al. De configuratie die ik wil, wijkt dus af van de apple configuratie

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    RobApple

@thomth
    Nee, 8 GB module heeft een andere opbouw dan 2 GB module, werkt niet samen.

Bijdrager
    MacBeer2

Een waarschuwing is zeker op z’n plek. Als jij ingaat tegen de gebruikersvoorwaarden van Apple door modules van 8Gb te plaatsen dan kan dat zeker consequenties hebben voor je garantie en aanvullende AppleCare. Ongeacht of de modules worden herkend of niet.

Bijdrager
    thomth

dus ik kan beter 2x2GB + 2x2GB er in doen? Of kan 2x2GB + 2x4GB ook?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

@macbeer2:
    Niet juist: Een RAM upgrade (welke dan ook) heeft geen consequenties voor de garantie.

@TS:
    En in de link die ik gaf kun je lezen dat in het geval van een iMac gewoon ongelijke modules kunnen worden gebruikt. Elke combinatie is mogelijk.

Bijdrager
    1984

Maar of de 16 GB naar behoren zal functioneren is een andere vraag.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Jou link heeft het over 16GB bestaande uit 4*4 of 2*8, of 32GB bestaande uit 4*8
    Waarom zou dat niet werken?

Bijdrager
    1984
    hendrik op 13 augustus 2011

of 32GB bestaande uit 4*8, Waarom zou dat niet werken?

Natuurlijk werkt dat indien de Mac ervoor geschikt is.
    http://eshop.macsales.com/item/Other%20World%20Computing/1333DDR3S32S/

Bijdrager
    RobApple

@thomth

Wat hebben Joriss en ik opgeschreven? Wel goed lezen.

Je schrijft zelf: ja dat snap ik

Een stukje verderop schrijf je:

dus ik kan beter 2x2GB + 2x2GB er in doen? Of kan 2x2GB + 2x4GB ook?

Ga je weer hetzelfde vragen.

Bijdrager
    joriss

Inderdaad, het staat al een paar keer herhaald op deze pagina. Waarom zou je per se die 2x4GB (ons voorstel) willen inruilen voor 1x8GB? Ben je iets van plan met het 4e slot?

Bijdrager
    thomth

Dan neem 2x2gb en 2x4gb, dat kan toch?

Bijdrager
    karelschapie

ja dat is geen probleem. snap sowieso niet hoe je bij eentje van 8GB komt want die zijn onbetaalbaar. het beste is zelfs als je in een keer 4 van 4GB er in zet en dan ben je voor ongeveer 100 a 120 euro klaar.

Bijdrager
    thomth

en welk verschil in snelheid ga ik merken bij bijv. Motion 5?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Om even antwoord op die vraag te geven:
    Je gaat vermoedelijk helemaal geen verschil in snelheid bemerken als de huidige 4GB die je nu hebt al genoeg was voor Motion. Als Motion echter niet genoeg had aan die 4GB bemerk je wél verschil in snelheid.
    In ieder geval betekent meer RAM dat programma’s die erg veel RAM gebruiken soepeler draaien en dat je meer programma’s tegelijk open kan hebben zonder noemenswaardig performance verlies.

In de regel kun je stellen dat als je boven de 8GB komt de kans vrij groot is dat een aardig deel van je RAM onbenut blijft, tenzij je zeer zware toepassingen c.q. projecten draait.

Als je wilt weten of bij het werken met Motion het geheugen te krap wordt, open dan activiteitenweergave, klik op de geheugen tab en deel de page-ins door de page-outs. Als de uitkomst beduidend lager is dan 10 (b.v.b. 5) kom je geheugen te kort. (Je moet dit overigens doen nadat je enkele uren met Motion hebt gewerkt om een correct beeld te krijgen)

Bijdrager
    thomth

In de regel kun je stellen dat als je boven de 8GB komt de kans vrij groot is dat een aardig deel van je RAM onbenut blijft, tenzij je zeer zware toepassingen c.q. projecten draait.

en wat zijn dan zeer zware toepassingen?

Bijdrager
    KarelWillem

In Photoshop een foto van een meter groot in 13 lagen opbouwen.

Of zo.:lol:

Dan is elke Gb meegenomen.

Bijdrager
    thomth

En valt bijv. special effect in motion of monteren in FCPX daar onder?

Ik ben nu een tijdje bezig in Motion 5 en mijn Page ins en Outs zijn: 387mb en out 6,3mb

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

387/6,3 = 61 Dus dat is prima. Het gaat dus niet om de hoeveelheid, maar de verhouding tussen die twee.
    Zolang de page-ins een factor 10 of hoger blijven heb je voor Motion in ieder geval genoeg RAM…
    Maar werk je ook met Photoshop dan kan 4GB wel eens te weinig blijken (Photoshop is een geheugen vreter)

Bijdrager
    thomth

na een tijdje motion te hebben gedaan, en veel effecten te hebben toegevoegd, gaat het renderen toch minder makkelijk, de ins zijn nu 421mb en de outs 689mb

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat is duidelijk: je hebt absoluut meer RAM nodig! Ga maar uit van minimaal 8GB

Bijdrager
    thomth

en heeft het dan zin om in 1 keer 2x4GB te kopen, zodat ik op 12GB uitkom of is 8GB in totaal ook genoeg?

Bijdrager
    Gfive

8GB modules zijn betaalbaar hoor.
    Voor ongeveer 83 euro in Nederland en

In nederland

of

In de US

Mijn mac mini server (2011) draait nu op 16GB, erg lekker. (bijkomend voordeel: de shared video ram gaat van 384 naar 512 MB)

vervolgens ook maar 2 x 8 en 2 x 4 in mijn imac gestopt.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.