7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Barrix

Ongehoorzame Mac

Het volgende akkefietje heb ik sinds enige dagen. Mijn G5 (10.4.11) vertikt het om na gedane arbeid op mijn commando (zet uit) uit te schakelen.
    Na het commando verdwijnen wel mijn mappen op mijn bureaublad alsmede het findermenu en dock maar hij blijft hangen in het (standaard) bureaubladscherm. Er is ook geen wieltje te zien, niks…
    Heb via mijn installatie CD al gecheckt en ook via Diskwarrior maar allen geven “geen problemen” aan.
    Na een half uur wachten zet ik hem geforceerd uit. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.
    Hoe krijg ik hem in het gareel, zodat ie weer naar het baasje wil luisteren?

Bijdrager
    sypie

Voordat je gaat afsluiten: open activiteitenweergave, sluit alle andere applicaties af en kijk of er een applicatie is die nog druk bezig is. Dat zou je boosdoener wel eens kunnen zijn.

Een enkele keer wil het ook wel eens helpen om de bevoegdheden te controleren/herstellen.

Bijdrager
    Barrix

@sypie, bedankt voor je reactie, ik neem jouw advies ter harte. Einde van de avond zal ik eens kijken als ik ga afsluiten. Trouwens bevoegdheden controleren en herstellen heb ik ook al diverse malen geprobeerd, maar dat leverde niks op.

Moderator
    Night

Wat ook wel eens wil helpen zijn de volgende twee opties (die ook te combineren zijn):

1) Haal alle externe USB en firewire kabels los muv muis en toetsenbord en zet je Mac uit. Haal de stroomkabel eraf en laat het geheel zo een aantal minuten zo staan. De stroomkabel weer aansluiten en herstarten met [command][option]-P-R ingedrukt tot je 3x n ‘boing’ hebt gehoord en sluit na volledig te zijn opgestart alles weer aan.

2) Start in safe mode op zonder externe apparaten en herstart daarna en sluit alles weer aan.

Als laatste altijd nomaals je permissies herstellen.

Nu kun je voor de zekerheid controleren of je je Mac normaal kunt uitzetten.

PS
    Ik weet niet of je je Mac ’s avonds altijd uitzet, maar als dat zo is dat heeft wel tot gevolg dat OSX zijn zgn. cron-jobs niet kan uitvoeren. Dat zijn de systeemtaken, die normaal gesproken ’s nachts worden uitgevoerd om (makkelijk gezegd) het systeem op te schonen. Deze kun je echter ook handmatig uitvoeren met OSX tools zoals bv Onyx. Er zijn uiteraard nog veel meer tools die dat kunnen. Verder zou je ook een keer al je caches kunen laten cleanen door bv. Leopard Cache Cleaner. Er is ook een Tiger versie beschikbaar.

Bijdrager
    hopsa

Dat is grappig, want dat had ik ook met mijn G5 alleen dan op 10.3.9, met de laatste security update…

ach het zijn maar machines!

maar dat activiteitenweergave sluitproces is wel erg handig.

Let vooral op dashboard activiteiten die allang niet meer in je dashboard actief zijn!

Bijdrager
    Barrix

@Night, dank voor je tips. Nummer 1 en 2 ga ik zeker toepassen. Ik kom hier nog op terug (morgen) om mijn bevindingen te vertellen.
    Hopsa, jij ook bedankt voor je reactie.

Bijdrager
    Barrix

Goedemorgen.
    Mijn problemen lijken verholpen althans de machine luistert weer naar zijn baasje.
    Heb hem getest met aan- en uitzetten en dat gaat als voorheen.
    Ben weer met een gerust hart aan het werk zonder herhaaldelijke vastlopers.
    Nogmaals dank voor de support!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.