4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Fokker3

Ondertitels maken in FCE

Ik ben bezig met een film van een concert van het koor waar ik in zing, en het leek me aardig de niet-nederlandse teksten te ondertitelen. Nu kan ik wel overal op de juiste plek een titel neerzetten, daar font, -kleur en -grootte van instellen, enz enz. Maar is er niet een handiger manier? Zodat alle ondertitels hetzelfde font gebruiken, in dezelfde kleur (hoewel, dat moet misschien hier en daar anders ivm het beeld) en grootte, en vooral: op dezelfde hoogte?

Ben zeer benieuwd naar jullie tips!

Bijdrager
    Hans de Bijl

Op deze site kun je een freeware programma downloaden dat FCE/FCP titels maakt: http://homepage.mac.com/johncraig/Menu7.html

Eigenlijk moet je je subtitles in een authoring-programma doen zoals DVDSP2. Da’s veel eenvoudiger.

Ook titlelab is erg goed als je met QuickTime werkt
    http://titlelab.3ivx.com
    (ook gratis)

Wil je echt in FCE/FCP blijven werken maak dan een ondertitel die je mooi vindt en sla die op als favoriet. Navigeer in je timeline naar de plaats waar de nieuwe titel moet komen en plak hem daarin. Je moet alleen de tekst wijzigen. Alle andere instellingen blijven bewaard.

Succes
    Hans

Bijdrager
    Fokker3

Geweldig! dank voor alle tips, ik ga ze eens rustig bekijken wat voor mij het handigste werkt.

Bijdrager
    neoguri

Nog een paar dingen waar je op kan letten:
    – hou er rekening mee dat er een deel van het beeld afvalt op een tv dus gebruik menu>view titel safe
    – gebruiken een neutrale lettertype zonder schreef zoals helvetica
    – fcp/fce plaatsen de letters te dicht op elkaar, verhoog de tracking tot 1.5
    – gebruik wit voor de letters en zet bij motions de drop shadow aan met een offset van 1 om te voorkomen dat de letters wegvallen op een lichte achtergrond
    – kijk hoe ze het doen op televisie!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.