7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    marbo

Ondertitels in iMovie

Ik heb een filmpje van 8 minuten waar de spraak slecht verstaanbaar is. Ik wil die 8 minuten daarom ondertitelen. Maar dat lukt me dus niet goed. Ik zou dat graag in 1 keer willen doen, maar ik zie niet hoe. Ik kan wel telkens zin voor zin ondertitelen en renderen, maar dan kom ik met honderden fragmenten te zitten en dat duurrt ook tamelijk lang. Misschien kijk ik er totaal overheen, er moet vast een handiger manier zijn, maar hoe?

Bijdrager
    Ronald Kuijl

Je zou bijvoorbeeld een srt (ondertitel)-bestandje kunnen aanmaken en dat via FFMPEG kunnen samenvoegen. (Google op SRT editor) Het blijft weliswaar arbeidsintensief. Want je moet per ondertitel start en eindtijd ingeven. Maar je je behoud je originele film.

Bijdrager
    marbo

Ik had een mooi programma gevonden, Miyu, die doet precies wat ik wil: tekst van de ondertitel intikken, plaats en duur bepalen, volgende titels erachteraan en op het eind renderen. Helaas werkt dit niet met een DV bestand. Ik wil het graag binnen iMovie doen.

Bijdrager
    Ronald Kuijl

Ik ken geen “shortcut” in iMovie anders dan via de door jou genoemde manier van ondertitels plaatsen.

Wat voor soort bestand heeft Miyu nodig? Met FFMPEG kan je een DV-bestand naar heel wat bestandsformaten converteren.

Bijdrager
    hobbes2210
    ”marbo”

Helaas werkt dit niet met een DV bestand. Ik wil het graag binnen iMovie doen.

He Marbo,

Krijg je een error?. Ik kan me namelijk herinneren dat ik met Miyu wel gewoon DV materiaal kon gebruiken.
    Miyu was inderdaad een mooi programmaatje, met zelfs preview mogelijkheden.
    Echter ik heb het maar één keer gebruikt

Bijdrager
    marbo
    ”hobbes2210″
    ”marbo”

Helaas werkt dit niet met een DV bestand. Ik wil het graag binnen iMovie doen.

He Marbo,

Krijg je een error?. Ik kan me namelijk herinneren dat ik met Miyu wel gewoon DV materiaal kon gebruiken.

Nee, ik krijg geen error, maar kan gewoon geen DV bestanden openen. Ik zou via een omweg alsnog Miyu kunnen gebruiken door het DV bestand te exporteren en dan te bewerken, maar het is een onderdeel van een groter DV bestand. Ik ga het dit weekend wel ondertitelen en zin voor zin renderen in iMovie. Het is te kort dag om te experimenteren helaas.

Bijdrager
    Jan1952

Hallo Marbo,

Ik gebruik al 4,5 jaar iMovie, (inmiddels iMovie 6 HD) maar ik zou geen kortere manier weten om ondertitels te maken.
    Je zou eens kunnen experimenteren met het gratis programma Hyper Engine AV. In één van de vorige nummers van Video Home Magazine heb ik hier iets over geschreven. In het kort staat er ook iets op mijn website, http://www.videohobby.tk
    Het programma heeft geen sproren, je kunt net zoveel videosporen, audio sporen en tekstsporen over elkaar heenzetten als je wilt.

succes, Jan

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.