7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    cornholio3050

Ondersteunt de AirPort een 60 mbps verbinding?

Hoi mensen,

Ik had een vraagje, wij stappen thuis binnenkort over op 60mbps abonnement van Chello.
    Maar het blijkt dat onze huidige router het niet ondersteunt.

Nu zat ik dan te denken om een airport router te nemen, maar ondersteunt deze wel een 60 mbps verbinding?
    En geeft dit problemen met windhoos computers die mijn ouders en zusje gebruiken?

Bijdrager
    N-Freak

Draadloos heb je wel 802.11n nodig, dit ondersteunen de Apple routers, maar ik kan bijna met zekerheid zeggen dat er verder niet veel producten bij je in huis het n protocol ondersteunen.

802.11g is namelijk theoretisch 54Mbit per seconde. Echter in de praktijk haal je dat bij lange na niet. Dus je 60Mbit zou dan niet volledig gebruikt kunnen worden.

Bedraad is geen probleem, wel moet je dan uiteraard voor een AirPort Extreme of Time Capsule gaan. de Express heeft namelijk maar één poort en ondersteund max 10 clienten.

Ik kan dan eigenlijk alleen maar de Extreme of als je een harde schijf erin wilt de Time Capsule aanraden. En voor het draadloze segment kijken of je het waard vind om 802.11n stickjes aan te schaffen voor de niet ondersteunende computers. Ik zou je in geval aan raden je te verdiepen in dit verhaal want er zitten heel wat addertjes onder het gras wanneer je beide (g en n) gaat mixen.

Bijdrager
    Pieterr

Als aanvulling op de reactie van N-Freak:

De praktische throughput van 802.11g is zo’n 20Mbps en met 802.11n kun je zo’n 70Mbps halen. Van die 60Mbps van UPC heb je dus inderdaad de meeste lol als je bedraad werkt of met een wireless-N verbinding. De AirPort Extreme (of Time Capsule) zijn geschikte routers hiervoor.

Een alternatief is om een zogenaamde “Simultaneous Dual-N Band Wireless Router” te kopen (zoals bijvoorbeeld de Linksys WRT610N) die tegelijkertijd zowel G als N kan leveren.

Verder zou je de 802.11g router die je nu al hebt kunnen blijven gebruiken (naast de nieuw aangeschafte AirPort Extreme) voor G gebruik door de oudere Windows computers.

Bijdrager
    dspiers

En als je N gebruikt, dan helpt het als je alleen maar N clients hebt. Alle b (en g) haalt de n snelheid onderuit.

Maar de Extreme of TC zal geen probleem hebben met 60 of 70 mbs. Ik vind het een goed en fijne router. Ik heb het liever dan een Linksys die ik vroeger altijd gebruikte.

Bijdrager
    Calpa

… er vanuit gaande dat je die 60 ook daadwerkelijk haalt; ervaring leert dat de meeste mensen dat bij lange na niet doen.

Waarschijnlijk heb je zat aan die 54Mb router.

Bijdrager
    Mich

de airport neemt de laagste snelheid dus als je eentje hebt staan met g gaat automatisch heel je netwerk op g, niet zo handig dus

Bijdrager
    karel_appel
    ”alpaca”

de airport neemt de laagste snelheid dus als je eentje hebt staan met g gaat automatisch heel je netwerk op g, niet zo handig dus

mee eens. Ik heb aan mijn timecapsule nog een accesspoint van linksys aangesloten voor het langzame protocol. Vond het zonde van de snelheid naar mijn imac. Gaan de backups ook sneller.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.