8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    Alwin

Onderhoudscripts aanpassen?

Al jaren laat ik mijn Mac dag en nacht aanstaan om diverse redenen. 1 daarvan is dat hij om middernacht zichzelf gaat “onderhouden”. Deze scripts zitten immers ingebakken in OSX.

Nu hebben we ook een aantal MacBooks en mijn vraag is of je bijvoorbeeld via de Terminal het tijdstip van deze scripts kan aanpassen? Bijvoorbeeld naar 12.00 in de middag? Dan staan ze meestal wel aan. Ik heb geen trek in software van derden om dit te realiseren.

Bijdrager
    Hansi2124

Dat laatste is zeker een goede opvatting!
    Ik heb onlangs hier iemand horen zeggen dat het onderhoud ook gewoon op tijdstippen gebeurt wanneer de Mac niet gebruikt wordt, dus ook overdag. Weet niet meer wie, in welk topic. Maar misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Bijdrager
    Pieterr

Zie dit artikel en ook

man periodic
    <br />
    /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.periodic-daily.plist<br />
    /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.periodic-monthly.plist<br />
    /System/Library/LaunchDaemons/com.apple.periodic-weekly.plist

Getting Started with launchd

The StartCalendarInterval key can be used to specify regularly occurring times on a weekly or monthly basis, or that run at specific hours every day.

Dus als je van die 3 een 12 maakt, wordt dit script ipv 3:15 gedraaid om 12:15.

Bijdrager
    Pieterr
    Hansi2124 op 26 september 2010

Ik heb onlangs hier iemand horen zeggen dat het onderhoud ook gewoon op tijdstippen gebeurt wanneer de Mac niet gebruikt wordt, dus ook overdag. Weet niet meer wie, in welk topic. Maar misschien kan iemand anders dit bevestigen?

Je kunt checken wanneer de scripts voor het laatst gedraaid hebben met dit commando:

ls -al /var/log/*.out

(1) Als je je Mac ‘snachts echt uitzet (“shutdown”), worden de scripts niet gedraaid.
    (2) Als je je Mac ‘snachts laat sluimeren, worden de scripts gedraaid zodra je je Mac weer gebruikt.

Met bewering (1) heb ik al met menige kanjer op dit forum overhoop gelegen. Niet iedereen is het namelijk met die bewering eens.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Sinds Mac OS 10.4.6 worden alle opruimwerkzaamheden automatisch op alternatieve tijdstippen uitgevoerd (b.v.b. overdag als de Mac even idle is) als de Mac ‘snachts steeds uit staat.

Bijdrager
    Alwin

Dus samenvattend: wat betreft de werkzaamheden is het niet nodig om je Mac aan te laten staan? Ze worden alsnog opgestart als je de volgende dag je Mac uit de sluimer haalt?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Kort weg: ja.
    OS-X bepaald (sinds 10.4.6 dus) gewoon wanneer het nodig is de scripts te runnen. Soms raakt met name de “monthly” script dan wat achter, maar dat is helemaal geen probleem.

Er is eigenlijk maar één ding dat bij mijn weten (nog) niet automatisch gaat (omdat het veel harddisk intensiever is dan opruimen), en dat is het herstellen van de permissies. Maar dat hoef je alleen te doen bij bepaalde problemen. Dat geldt ook voor caches, daar moet je van af blijven tenzij er rare dingen gebeuren.

Bijdrager
    Pieterr

@Alwin: Klopt.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.