9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    lekboulevard

Onderhoud OS

Is er software beschikbaar om regelmatig mijn harde schijf op te schonen etc.?

Bijdrager
    Afroman

Nergens voor nodig. Punt.

Ik heb wel Daisydisk op mijn Mac, maar dat is om te kijken hoe ik mijn harde schijven benut.

Bijdrager
    Ir.Bob

Niet nodig. Mocht je het toch willen doen, ik sta niet in voor de gevolgen, weet dat het vaker mis gaat dan goed. Nogmaals niet nodig, ik herhaal niet nodig.

Onyx zou je misschien wel willen gebruiken, maar het is niet nodig voor je mac.

Bijdrager
    mowat

Het Mac OS voert zelf alle onderhoud – en opschoningswerk uit op de achtergrond.
    Je hoeft daar zelf niet van wakker te liggen.
    Externe programma’s die je daarvoor wil gebruiken geven meestal , vooral als je niet goed vertrouwd bent met wat ze doen , meer problemen dan ze er oplossen.

http://support.apple.com/kb/HT2319?viewlocale=nl_NL

Dus , laat Mac maar doen …

Bijdrager
    joris_h

Als je het dan toch wil doen:
    Techtool pro
    kun je ook gewiste bestanden mee terughalen.

Bijdrager
    Afroman

Dat kan ook met Time Machine.

Bijdrager
    joris_h

Ja dat kan, maar tech tool kan gewiste bestanden van een usb stick of externe hd terughalen.
    Techtool kan ook (met een beetje geluk) kapotte usb sticks e.d. herstellen als het niet lukt met schijfhulp.
    Je kunt ook iets wissen van je timemachine kopie en dat kun je dan weer terughalen.

Bijdrager
    michelvdb

Mac OS X is géén Windows… Eerst alles wat Apple standaard meelevert gebruiken. Een zeldzame keer heb je wat anders van doen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het kan kennelijk niet vaak genoeg worden gezegd:
    Aangezien Mac OS-X een systeem is dat o.a. geschikt is voor bedrijfskritische toepassingen is het zo ontworpen dat het 24 uur per dag en 7 dagen per week aan kan blijven. Of je dat nu doet of niet: het ruimt zelf alles op en het enigste wat je zelf moet doen staat in je thuismap. (Zo wil het nogal eens gebeuren dat de download map nooit geleegd wordt… :slant: ) Allerlei utilities (tools dus) waar we mee worden “bekogeld” zijn alleen nodig als de Mac kuren gaat vertonen. Maar zelfs dan nog moet je eerst een aantal standaard handelingen verrichten. Meestal helpen die handelingen zodat het uiteindelijk erg weinig voorkomt dat je een tool nodig hebt. En daar schuilt dan gelijk het gevaar van zo’n tool in: men heeft dan veel te weinig ervaring en dan doet zo’n tool meer kwaad dan goed.

Wat te doen bij een (hardnekkig) probleem:
    Op te beginnen: een herstart uitvoeren.
    Soms komt het voor dat door een bug in een programma de z.g.n. “temp” of “scratch” files na afsluiten niet worden gewist. Een herstart is dan voldoende.
    Een corrupt plist bestand kan de oorzaak zijn, dus wissen en e.v.t. opnieuw instellen.
    Soms helpt een PRAM reset bij een (opstart) probleem.
    Bij het hangen op het grijze scherm nog voordat het logo of radertje verschijnt moet je denken aan een randapparatuur probleem.
    Hangen tijdens het radertje kan duiden op een corrupt system cache geheugen of HD probleem.
    Hangen op een blauw scherm heeft vaak te maken met de in-log onderdelen van je account.
    Een héél enkele keer kan het herstellen van de permissies nut hebben. (Dat is ook de reden waarom juist deze dus niet automatisch worden uitgevoerd want dat zou dan alleen maar tijd kosten)
    Voor de meest uiteenlopende problemen is een safe-boot (shift ingedrukt houden vanaf de boing totdat de grijze voortgangsbalk verschijnt) een eerste handeling. Dit opstarten duurt dan langer dan normaal omdat er een diagnose en e.v.t. herstel wordt uitgevoerd. (o.a. een cache cleaning)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.