5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Fireman

Onderdelen op schijf, hoe zat het ook alweer?

Een tijdje niet bezig geweest met indelen, organiseren, etc… van onderdelen op mijn hardeschijfruimte van mijn mac mini late 2012, Catalina 10.15.5

Zie de foto. Zo ziet mijn harde schijf eruit. Klopt het dat er een apart deel van ca. 25GB gebruikt wordt door een afgeschermd deel? (hoe kom ik daar ook alweer? Want dan kan ik checken of ik iets mis) En dat ca. 225 GD gebruikt wordt door een ander afgeschermd deel? (die 225GB die zou ik dan gebruiken voor mijn programma’s die ik daadwerkelijk gebruik.

Als mijn aanname klopt, kan ik dat deel van 25GB opheffen zodat dat weerbij de 225GB komt? En totaal weer ca. 250 GB heb?

En kan ik dat schadevrij doen? Laat ik zeggen; ik raak op dat 225GB deel geen data kwijt?

Alvast bedankt voor de info.

indeling

Bijdrager
    fred44nl

in Catalina heb je een partitie voor het systeem en aan andere partitie voor de gegevens.

of je daar iets aan kan veranderen, weet ik niet, maar als je het wèl doet, dan help ja Catalina om zeep.

gewoon accepteren dat het zo is en dr verder van af blijven.

Bijdrager
    Fireman

Ahh, dus het is niet iets dat ik met een soort ‘dual boot’ heb aangemaakt? Want dat dacht ik eigenlijk.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Fireman.
    Sleutelbeheerder
    Night

Nee hoor. Maar wat je ziet zijn ‘andere volumes’ (staat er ook bij). Als je nu op de andere Macintosh HD klikt (Gegevens volume) zul je zien dat daar het grijze gedeelte van de eerste mee overeenkomt. Dat komt omdat de verschillende volumes binnen APFS als aparte containers binnen dezelfde disk worden gebruikt.

Bijdrager
    Fireman

Ja, klopt. Alles wordt dus voor 1 inlog mogelijkheid gebruikt? Niet dat er ergens ruimte onbenut zit op de schijf.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.