10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    32Macmini

Onderdeel van moederbord gevallen, tijdens vervangen HDD voor SSD

Beste allemaal,

Ik ben hier nieuw, ik ben zelf systeembeheerder uit het vak, werk normaliter met MS-producten maar ben steeds meer een Apple gebruiker.

Tijdens het vervangen met uiterste voorzichtigheid van mijn harddisk (HDD) naar SSD is er een los onderdeel los gekomen van het moederbord, zie foto hieronder.

Dit onderdeel komt hier vandaan (prinsscreen, uit een Youtube).

Dit onderdeel zit er uiteraard niet voor niets en heeft ongetwijfeld een functie, het is waarschijnlijk moeilijk aan te geven welke functie… toch hoop ik op iemand die dit weet.

Ondanks alles hardware-technisch werkt (poorten, koeling, SSD), twijfel ik of ik dit onderdeel vast moet (laten) solderen.

Graag jullie adviezen.

Bijdrager
    32Macmini

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Zomaar “afvallen” kan natuurlijk niet…., moet een oorzaak hebben…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Maak eerst eens een goede foto, van het onderdeel en waar het zat. En dan heel dichtbij en scherp.

Bijdrager
    fnk

Je zou kunnen kijken bij ifixt teardown wat het is. Soms zit er uitleg bij de onderdelen

https://www.ifixit.com/Teardown/Mac+mini+Late+2014+Teardown/30410

Bijdrager
    Shmoo

Kan best zijn dat je een lege graansilo voor de moederbord-kabouters hebt omgestoten. Als je over drie jaar de mini weer openmaakt is de kans groot dat ze op die positie iets nieuws hebben gebouwd.

Bijdrager
    r.heijma

Aan de andere kant zit een BUK. Een soort spanningsregelaar. Dat component is volgens mij een condensator. En aan de grote te zien moet die plotselinge  belastingen opvangen. Theorie is dat die condensator in het uitgangscircuit van de BUK zit. Als er geen plotselinge belastingen zijn kan de BUK het blijkbaar wel aan. Maar als die er plotseling wel zijn?

<click voor datasheet>

Als de Mac mini het nog waard is dan laten repareren.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Het is idd een condensator, zo te zien. Als de draadjes er nog aan zitten kan je hem toch terug (laten) solderen?

Het gebeurt vaker trouwens dat condensatoren afbreken als je niet voorzichtig bent. Al gaat het hier om twee andere.

Bijdrager
    Macmini

Bedankt, met de leuke reacties ga ik zeker iets doen ;-).

Case close;-)

Bijdrager
    RW076

Hoe dan?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.