9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Rosami

Ondanks nieuwe HD, nog steeds niet opstarten

Hi,
    Ik kon een paar dagen gelden opeens mijn iMac uit 2007 niet meer opstarten (folder icoon met knipperend vraagteken + invalid key length melding). Weggebracht, nieuwe harde schijf geplaatst en OSX opnieuw geinstalleerd. Daar getest, als een zonnetje.
    Nu wil ik hem vanochtend weer voor het eerst opstarten..no go.
    Ik blijf hangen in het scherm met het appeltje en het rondraaiertje en vervolgens shut ie down.
    Als ik opstart met SHIFT+ctrlV lees ik oa (ik kan niet veel lezen want dan gaat ie alweer uit)
    – invalid nodestructure (4,1064)
    – volume iMac ID not verified
    – diskos2 I/O error
    – iets over error kextd port bla bla
    – killing all processes done
    – dan nog wat tekst maar dan shut ie te snel om te lezen
    Natuurlijk, volgens de winkel ligt het aan mij want bij hun deed ie t gewoon. Betaal nu 250 eurootjes voor een reparatie die me niks heeft opgeleverd
    – Veilig geprobeerd op te starten, gaat niet.
    – andere stroom, geen veschil
    – alle randapparatuur eraf
    Iemand een suggestie ajb?
    grtz

Bijdrager
    Rosami

Tis toch ook een beetje gek dat een NIEUWE HD een invalid nodestructure melding geeft?

Bijdrager
    iMad

Heb jij een externe schijf waarmee je het kan testen.
    Installeer OS X eens op die externe schijf.

Bijdrager
    Rosami

Nee heb ik niet. Heb wel een macbook pro, kan ik daar iets mee?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Start de iMac op in target mode (T ingedrukt houden en hopen dat hij aan blijft)
    Hij gedraagt zich dan als een FireWire schijf die dan vanaf elke Mac met een FW connectie benaderd kan worden.

Bijdrager
    mtooster

Heb je in de tussentijd een back-up teruggezet of software geinstalleerd?
    Daar zou het namelijk ook aan kunnen liggen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De TS zegt:

Nu wil ik hem vanochtend weer voor het eerst opstarten..no go.

Dus kan er niks extra’s op staan he?

Inactief
    Anoniem

Hebben ze toevallig je oude HD er weer terug ingezet?:grin:

Bijdrager
    johnkeates

Als een NIEUWE schijf filesystem errors geeft is er kans dat je niet met een defecte schijf te maken hebt, maar dat filesystem corruption door defecte controller/moederbord or RAM komt. Defecte RAM chips veroorzaken over het algemeen geheel andere symptomen en meestal passeert je iMac de POST ook niet, maar het kan gebeuren. Andere reden dat het gebeurt is als de vervangende schijf niet een juist soort is. Je hebt bijv. schijven die in de firmware locking states ondersteuning (bijv locked, frozen enz), of een XYZ-sensor hebben, of een extra cache, dat gaat allemaal niet werken, en veroorzaakt een corrupt filesystem.

IPV Command+V zou je Command+S kunnen proberen, en daarna fsck -fy uitvoeren (zoals het systeem zelf aangeeft). Als daar *** FILESYSTEM WAS MODIFIED *** uit komt, gewoon nog een keer uitvoeren, en door gaan tot die melding weg is en dan rebooten. Als dat niet lukt heb je met verdere hardwareproblemen te maken. Heb je AHT extended al gedraaid?

Als je een van de termen niet snapt, gebruik google:) Of vraag het aan iemand anders.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.