5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Luuksweb

Onbewust namaken van app

Goedenavond,

Ik ben bezig een app te ontwikkelen (er zit nog een bug in die ik er maar niet uit krijg :().
    Helaas ben ik erachter gekomen dat er een vergelijkbare app in de App Store is met dezelfde functie.
    Nu zijn er natuurlijk ook andere apps waar meerdere versies van zijn (bijvoorbeeld van Twitter), maar hoe is dit nou precies geregeld?
    Kan je een patent verkrijgen op een app?
    Waar kan ik alle patenten op apps nakijken?
    Ik heb namelijk geen zin om een dagvaarding te krijgen.
    En zijn er misschien nog wel meer dingen waar ik op moet letten?

Laatst zag ik het artikel dat Apple een formulier heeft gemaakt om een developer er op te wijzen dat er dingen van je app zijn gekopieerd.
    Het is vanzelf sprekend dat ik liever niet via dat formulier wil worden benaderd nadat ik mijn app in de App Store heb gepubliceerd.

Wie kan mij helpen?
    Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    tarun

Zorg ervoor dat je app voldoende eigen karakter/functionaliteit heeft om iets toe te voegen. Aan een vrijwel exacte kopie van een bestaande app heeft niemand iets.

Bijdrager
    Luuksweb

Heel erg bedankt voor je reactie.
    Dat klopt, maar ik zou deze app ook graag eerst in de App Store willen zetten, zonder die extra functie.

Zou iemand mij alsnog kunnen helpen met de wat meer \’juridische kant\’?

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Luuksweb op 11 september 2012

Helaas ben ik erachter gekomen dat er een vergelijkbare app in de App Store is met dezelfde functie.

En?

Nu zijn er natuurlijk ook andere apps waar meerdere versies van zijn (bijvoorbeeld van Twitter), maar hoe is dit nou precies geregeld?

Zolang het je eigen werk is lijkt me er niks aan de hand. Er zijn bijvoorbeeld een heleboel tekstverwerkers die allemaal eigenlijk hetzelfde doen, maar ik geloof niet dat er al een bedrijf geweest is dat een ander voor de rechter gedaagd heeft omdat het tweede bedrijf ook een tekstverwerker verkocht.

Als je letterlijk dingen waar auteursrecht op rust overneemt van dat andere programma is het natuurlijk een ander verhaal, maar uit je verhaal maak ik op dat je niet eens van dat andere programma afwist, dus dat lijkt me niet relevant.

Kan je een patent verkrijgen op een app?

Ik hoop het niet … softwarepatenten zijn een heel slecht idee, behalve voor het soort mensen dat zulke dingen gebruiken om anderen geld af te troggelen.

Maar misschien dat je wat hebt aan dit Wikipedia-artikel?

Bijdrager
    Luuksweb

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie Jakko.
    Ik denk dat ik morgen het artikel op Wikipedia rustig ga doornemen.
    Verder is je verhaal voor mij helemaal duidelijk.

Ik sta natuurlijk nog altijd open voor reacties.

Met vriendelijke groet,
    Lukas

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.