24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    cwtim

Onbekende clients op Airport Extreme

Hallo OMT,

De laatste tijd is het internet bij ons in huis trager geworden, wat bleek dat er 1 onbekende draadloze client verbonden was. We hebben het wachtwoord veranderd dat hielp voor een dag en was er weer een onbekende client verbonden. Weer het wachtwoord veranderd na een dag zijn er zelfs 2 onbekende clients verbonden. Dat helpt dus niet echt, wanneer de onbekende verbonden zijn, is het netwerk en internet heel traag.

Hoe kan ik nu de Airport het beste beveiligen?

Tim

Bijdrager
    Dr. Maddox

Met een wachtwoord of de stekker eruit;)

[s]Je firewall staat ook aan?[/s]

Bijdrager
    Lauwrence

WPA2 versleuteling om te beginnen, MAC filtering, DHCP uitzetten en IP range veranderen, SSID veranderen en broadcast uitzetten, om maar een paar dingen te noemen (die overigens op zich niet veel helpen, maar tesamen des te meer).

Zeker weten dat het niet een device in eigen huis is die je wellicht over het hoofd gezien hebt? (iPod/iPhone oid…)

Geblokkeerd
    Anoniem

@ Maddox:
    Een firewall heeft geen effect op het Wifi netwerk zelf.

@ cwtim:
    Zoals Lauwrence zegt moet je echt WPA2 gebruiken. WEP is binnen een paar minuten te kraken.

De andere dingen die hij aandraagt helpen helaas niet.
    * MAC filtering boeit niet, een MAC adres is zo gekloond
    * DHCP uitzetten boeit niet, ze maken zelf wel een IP adres aan
    * SSID broadcast uitzetten boeit niet, want het verkeer is gewoon zichtbaar

WPA2 is het enige dat -echt- helpt. En als ze volhouden is ook dat met een paar uur te kraken. Het enige dat dan nog kan helpen is om met certificaten en Radius te gaan werken. Maar dat is te veel voor een thuisgebruiker.

Een naar probleem: -jij- bent verantwoordelijk voor wat er met jouw Internet verbinding wordt gedaan. Als die onbekenden illegale dingen doen via jouw Internet verbinding, dan ben jij helaas degeen die er op aan wordt gekeken. Vandaar dat het -enorm- belangrijk is om thuis je Wifi goed te beveiligen.

Bijdrager
    Macosxachist

Hebben die ‘indringers’ nog specifieke namen?

Bijdrager
    juwlez

hoe kan je zien of iemand op je wifi netwerk zit?

Bijdrager
    Dr. Maddox

@ cailin coilleach

Ik had al zo’n vermoeden maar was wel nieuwsgierig. Ik kan me alleen niet voorstellen dat het wachtwoord van TS al twee keer is gekraakt. Tenzij alles op admin staat..

Bijdrager
    Oppie

Heeft TS Windows via Boot Camp draaien?

Bijdrager
    Vinhelper

Ik heb wel eens een applicatie (of widget) op mijn Mac gehad die de clients op een Wi-Fi-netwerk konden laten zien.

Heet deze heet, weet ik niet meer, en ik kan hem ook niet vinden.

Is het een AirPort Express, Extreme of Time Capsule van Apple? Dan kun je die info ook in de logs zien, als je de juiste instellingen goed instelt.

Bijdrager
    Hailstorm

@ Vinhelper. Als je de titel van dit topic leest zie je dat het om een Extreme gaat.

@ TS. Kun je in de logs (in AirPort Utility) zien of er op vaste tijden wordt ingelogd op je netwerk? Heb je toevallig een Simultaneous dual-band waarbij je Guest-netwerk openstaat?

Bijdrager
    Sumar
    Vinhelper op 17 januari 2011

Ik heb wel eens een applicatie (of widget) op mijn Mac gehad die de clients op een Wi-Fi-netwerk konden laten zien.

Heet deze heet, weet ik niet meer, en ik kan hem ook niet vinden.

Ip Scanner en Angry Ip Scanner

Geblokkeerd
    Anoniem

Met Airport Utility kan je heel simpel zien wie er op je Wifi netwerk zitten.

Start de Airport Utility en login op je base station. Op de openingspagina zie je het aantal aangesloten Wifi clients. Klik op het nummertje en je ziet van alle clients het MAC adres (het hardware adres van de netwerkkaart) en de signaalsterkte.

Bijdrager
    Oppie

Wat trouwens een aardige lacune is van Apple: een beetje router laat gewoon de netwerknaam zien. Veel makkelijker.

Bijdrager
    Bodevinaat

Je internet wordt trager omdat er een extra client op je netwerk zit? Mmmm… Dan heb je wel een netwerk met *heel weinig* bandbreedte. In de meeste gevallen merk je niks. Tien tegen een dat die inbreker een device op je eigen netwerk is.

Goed beveiligen is een must maar de kans dat iemand bij jou inbreekt, en dan vervolgens als buurman door het leven gaat is vrijwel nihil. Daarnaast schat ik de kennis van de meeste mensen omtrent dit echt heel laag in. De meesten hebben al enorme problemen om een router aan de gang te krijgen, laat staan dat ze technische kennis hebben om te gaan inbreken.

Bijdrager
    johnkeates

Oppie: aan het MAC adres kan je een computer permanens identificeren. Meestal vraag je zo’n lijst op voor identificatie, en dan zijn hostnames onbetrouwbare dingen:)

TS:

Zet wifi eens gewoon uit en internet met een kabeltje. Als je snelheid nog steeds laag is lijkt het dat het ergens anders aan moet liggen.

Verder zou je eens kunnen kijken of er een busje voor je huis geparkeerd staat, vol met 1337-h4xx0rz, die je netwerk constant hacken en drainen. (Lijkt me niet het geval)

Als je in een gebouw woont waarbij meerdere mensen in andere woningen je netwerk kunnen bereiken, zou je eens kunnen vragen of ze zich ergens mee bemoeien.

Wat je ook kan doen, is voor de lol een linux server nemen, een wifi kaartje er in steken en em als AP instellen, en dan al het verkeer intern routeren naar OM/Politie/FBI sites, of sites waar BDSM praktijken vertoond worden. Of een browserbomb, dat zal ze leren.

Hoe wel het me eerder een geval lijkt van je eigen apparatuur die langer verbonden blijft. Vraag eens de client lijst op, en noteer alle MAC-adressen, en ga dan al je eigen apparaten na of die adressen niet gewoon van jezelf zijn. (Dus noteer ze in Mac OS X, Windows, Je wifi printer, je iPhone, je draadloze radio e.d., alles en overal dus)

Stel dat alle MAC adressen van jezelf zijn, dan heb je dus helemaal geen last van mee liftende mensen.

Bijdrager
    JJmac

Heb me het ook wel eens afgevraagd maar tot ik ontdekte dat onze iPhones en de draadloze tv er ook bij staan, misschien herken je hier wat in.

Bijdrager
    cwtim

Zo wat een reacties allemaal..

– Ja het is WPA2 beveiligd.
    – Nee het is echt geen MAC adres van ons zelf.. ik woon hier met 2 huisgenoten en hebben het nog eens getest, opnieuw WPA2 code gemaakt. niks verbinden via wifi. dan verschijnt op een gegeven moment vanzelf weer een verbonden onbekend MAC adres.
    – Er staat geen onbeveiligd gastnetwerk, of überhaupt het gastnetwerk aan.
    – Er draait geen bootcamp.

Het lijkt er niet op dat het eigen apparatuur is, omdat we dat dus getest hebben, en Mac adressen opgeschreven. Oh en het is ingesteld op een mac die verbonden is met een kabel zonder wifi.

Wat me nu wel opvalt is dat de kwaliteit van de verbinding heel erg statisch is.. terwijl alle andere computers hier erg schommelen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Oh en het is ingesteld op een mac die verbonden is met een kabel zonder wifi.

Wacht even… Wat? Wat is er ingesteld op een bedrade Mac? je had het toch over Wifi problemen?

Bijdrager
    lexvo
    cailin op 17 januari 2011

Met Airport Utility kan je heel simpel zien wie er op je Wifi netwerk zitten.

Start de Airport Utility en login op je base station. Op de openingspagina zie je het aantal aangesloten Wifi clients. Klik op het nummertje en je ziet van alle clients het MAC adres (het hardware adres van de netwerkkaart) en de signaalsterkte.

Goeie tip!
    In mijn versie (5.5.2) moet je echter op het label (‘Draadloze clients’) klikken. Overigens kun je op diverse labels klikken voor opties of meer informatie.

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat zijn van die mooie, hidden features van Apple:)

Bijdrager
    Oppie

En dat is een snelkoppeling naar Geavanceerd>Logs en statistieken tab + button.

Maar het blijft maar magertjes, die MAC adressen; welke is nou wie?

Bijdrager
    lexvo
    Oppie op 20 januari 2011

Maar het blijft maar magertjes, die MAC adressen; welke is nou wie?

Klopt, de labels zijn eigenlijk snelkoppelingen naar andere onderdelen van Airport Utility.

Wat betreft de MAC adressen: zelf heb ik dit gewoon een keer helemaal uitgezocht en in een documentje gezet (apparaat – MAC-adres – IP-adres). Handig als je een keer snel wil weten welk apparaat op een bepaald MAC of IP adres zit.

Bijdrager
    Oppie

Kan natuurlijk; maar wat ik eerder noemde: er zijn routers die simpel de netwerknaam geven van de verbonden apparaten. Hoef je geen lijstjes e.d. te maken, dan zie je het gewoon.

Bijdrager
    iep
    Oppie op 20 januari 2011

Dat zijn eigenlijk al die labels op dat tabblad. Ga er maar eens met de muis over, erg handige shortcuts.

Overigens werkt het verbergen van het SSID aardig goed omdat veel tools dat netwerk dan niet meer oppikken. Het is echter niet waterdicht want er zijn genoeg andere tools die dat juist wel weer kunnen.

Gezien de snelheid van het weer opnieuw verschijnen van die onbekende apparaten kan het zijn dat het hier om eigen devices zoals smartphones gaat. Overigens kun je op internet nazoeken welke fabrikant achter een MAC-adres schuil gaat. Dat brengt je weer net even een stapje verder. Kan de topicstarter misschien eens de namen van die onbekende apparaten hier neerzetten?

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.